اردوغان به دنبال احیای امپراتوری کهن عثمانی است

اردوغان برای منطقه برنامه دارد، او قصد دارد به همراه امریکا و صهیونیست‌ها طرح خاورمیانه بزرگ را با حاکمیت و استیلای ترکیه اجرا کند.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، یک کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه به دنبال خاورمیانه بزرگ تحت سلطه این کشور است.

صائب شعث، نویسنده و کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: «اردوغان برای منطقه برنامه دارد، او قصد دارد به همراه امریکا و صهیونیست‌ها طرح خاورمیانه بزرگ را با حاکمیت و استیلای ترکیه اجرا کند.»

وی افزود: «ترکیه، عربستان و مصر باید بر سوریه پیروز شوند تا در نهایت با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای رژیم اسرائیل و نیروی انسانی مصر و ترکیه بر خاورمیانه مسلط شوند و اعمال کنترل کنند تا پروژه امپراتوری کهن عثمانی را به اجرا در آورند.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطر نشان کرد: «امریکایی‌ها نمی‌خواهند که وارد درگیری نظامی شوند. آن‌ها سعی می‌کنند عرب‌ها و ترکیه را وارد جنگ کنند و پس از آن مورد پشتیبانی ناتو و اسرائیلی‌ها قرار گیرند.»

شعث در عین حال بیان کرد که ارتش سوریه بسیار قدرتمند است و در نهایت می‌تواند در برابر ارتش ترکیه بایستد و هم زمان هم‌پیمانان قدرتمندی همچون چین، ایران و روسیه را دارد که هر نوع ماجراجویی از سوی ترکیه و صهیونیست‌ها را متوقف کنند.

نخست‌وزیر ترکیه پس از تایید عملیات نظامی در خارج از مرزها از سوی پارلمان این کشور، گفته است کشورش در صدد جنگ با سوریه نیست.

پارلمان ترکیه در اوایل همان روز پیشنهاد اجازه عملیات نظامی در خارج از مرزهای کشور را « در صورت لزوم» تصویب کرد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که شلیک خمپاره‌ اندازها از سوریه در جنوب شرقی ترکیه جان پنج تن را گرفت.

تظاهرکنندگان مخالف جنگ نیز روز پنجشنبه مقابل ساختمان پارلمان در آنکارا جمع شدند. این تجمع پس از آن صورت گرفت که بر پایه گزارش‌ها نیروهای ترک چندین تن از سربازان سوریه را در حمله ‌به مقری نظامی در نزدیکی شهر مرزی تل ابیاد در سوریه کشتند.

دولت ترکیه اعلام کرد این حمله در تلافی شلیک خمپاره‌هایی بود که روز چهارشنبه پنج تن را در شهر آک‌چاکاله کشت.

دمشق همواره از کشورهای غربی و منطقه‌ای از جمله عربستان سعودی، قطر و ترکیه برای حمایت از شورشیان سوریه انتقاد کرده است؛ این شورشیان از اواسط مارس سال ۲۰۱۱ در سوریه حضور دارند و جان بسیاری از مردم از جمله نیروهای امنیتی و کارکنان ارتش را در این کشور گرفته‌اند.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در ماه جولای در مصاحبه‌با روزنامه «جمهوریت» گفت آنکارا «به هر نحو ممکن از تروریست‌هایی که مردم ما را می‌کشند حمایت کرده است.»


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.