اردیبهشت تئاتر، فرصتی برای مطرح شدن تئاتر در میان مردم است

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اردیبهشت تئاتر را فرصتی برای مطرح شدن این هنر در میان اقشار جامعه دانست و تاکید کرد: لازم است مسئولان و متولیان غیر فرهنگی استان ها، با ظرفیت های هنر نمایش آشنا شوند و بدانند این قالب هنری می تواند آن ها را در رسیدن به اهداف و زمینه های مختلف یاری کند.

به گزارش هنرآنلاین به نقل از  روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی؛ سعید سرابی با اشاره به برگزاری نخستین آئین پاسداشت اردیبهشت تئاتر در خراسان رضوی، در خصوص ضرورت و اهمیت برگزاری این مراسم اظهار کرد: اردیبهشت تئاتر فرصتی است که در اختیار اهالی نمایش قرار می گیرد تا بتوانند ظرفیت های موجود در این هنر را معرفی کرده و به ظهور برسانند. این مسئله به ویژه در استان ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

او در ادامه افزود: شعارهایی که دولت جدید و وزیر اندیشمند فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرده اند، می تواند توسط تئاتر محقق شود؛ از جمله آن، صحبت های ریاست محترم جمهور و نگاه جدی ایشان به ایجاد روحیه نشاط و امید در جامعه است. اردیبهشت و حال و هوای حاکم بر آن، با یک قالب هنری مانند تئاتر، می تواند بهترین روش برای ایجاد نشاط در جامعه باشد.

سرابی با بیان اینکه تئاتر یکی از ظرفیت های دیپلماسی فرهنگی است، خاطرنشان کرد: با تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استان هایی مانند خراسان رضوی، که در نقاط مرزی واقع شده و با کشورهای فارسی زبان همسایه اند، می توانند بیشتر از گذشته از این ظرفیت بهره مند شوند. ما مصداق های دیگری به این شکل را در بخش های دیگر هنر نداریم؛ بر این اساس اردیبهشت تئاتر یک امتیاز برای هنر تئاتر محسوب می شود که باید از آن به بهترین نحو بهره مند شد تا بتوانیم تئاتر را برای همه مطرح کنیم. به عبارت دیگر، اردیبهشت تئاتر فرصتی برای مطرح کردن تئاتر میان مردم است؛ این مسئله ای است که اهالی تئاتر نیز با آن هم راستا خواهند بود.

مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی در مورد برنامه های پیش رو برای برگزاری آئین پاسداشت اردیبهشت تئاتر در این استان توضیح داد: ستاد برگزاری این مراسم را از مدت ها قبل فعال کرده ایم. تلاش ما بر آن بود تا برنامه ها با رویکرد ملی برگزار شود، بنابراین با هماهنگی اداره کل هنرهای نمایشی، جشن های اردیبهشت تئاتر از مشهد آغاز خواهد شد. در این مراسم از ظرفیت های هنری و هنرمندان استان بهره خواهیم برد و مروری بر برنامه های یک سال گذشته تئاتر استان خواهیم داشت، زیرا سال ۹۲ عملکرد بسیار مناسبی را نسبت به سال های گذشته داشتیم. بنابراین گوشه ای از افتخارات یک ساله تئاتر را نشان خواهیم داد. تجلیل از سازمان ها و مجموعه های فعال در حوزه نمایش و برگزیدگان نیز بخش دیگری از این اتفاق مهم است.

سرابی برگزاری اردیبهشت تئاتر را به صورت ملی از اتفاقات قابل توجه این دوره عنوان و تصریح کرد: حضور مسئولان مرکز هنرهای نمایشی، هنرمندان برجسته کشور و مفاخر بومی استان نشان از نگاه گسترده به این مراسم خواهد داشت. از سوی دیگر پوشش رسانه ای گسترده ای را در نظر گرفته ایم تا اخبار و اطلاعات به صورت مناسب طی این روزها در کل کشور انعکاس یابد. در این دوره تلاش کردیم تا این مراسم با سطح کیفی بالایی برگزار شود.

او وضعیت فعلی تئاتر خراسان رضوی را در سال ۹۲ بسیار مثبت ارزیابی و تشریح کرد: سال ۹۲ نسبت به سال های پیش از آن، عملکرد مناسبی داشتیم؛ از جمله اجرای همزمان سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و استقبال بی نظیر در این استان بود. البته با توجه به ظرفیت موجود در تئاتر خراسان رضوی، هنوز تا رسیدن به نقطه مورد نظر فاصله جدی داریم. این استان قطب تئاتر کشور محسوب می شود و به نظر می رسد در این سال ها فاصله ای با امتیازات ویژه خود پیدا کرده و آن گونه که شایسته است، نتوانسته جایگاه خود را حفظ کند. بنابراین نگاه جدی به زیرساخت ها و مسائل موجود داریم تا موانع را مرتفع کنیم؛ به ویژه در سایر شهرهای استان، که این مشکلات نمود عینی تری پیدا می کند و با ایده آل ها فاصله زیادی دارند.

سرابی با تاکید بر اینکه عرصه فرهنگ می تواند اقتصادآفرین باشد، اذعان کرد: همان گونه که پیش از این مطرح کردم، تئاتر دارای ظرفیت دیپلماسی فرهنگی است و می تواند اقتصادآفرین و مرتفع کننده بخشی از انتظارات و توقعات هنرمندان باشد؛ پرداخت و عرضه صحیح نمایش، برنامه ریزی های مدون و منسجم در این مسیر یاری رسان است. سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی برای عرصه های مختلف فرهنگی فرصت مغتنمی محسوب می شود. بر این اساس امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی با پرداخت قوی به این موضوعات، تبیین ابعاد و شاخص های این موضوع، زمینه های مناسبی را برای تحقق آن مهیا کند.

گفتنی است، اردیبهشت تئاتر از روز ۴ اردیبهشت ماه سالجاری با میزبانی خراسان رضوی آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/۳۲/


آخرین اخبار
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.