اردوغان به طور رسمی موافقت تا عضویت فنلاند در ناتو را امضا کرد

رئیس جمهور ترکیه عضویت کشور اروپایی فنلاند در ائتلاف نظامی ناتو را پس از تصویب پارلمان ترکیه امضا کرد.

اردوغان به طور رسمی موافقت تا عضویت فنلاند در ناتو را امضا کرد

به گزارش ممتاز نیوز، چند رسانه ترکیه گزارش دادند که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور این کشور تصمیم پارلمان برای تصویب عضویت فنلاند در ناتو را تایید و امضا کرده است. تصمیم نهایی رئیس جمهور ترکیه در روزنامه رسمی این کشور منتشر شده است.

پارلمان ترکیه اواخر روز پنجشنبه گذشته تصمیم گرفت عضویت فنلاند در ناتو را تصویب کند. پیش از این کمیسیون روابط خارجی پارلمان ترکیه لایحه مربوط به پیوستن فنلاند به ناتو را به اتفاق آرا تصویب کرده بود.

امضای اردوغان پایان‌دهنده روند طولانی مدت تائید عضویت فنلاند در ناتو توسط آنکارا است که از تابستان گذشته در حال بررسی است. طبق قوانین ترکیه، اردوغان تا ۱۵ روز فرصت داشت تا این تصویب‌نامه را امضا کند.

ترکیه همچنین باید سند تایید عضویت فنلاند در ائتلاف ناتو را به دفتر این ائتلاف نظامی در واشنگتن دی سی، جایی که سند اصلی ناتو از سال ۱۹۴۷ در آنجا نگهداری می شود، تحویل دهد. زمانی که سند موافقت ترکیه برای عضویت فنلاند در ناتو در اختیار وزارت خارجه آمریکا قرار گرفت، فنلاند یکی از کشورهای عضو ناتو خواهد بود.

ترکیه هنوز اعلام نکرده است که آیا قصدی برای تائید درخواست مشابه سوئد در ناتو که همزمان با درخواست فنلاند ارائه شده بود، دارد یا خیر، اما به نظر می رسد که این تصمیم قبل از انتخابات ترکیه در اواسط ماه می اتخاذ نخواهد شد.

فنلاند و سوئد با کنار گذاشتن دهه‌ها عدم تعهد نظامی، در ماه می سال ۲۰۲۲ میلادی رسماً درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کردند. با این حال، ترکیه، یکی از اعضای قدیمی ناتو، از دو کشور شمال اروپا درخواست کرد تا علیه گروه هایی مانند پ ک ک و گولن اقدامات مشخصی انجام دهند.

در ماه ژوئن یعنی حدود ۹ ماه پیش، فنلاند و سوئد یادداشتی را با ترکیه برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی آنکارا امضا کردند و دیپلمات های ارشد و مقامات سه کشور از آن زمان جلسات مختلفی را برای بحث در مورد اجرای توافق سه جانبه برگزار کردند، اما مقامات ترکیه اعلام کردند که سوئد بر خلاف فنلاند نتوانسته به همه تعهدات خود به آنکارا برای مقابله با گروهای تروریستی کردی پای بند باشد و از این رو آنکار عضویت سوئد را برخلاف فنلاند تائید نکرده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.