اردوغان برای دیدار با پوتین عازم مسکو شد

به گزارش ایرنا، در این سفر ‘احمد داود اوغلو’ وزیر امور خارجه و ‘تانر یلدیز’ وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، اردوغان را همراهی می کنند.

سفر اردوغان به مسکو در شرایطی که مواضع تند ترکیه در قبال سوریه بر فرایند روبه رشد روابط راهبردی روسیه و ترکیه سایه انداخته، مورد توجه گسترده محافل بین المللی و خبری قرار گرفته است.

این درحالی است که روابط ترکیه و روسیه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شاهد رشد خیره کننده ای در ابعاد مختلف بود و دوکشور در دوره نخست وزیری اردوغان و اولین دوره ریاست جمهوری پوتین با انعقاد قراردادی تحت عنوان ‘ اشتراک چندبعدی تقویت شده’ بستر لازم را برای توسعه همه جانبه روابط راهبردی در زمینه های اقتصادی، تجاری و سیاسی فراهم آورده اند.

روسیه به بزرگترین تامین کننده انرژی ترکیه مبدل شده است ، بازار روسیه به روی کالاهای صادراتی ترکیه گشوده شده و گردشگران روسی به صورت بزرگترین مشتریان صنعت گردشگری ترکیه درآمده اند، شرکتهای خدمات مهندسی وپیمانکاری ترکیه، اجرای پروژهای بزرگی در روسیه را عهده دار شده اند.

آنکارا و مسکو در بسیاری از مسائل بین المللی به رغم قرارگرفتن ترکیه در پیمان ناتو، از جمله برنامه هسته ای ایران و مساله فلسطین از هم آوایی و همسویی و نزدیکی قابل توجه برخوردار شده بود.

ولی در مساله سوریه نه تنها این همسویی و نزدیکی وجود ندارد، بلکه دوطرف به تدریج از هم فاصله گرفته اند. در پرتو این تحولات، پیش بینی می شود یکی از مهمترین مسائل مورد بحث بین اردوغان و پوتین را بحران سوریه و موضوع سرنگونی جنگنده این کشور توسط سوریه تشکیل دهد.

محافل دیپلماتیک و خبری در آنکارا براین باورند که اردوغان با لحاظ سایه سنگینی که بحران سوریه بر روابط گرم دوکشور انداخته است، می خواهد با تبیین مواضع و نگرانی های ترکیه از تحولات سوریه و اطلاعاتی که از تحولات داخلی این کشور دارد، گفت و گوی سازنده ای را با روسیه در این فرایند شروع کرده و به حداقل سازی دیدگاه های دوکشور در این مساله بکوشد.

البته در دوره های اخیر تماس هایی بین اردوغان و پوتین و داوداوغلو و لاوروف صورت گرفته است. اردوغان و پوتین در جریان نشست گروه ۲۰ در مکزیک و داود اوغلو و لاوروف در نشست سوریه در ژنو دیدارهای رو در رو داشته اند.

خاورم/۲۰۱۱**۲۳۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۵۷۶۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.