ارزش های دینی سدی در برابر تبلیغ و ترویج و حمایت از دخانیات

۰۸خردادماه،

دود سیگار و قلیان و سایر مواد دخانی، به غیر از آسیب مستقیم به مصرف کننده برای اشخاصی که در معرض آن دود قرار می گیرند نیز زیان های فراوانی به همراه دارد؛ به همین منظور است که به موازات فعالیتها و اقدامات نهادها و سازمان های بهداشتی ملی و بین المللی، متولیان امور دینی و مذهبی ادیان مختلف نیز دستورالعمل های گوناگونی را در این زمینه به اجرا گذاشته و در مواردی حکم صریح به تحریم مصرف دخانیات داده اند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، خداوند با فرستادن پیامبران الهی، هدایتگری و ارشاد مردم به راه صواب و راستی و درستی را بر عهده ی آنان گذاشت تا بشر همواره به سوی نیکی و تعالی سیر کند. در این رهگذر توجه به سلامتی جسم و روح از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در دین اسلام و بر اساس نص صریح قرآن مجید، خداوند متعال به انسان ها در زمینه خودآزاری و آسیب رساندن به خود اخطار و انذار می دهد که «خود را به خطر و مهلکه نیفکنید». سوره بقره، آیه ۱۹۵؛ در جایی دیگر نیز «کشتن نفس یک فرد را در شرایطی برابر با کشتار همه ی مردمان عالم و زنده کردن یک نفر را برای زنده کردن تمام انسان ها می نماید.» سوره مائده، آیه ۳۲؛ بر این اساس هر اقدام یا عملی که سبب آسیب رساندن به خود یا دیگران شود، مصداق این آیات کریم است.

بر اساس این گزارش، دود سیگار و قلیان و سایر مواد دخانی، به غیر از آسیب مستقیم به مصرف کننده برای اشخاصی که در معرض آن دود قرار می گیرند نیز زیان های فراوانی به همراه دارد؛ امری که مصداق صریح این اخطارها و انذار هاست.به همین منظور است که به موازات فعالیتها و اقدامات نهادها و سازمان های بهداشتی ملی و بین المللی، متولیان امور دینی و مذهبی ادیان مختلف نیز دستورالعمل های گوناگونی را در این زمینه به اجرا گذاشته و در مواردی حکم صریح به تحریم مصرف دخانیات داده اند.

بنابراین گزارش، آثار و تبعات مصرف مواد دخانی به حدی زیانبار است که برخی از علما و مراجع به این موضوع ورود کرده و احکامی را در ارتباط با استعمال دخانیات اعلام کرده اند. مرحوم میرزای شیرازی، اولین رهبر دینی جهان بود که بیش از یک قرن پیش، حکم به تحریم تنباکو داد. پس از آن تا به امروز احکام این چنینی از سوی مراجع دیگر نیز صادر شده است.

حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(ره): چیزی که مصرف یک بار و یا دو بار آن به طور مثالً زیان آور نباشد؛ ولی مداومت و تکرار در مصرف آن اعتیاد به آن زیان آور باشد، تکرار و ادامه ی مصرف آن حرام است.
حضرت آیت الله العظمی بهجت: اگر از گفته ی اهل فن برای کسی خوف ضرر پیدا شود، استعمال دخانیات حرام است.
حضرت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی: اینجانب از چند سال پیش این فتوا را به صورت مشروط ذکر کرده بودم؛ ولی اخیراً با شهادت و گواهی جمعی از پزشکان آگاه و اساتید متعهد دانشگاه که به ما رسیده ثابت و مسلم شد. لذا فتوای تحریم به طور مطلق را دادیم.
حضرت آیت الله العظمی حسین نوری همدانی: هر چیزی که مضر است و ضر و زیان آن ثابت شده است، مصرف کردن آن و همچنین تولید و خرید و فروش آن حرام است.

گقتنی است، هرساله تنباکو سبب کشتن نزدیک به ۶ میلیون نفر در سراسر دنیا می شود که از این تعداد حدود ۶۰۰ هزار نفر سیگاری های غیر فعال یا دست دوم که خود مصرف سیگار ندارند؛ ولی به طور نا خواسته در معرض دود سیگار قرار می گیرند، می باشند. /ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.