ارزیابی وبگاه‌های دولتی با حضور قوه قضائیه، مجریه و مقننه انجام می‌شود

ساره جعفرقلی: شبکه جهانی وب قدرت ارتباطی و امکان دسترسی به اطلاعاتی گسترده را فراهم می آورد تا بتوان اخبار را در سراسر دنیا خواند، از منشورات الکترونیکی علمی در سراسر دنیا با خبر شد و داده های مربوط به گستره ای از علوم از پزشکی گرفته تا مهندسی و حقوق را پیدا نمود؛ علاوه بر آن، وب بر نحوه خرید کردن شهروندان معاصر نیز تأثیر گذاشته است، شهروندان از طریق وب و بدون نیاز به حضور فیزیکی بلیط هواپیما می خرند، در هتل جا رزرو می کنند و از فروشگاه های مجازی گوناگون بازدید می کنند.
در این میان و متناسب با بحث ما آنچه اهمیت زیادی دارد این است که محیط وب ارائه خدمات دولتی را نیز تحت تأثیر قرار داده و سازمان ها می توانند با ارائه خدمات الکترونیکی تحت وب علاوه بر تسریع و افزایش کیفیت در ارائه خدمات، گستره  بیشتری از مراجعان را همراه با کاهش چشمگیر نیاز به حضور فیزیکی آنان پاسخ دهند.
ظهور اینترنت، شکل گیری انواع اتصال های دیجیتالی، تحول و استفاده از مدل های تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیکی در بخش خصوصی، به بخش دولتی و عمومی فشار می آورد تا در مدل های سازمانی دیوان سالاری تجدید نظر کند.
در حقیقت دولت الکترونیک با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات سعی دارد که عملکرد دولت را بهبود بخش دهد افزون بر این، فناوری اطلاعات و ارتباطات، منجر به تغییر و تحولی می شود که عصر هوشمندی شبکه را معرفی می کند و کسب و کارها، دولت ها و اشخاص را بازآفرینی می کند. در این میان است که این سؤال ها مطرح می شود که به کدام وب گاه می توان اعتماد کرد؟ چه وب گاهی خدمات بهتری ارائه می کند؟ لذا با این اوصاف ارزیابی و رتبه بندی وب گاه ها امری ضروری به نظر می رسد. ارزیابی محتوا و متون موجود در وب از دیرباز مطرح بوده است ولی وب جنبه ها و کاربردهای جدیدی را به ارمغان آورده که هر یک فرصتی جدا جهت مطالعه را می طلبند . لذا ارزیابی وب گاه ها از جهت کشف مشکلات موجود در آن ها می تواند بسیار سازنده باشد.
براساس این گزارش، دبیرخانه شورا در سال ۸۶ با ستاد تبصره ۱۳ در راستای سیاست کاهش تقاضای سفر و انجام ارزیابی وب‌گاه‌های خدمات‌رسانی و اطلاع رسانی دولتی تفاهم نامه ای را به منظور مقایسه فعالیت مسوولان در چگونگی ارائه خدمات از طریق وب‌گاه‌ها امضا کرده است.
در سال ۸۶ با ابلاغی از سوی معاون اول رئیس جمهور همه دستگاه‌های دولتی به ایجاد پیشخوان خدمات الکترونیک ملزم شدند و فرصت یافتند تا پایان سال این کار را کامل کنند و به این بهانه اولین جشنواره ارزیابی وب‌گاه‌های دولتی در سال ۸۷ برگزار شد.
دومین جشنواره وب نیز تیر ماه سال ۸۹ برگزار شد و باوجودی که قرار بود این جشنواره هر سال برگزار شود سومین جشنواره ارزیابی وبگاههای دولتی در سال جاری برگزار می شود.
احمد بزرگیان معاونت توسعه و سرمایه نیروی انسانی رئیس جمهوری به بهانه نزدیکی به سومین دوره جشنواره ارزیابی وبگاههای دولتی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: ما هر ساله بحث مقایسه وبگاههای دولتی را در صدر برنامه های خود قرار داده ایم تا وبگاههای دولتی طبق استانداردهای بین المللی و اعلام شده پالایش شوند، این وبگاهها از نظر به روز بودن، رعایت فرمتهای اصلی و به ویژه سهولت و در دسترس بودن خدمات به ارباب رجوع و یکسری موارد دیگر که مد نظر ما است، مورد ارزیابی قرار می گیرند.
وی ابرازداشت: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره آشنایی دستگاه‌ها با توانمندیها و ارائه خدمات جدید از سوی آنها به مردم است. در نهایت وب‌گاه‌هایی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرند اشکالات خود را رفع خواهند کرد؛ بعد از ارزیابی در نخستین و دومین جشنواره ارزیابی دستگاههای دولتی ، تفاوت‌های بسیار چشمگیری در خدمات اطلاع ‌رسانی دستگاه‌های دولتی دیده شد، به طوری که حتی خدماتی که مسلتزم دریافت و یا صدور مدارک باشند نیز به صورت غیرحضوری ارائه می شوند.
بزرگیان خاطر نشان کرد: در این راستا بسیاری از خدمات در سایت Iran.ir قرار گرفت تا مردم از رجوع مکرر به دستگاه‌ها بی ‌نیاز شوند، هرچند توقعی که از این سایت بود، به‌طور کامل محقق نشده است. البته تا رسیدن به نقطه مطلوب در مقایسه با کشورهای پیشرفته راه طولانی در پیش داریم. اما آنچه تاکنون انجام شده قابل تقدیر است و ارزیابی‌ها به طور قطع بی تاثیر نیست.

