ارزنده‌ترین سهام دولت به مردم رسید

بر این اساس در بازار روز گذشته پالایشگاه تهران که از چندی پیش سهامداران شمارش معکوس برای ورودش به بورس را شروع کرده بودند به جمع حاضران تالار وارد شد البته کمی متفاوت‌تر از دیگر سهم‌ها، چراکه این عرضه گران‌ترین عرضه خصوصی‌سازی لقب گرفت.
این گزارش می‌افزاید سازمان خصوصی‌سازی بعد از عرضه اولیه دو شرکت پالایشگاه‌بندرعباس و شیراز در بورس و فرابورس طی سال جاری، دیروز سومین شرکت مشمول اصل ۴۴ سال و ششمین شرکت وابسته به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را در بازار دوم فرابورس عرضه کرد.
بر اساس این گزارش با پیش‌بینی سودی که پالایشگاه تهران اعلام کرده بود و طرح‌های توسعه‌ای که به بهره‌برداری رسانده است عطش خرید برای این سهم دولتی در بورس تهران تند‌تر شد، به‌طوری که در جریان معاملات روز قبل سهامداران که از مدت‌ها قبل درخواست‌های خود را برای خرید این سهم به کارگزاران اعلام کرده بودند با شروع معاملات سفارش خریدشان را به سیستم وارد کردند. با استقبالی که از ورود این سهم دولتی به بورس تهران شد ۳ میلیون و ۶۱ سهم این شرکت دولتی به قیمت ۷۵ هزار ریال معادل ۷ هزار و ۵۰۰ تومان کشف قیمت شد و این اتفاق موجب شد پالایشگاه تهران لقب گران‌ترین عرضه اولیه را به خود اختصاص دهد.
البته پالایشگاه تهران علاوه بر این‌که لقب گران‌ترین عرضه اولیه را به خود اختصاص داد، به دلیل خبرهایی که از سود اعلامی به سهامداران داده بود از این حیث هم بر پله نخست بیشترین سود اعلامی به سهام‌داران قرار گرفت. در حالی پالایشگاه تهران در گزارش عملکرد خود از تحقق بیش از صد درصدی سود خود خبر داده بود که با عرضه اولیه ۵ درصد سهام پالایشگاه تهران و کشف قیمت ۷۵۰۰ تومانی هر سهم این شرکت مشمول اصل ۴۴، سومین شرکت جدید سال جاری هم وارد بازار سهام شد و در نهایت با فروش ۹/۲۲ میلیارد تومانی ۳ میلیون و ۶۱ سهم،رکوردهای تازه‌ای در بازار سهام به دست آمد. با این رویداد رکورد گران‌ترین عرضه اولیه سهام همه شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ که تا پیش از آن بیمه دانا با ۲۶۱۰ سهم در ۲۶ مرداد ۸۹ بود شکسته شد. علاوه بر این عنوان گران‌ترین سهم روز بازار سهام هم که به همراه اول با ۴۵۲۹ تومان تعلق داشت، به نام پالایشگاه تهران ثبت شد اما رکورد گران‌ترین سهم تاریخ بازار سهام شکسته نشد. از طرف دیگر در حالی رکورد بالاترین سود پیش‌بینی شده هر سهم همه شرکت‌های بورسی و فرابورسی به شرکت همراه اول با ۹۱۸ تومان اختصاص داشت،که پیش‌بینی سود یک هزار و ۳۴ تومانی هر سهم پالایشگاه تهران، رکورد تازه‌ای برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی ثبت کرد.
این بررسی از قیمت سهام همه شرکت‌های بورسی در دوران بعد از انقلاب نشان می‌دهد گران‌ترین سهم همه شرکت‌های حاضر در بورس ابتدا مربوط به توسعه صنایع بهشهر با ۹۱۲۵ تومان هر سهم در سال ۷۰ و سپس خدمات انفورماتیک با ۹۶۱۶ تومان در سال ۸۲ بود.
با این کشف قیمت،ارزش روز سهام پالایشگاه تهران بیش از ۴۵۹ تومان برآورد شد. این گزارش از جزئیات عرضه سهام پالایشگاه تهران نشان می‌دهد بازگشایی نماد پالایشگاه تهران آن هم در ۲۰دقیقه پایانی معاملات، ابتدا معامله‌گران آنلاین تقاضای خرید ۵ و سپس بیش از ۶ هزار تومانی هر سهم را آن هم با یک تا ۲۰۰ سهم مورد تقاضا وارد سامانه معاملاتی کردند. درعین حال اکثر کارگزاران هم در آغاز بازگشایی نماد مایل به خرید ۵ هزار تومانی هر سهم آن بودند.
این عرضه اولیه و اندک از طریق دو کارگزاری بانک پاسارگاد و سهام پژویان انجام شد و با توجه به تخصیص ۹۰ درصد سهام آن به سهام عدالت و حداکثر ۵ درصد دیگر به کارکنان، از این پس سهام دیگری از این شرکت در فرابورس عرضه نخواهد شد.
