ارزش صادرات خرمای ایران به ۱۷۴ میلیون دلار رسید


ارزش صادرات خرمای ایران به ۱۷۴ میلیون دلار رسید

۱۱:۰۲ (دوشنبه ۱۱ اردیبهشت )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

ارزش صادرات خرمای ایران در سال ۱۳۹۰ به بیش از ۱۷۴ میلیون دلار رسید.

 براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در سال گذشته صادرات انواع خرما از ایران با افزایش ۱۷٫۷ درصدی نسبت به سال ۱۳۸۹ به بیش از ۱۷۴ میلیون دلار رسید. وزن این میزان صادرات نیز با رشد ۲٫۵ درصدی به بیش از ۱۲۲ هزار تن رسید. ایران در سال گذشته خرمای تولیدی خود را به بیش از ۸۰ کشور جهان صادر کرد.

صادرات صنعت خرمای ایران در سال ۱۳۹۰ شامل خرمای مضافتی تازه یا خشک کرده، خرما شاهانی تازه یا خشک کرده، خرما کبکاب تازه یا خشک کرده، خرما زاهدی تازه یا خشک کرده، خرما پیاروم تازه یا خشک کرده و خرما استعمران تازه یاخشک کرده و همچنین برخی دیگر از انواع خرما شد.

هند، آذربایجان، امارات، ترکیه، عراق، روسیه، مالزی، آلمان، انگلستان، اوکراین دانمارک، سوئد، قزاقستان، مالزی، اندونزی، استرالیا و کانادا از جمله بزرگترین بازارهای صادراتی صنعت خرمای ایران در سال گذشته بودند.

ایران با وجود طبق آمار دومین تولیدکننده بزرگ خرما در جهان است که به دلیل نداشتن بازارهای جدید و بسته‌بندی‌های سنتی در رده هفتم صادرات این محصول قرار گرفته است. سالانه بیش از هفت میلیون تن خرما در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید یک میلیون تن از این میزان در رتبه دوم تولید خرمای جهانی جای گرفته است.

اما ایران در حالی پس از مصر دومین تولیدکننده خرما در جهان به شمار می‌رود که به دلیل نامناسب بودن بسته‌بندی و به روز نبودن روشهای بازاریابی برای این محصول در صادرات، پس از تونس، الجزایر، عراق، مصر، امارات و پاکستان در رده هفتم صادراتی قرار گرفته است. با توجه به این‌که بسته‌بندی خرمای صادراتی ایران ۱۰ کیلوگرمی و به صورت سنتی است، کشورهای تونس و امارات با بسته بندیهای کوچک جایگاه ایران را در بازارهای صادراتی گرفته‌اند.

۲۲۴هزار هکتار سطح نخلستانهای ایران است که در شش استان کرمان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس و سیستان و بلوچستان پراکنده شده است.

.

.

.

..

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.