معاونت توسعه و سرمایه نیروی انسانی رئیس جمهوری افزود: ما در سال گذشته هم این ارزیابی را داشتیم و به سازمانهای دولتی اشکالات وبگاه ها را گوشزد کردیم و منتظر هستیم امسال با وبگاههای با حداکثر موارد و ساتانداردهای اعلام شده روبرو باشیم.
وی خاطر نشان کرد: ما در این این جشنواره داوطلبی نداریم بلکه همه دستگاههای دولتی موظف هستند که در این جشنواره شرکت کنند ما نیز با همکاری شورای عالی اطلاع رسانی تمامی وبگاهها و سایتهای دولتی را ارزیابی و امتیاز بندی می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که ارزیابی وب‌گاه‌های دولتی طبق استانداردهای بین‌المللی و به همان شکل که در دیگر نقاط دنیا انجام می‌شود، صورت می‌گیرد، تمامی وب‌گاه‌های دستگاه‌های حکومتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند زیرا دولت در سایر کشورها به منزله حکومت است، بنابراین قوه قضائیه، مجریه و مقننه هر سه در این جشنواره مشارکت دارند.

بزرگیان ادامه داد: قوانین دستگاه‌های دولتی مبنی بر ارائه خدمات به ‌صورت الکترونیکی الزام‌آور است. در سه حوزه خدمات اطلاع‌رسانی، خدمات تراکنش مالی و خدمات تعاملی سازمانی، به سه دستگاه برگزیده و نیز در حوزه پاسداشت خط و زبان فارسی در محیط وب دستگاه‌های حاکمیتی، امنیت وب‌گاه‌های حاکمیتی و زیرساخت و فناوری وب‌گاه‌ها به‌صورت ویژه، جوایزی به برگزیدگان این جشنواره اهدا خواهد شد.
وی اعلام کرد:میزان جوایز اهدایی به برگزیدگان جشنواره به لحاظ مالی شاید خیلی اندک باشد. اما هدف ما از برگزاری این جشنواره عمل به وظایف و ایجاد انگیزه رقابتی بین وب‌گاه‌های دولتی است .
ما الان داریم به سمتی می رویم سند توسعه دولت الکترونیکی و نقشه راه خدمات الکترونیکی هردو تصویب شده است و هر دو نیز در سال ۹۱ و جاری قابلیت اجرایی پیدا کرده اند، با این اوصاف این وبگاهها خیلی می تواند  در تحقق نقشه راه خدمات الکترونیکی و توسعه خدمات دولت الکترونیکی موثر واقع شوند.
بزرگیان در پایان اظهار امیدواری کرد: با برگزاری این جشنواره امیدواریم در دستگاههای دولتی انگیزه و رقابتی ایجاد شود تا از قبل این امر ارائه خدمات به مردم با سرعت و دقت بیشتر و صرف هزینه کمتر انجام شود.
۴۰۲۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.