رضایت معاون خصوصی‌سازی از کشف قیمت ۷۵۰۰تومانی
در همین خصوص محمود افضلی معاون سازمان خصوصی‌سازی در جمع خبرنگاران حاضر شد و در رابطه با عرضه اولیه ۵ درصد سهام شرکت پالایش نفت تهران در بازار دوم فرابورس اظهار داشت: دیروز ۳ میلیون و ۶۱ هزار سهم این شرکت عرضه اولیه و هر سهم آن هفت هزار و ۵۰۰ تومان کشف قیمت شد. این قیمت برای سهام پالایشگاه تهران مناسب و متعادل بود.
وی در برابر این سؤال که قیمت مدنظر سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه سهام این شرکت چند بود، گفت: با توجه به همه موارد سازمان خصوصی‌سازی هم همین محدوده قیمتی را برای واگذاری سهام مدنظر داشت.با این قیمت گذاری،فرایند تخصیص ۹۰ درصد سهام پالایشگاه تهران به سهام عدالت و ۵ درصد به کارکنان شرکت که توزیع شده،نهایی می‌شود. به گفته این مقام مسئول با توجه به تخصیص ۹۰ درصد سهام پالایشگاه تهران به سهام عدالت و ۵ درصد کارکنان، فقط همین ۵ درصد قابلیت عرضه اولیه برای عموم داشت. همچنین این شرکت سومین شرکت مشمول اصل ۴۴ سال جاری و بعد از شرکت‌های پالایشگاه اصفهان،پتروشیمی‌ فناوران، پالایشگاه‌های شیراز، بندرعباس و تبریز، ششمین شرکت از زیرمجموعه‌های شرکت ملی پالایش و پخش است که طبق قانون اصل ۴۴ وارد بازار سهام شد.
عرضه پالایشگاه نفت لاوان طی هفته آینده
افضلی در واکنش به سؤالی مبنی بر زمان عرضه اولیه سهام دیگر شرکت مشمول اصل ۴۴ پذیرفته در فرابورس یعنی پالایشگاه لاوان توضیح داد: تلاش می‌شود تا ۵ درصد از سهام این شرکت در هفته آینده عرضه اولیه شود.
معاون سازمان خصوصی‌سازی همچنین از آماده‌سازی پالایشگاه نفت لاوان و عرضه ۵ درصد از سهام آن در هفته آینده خبر داد.
افضلی گفت: اقدامات آماده‌سازی پالایشگاه نفت لاوان در حال انجام است و ۵ درصد از سهام این شرکت هفته آینده در فرابورس عرضه می‌شود.
وی با بیان این‌که پالایشگاه نفت لاوان با سرمایه بیش از ۱۱۴میلیارد تومانی در بازار دوم فرابورس پذیرفته شده است، خاطرنشان کرد: بعد از ارائه صورت‌های مالی این شرکت که در حال نهایی شدن است، پالایشگاه لاوان بعد از عرضه ۵ درصدی پالایشگاه تهران وارد فرابورس می‌شود.
به گفته افضلی صندوق تأمین اجتماعی با ۵۵ درصد، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت با ۴۰ و شرکت ملی پالایش و پخش با پنج درصد از سهامداران این شرکت هستند.
براساس این گزارش، این شرکت که پیش از این با بحث ادغام با پالایشگاه ‌بندرعباس مواجه بود از ۱۲ مهر با سرمایه بیش از ۱۱۴ میلیارد تومانی و نماد معاملاتی «شاوان» در بازار دوم فرابورس پذیرفته شده است. دلیل حضور این شرکت در بازار دوم ناشی از زیان انباشته بیش از ۹/۶۷ میلیارد تومانی آن هم به رغم سود بیش از ۴/۳۳ میلیارد تومانی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۰ است. پالایش نفت لاوان شصت و نهمین شرکت فرابورسی و بیست و یکمین شرکت بازار دومی محسوب می‌شود..
وی همچنین درباره وضعیت عرضه بلوکی ذوب آهن، فولاد خوزستان و سایپا و زمان عرضه مجدد آنها گفت: عرضه بلوکی ذوب آهن اصفهان متوقف نشده و توسط سازمان بورس در حال بررسی است، بنابراین این شرکت دوباره آگهی نمی‌شود زیرا ممکن است ادامه پیدا کند به همین دلیل در خصوص عرضه بلوک ۵۳ درصدی ذوب آهن باید صبر کرد ولی بلوک فولاد خوزستان و سایپا در هیأت واگذاری مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد.
معاون سازمان خصوصی‌سازی از عرضه هلدینگ خلیج فارس در بورس تهران خبر داد و گفت: ۵درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس بعد از ارائه صورت‌های مالی و ثبت افزایش سرمایه در بورس تهران عرضه می‌شود.
وی اضافه کرد: هلدینگ خلیج فارس شرکت بسیار بزرگی است که آماده‌سازی آن زمان‌بر است ولی اقدامات آماده‌سازی آن در حال انجام است و بزودی وارد بورس می‌شود.


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.