ارز مبادله‌ای مبنای واگذاری نیروگاهها شد

۱۲م دیماه ،

بینا- وزیر نیرو با اعلام بارندگی ۱۰۵ میلی متری در کشور و امیدواری برای خروج از خشکسالی پنجساله، گفت: مبنای ارزیابی نیروگاهها برای واگذاری ارز مبادله ای شد.
به گزارش بینا، مجید نامجو امروز در چهارمین همایش ملی ابعاد اجرایی سیاست های کلی اصل ۴۴ دز وزارت امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه تاکنون ۱۰۵ میلی متر بارندگی در کشور انجام شده است، گفت: این میزان نسبت به میانگین درازدمدت ۴۶ میلی متر بیشتر است و امیدواریم کشور بعد از ۵ سال خشکسالی متوالی سال خوبی را پیش رو داشته باشد.
وزیر نیرو اظهار داشت: نگاه و رویکرد اصل ۴۴ این است که سهم اقتصاد از دولت به بخش خصوصی و تعاونی منتقل شود.
در وزارت نیرو برای این منظور واگذاری بنگاهها و تقویت حضور بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صنعت آب و برق را دنبال کردیم.
نامجو با بیان اینکه در بخش خروج از مالکیت از مجموع ۳۸۳ بنگاه مشمول واگذاری ۳۳۲ بنگاه به سازمان خصوصی سازی معرفی شد ادامه داد: ۱۹۰ بنگاه از طریق بورس و فرابورس و همچنین مزایده فروخته شده و ۱۴۲ بنگاه نیز در حال آماده سازی برای واگذاری است.
وی همچنین از واگذاری ۲۳۵ شرکت فعال در بخش تولید ، خدمات مشاوره ای و پیمانکاری خبر داد و افزود: ۴۵ نیروگاه حرارتی برای واگذاری معرفی شده و ۲۸ نیروگاه مراحل واگذاری را به اتمام رساند و مابقی در حال انجام است.
وزیر نیرو از قرارداشتن  ۳۹ شرکت توزیع نیروی برق در لیست واگذاری خبر داد و افزود: ساختار و آیین نامه های مورد نیاز در حال تجدید نظر است و زیان انباشته این شرکت ها نیز به توانیر منتقل شد و  توانستیم بحث مالیات را حل کنیم.
نامجو از یکپارچه سازی ۶۴ شرکت آبفای روستایی برای واگذاری سخن گفت و بیان داشت: وزارت نیرو تنها وزارتخانه ای است که اولین شرکت مادر تخصصی را پس از واگذاری ۱۰۰ شرکت زیر مجموعه منحل کرد .
وزیر نیرو از سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت آب و برق و واگذاری ۱۳ نیروگاه به این بخش خبر داد و اظهار داشت: ۸۹ نیروگاه با ظرفیت ۵۰ هزار مگاوات در حال احداث است و ۲۷۰۰ نیروگاه تجدیدپذیر نیز در حال آماده سازی قرار دارد.
وی همچنین از امضای تولید  ۶۷۳۲ مگاوات خرید برق تجدیدپذیر خبر داد و افزود: ۲۸۰۳ مگاوات نیز قرارداد خرید برق نیروهای کوچک انجام شده است.
نامجو از ایجاد ۱۲ طرح آب شیرین کن با ظرفیت ۶۶ میلیون متر مکعب و برنامه ریزی برای اجرای ۹ طرح دیگر سخن گفت و اظهار داشت: در قالب ظرفیت قانونی خرید تضمینی آب و پساب در بودجه سال آینده بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان ردیف پیش بینی شد که نیازمند موافقت مجلس است.
وزیر نیرو، اهلیت و تعیین شرایط واگذاری بنگاههای وزارت نیرو به بخش خصوصی را از نکات مهم مورد توجه در اجرای اصل ۴۴ برشمرد و تصریح کرد: نیازمند تشکیل ستادهای تنظیم مقررات برای روابط بین حاکمیت و شرکت های واگذار شده هستیم.
وی در پایان سخنانش به موضوع تعیین تکلیف هزینه های تمام شده شرکت های صنعت آب و برق و نرخ تکلیفی خدمات در این حوزه اشاره کرد و گفت: لازم است برای این منظور ساز و کاری پیش بینی شود.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.