ارز۹۱ دانشجویان بورسیه پرداخت شد/ تلاش برای پرداخت نیمی از ارز ۹۲ دانشجویان تا پایان سال

۰۹ام بهمن ،

914406-1.jpg

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم از پرداخت ارز ۹۱ دانشجویان بورسیه خارج از کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود ملاباشی در حاشیه چهارمین نشست روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک های علم و فناوری در نشستی خبری با اعلام این خبر، افزود: با وجود امکانات محدود اما با توجه به میزان کم تخصیص بودجه‌ها در سه ماهه اول سال قصد داریم تا پایان سال جاری ارز دیگری را برای شش ماهه اول سال آینده به دست دانشجویان بورسیه برسانیم.

وی همچنین دربارهٔ دانشجویان غیر بورسیه نیز اظهار کرد: به دانشجویان غیر بورسیه نیز معرفی‌نامه برای دریافت ارز مبادله‌ای داده می‌شود که داوطلبان می‌توانند با کمترین مراجعه به سازمان از طریق پایگاه اینترنتی کارهای خود را انجام دهند.

رییس سازمان امور دانشجویان با اشاره به بازنگری آیین‌نامه ارزشیابی اعتبار دانشگاه‌ها، تصریح کرد: این بازنگری تایید شده است و بر اساس آن دانشجویانی که قصد دارند از اول می ۲۰۲۴ در دانشگاه‌های خارج کشور مشغول تحصیل شوند با مراجعه به پایگاه اینترنتی وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان اعتبار دانشگاه‌ها را بررسی کرده و دانشگاه خود را انتخاب کنند.

ملاباشی با اشاره به شیوه سابق و تازه ارزشیابی دانشگاه‌ها، گفت: در قبل، اعتبار دانشگاه‌ها در مقایسه با اعتبار علمی کشور مورد نظر سنجیده می‌شد؛ اما در آیین‌نامه تازه مرز کشورها برداشته شد و دانشگاه‌ها بر اساس علم دنیا ارزشیابی می‌شوند.

وی با اشاره به ثبت‌نام بورس ۹۲، گفت: ثبت‌نام از شنبه قبل آغاز شده و شب قبل (۹ بهمن) به پایان رسید. ما قصد داریم برنامه‌ریزی را به صورتی انجام دهیم که پذیرفته‌شدگان سپتامبر ۲۰۲۴ به محل تحصیل دسترسی داشته و تحصیل خود را آغاز کنند.

ملاباشی همچنین فرصت‌های مطالعاتی نیز، گفت: سال قبل ۱۶۰۰ دانشجوی دکتری به فرصت مطالعاتی شش ماهه اعزام شدند، امسال به سبب محدودیت نتوانستیم بیشتر از ۳۰۰ نفر اعزام کنیم که امتیاز اعزام را اخذ کرده و در صورت تخصیص ریالی به دانشجویان قبلی اضافه می‌شوند.

وی از تهیه سند راهبردی رفاهی دانشجویی توسط دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: در صورت تایید سند توسط سازمان، بودجه رفاهیات دانشگاه‌ها براساس این سند توزیع می گردد.

رییس سازمان امور دانشجویان دربارهٔ جزییات این سند نیز، اظهار کرد: این سند در بخش‌های مشاوره، خوابگاه، تغذیه و … صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه زیرساخت الکترونیکی حوزه دانشجویی درحال توسعه است، افزود: پایگاه اینترنتی نقل و انتقال دانشجویی حدود دوسال است که الکترونیکی شده و دیگر بخش‌ها از جمله کمیسیون موارد خاص نیز در دست اقدام است.

وی دربارهٔ دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور که علاقمند به تحصیل در داخل کشور می باشند نیز، گفت: شرایط ادامه تحصیل این اشخاص در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد ایجاد شده و این حوزه‌ها فعال می باشند. برای دوره دکتری هم با تامل و توافق دانشگاه‌ها این امر صورت می‌گیرد که با توجه به ایجاد پردیس‌های بین‌الملل و افزایش ظرفیت دره دکتری بیشتر دانشجویان در این دوره نیز پذیرفته شده‌اند.

وی دربارهٔ زمان برگزاری مراسم تقدیر از دانشجویان نمونه هم گفت: برای تقدیر از دانشجویان نمونه منتظر اعلام ریاست جمهوری هستیم. همچنین تعداد دانشجویان نمونه در سال جاری از ۵۰ نفر به ۷۰ نفر افزایش یافته است.

ملاباشی افزود: سال ۸۴ تا ۸۶ حدود ۳۰ نفر دانشجو نمونه تقدیر می‌شدند که این تعداد از سال ۸۶ تاکنون ۵۰ دانشجو بود و در حال حاضر تصویب شد که تعداد دانشجویان نمونه از ۵۰ به ۷۰ دانشجو افزایش یابد، همچنین از تعداد ۳۰ نفر از دانشجویان نمونه وزارت بهداشت هم تقدیر می شوند و در مجموع ۱۰۰ دانشجوی نمونه تقدیر خواهند شد که به قول‌های مساعدی دربارهٔ برگزاری این مراسم در دهه فجر گرفته‌ایم.

در ادامه مجتبی بذرافشان، معاون امور دانشجویان داخل وزارت علوم در مورد دانشجویان انصرافی که درخواست بازگشت به تحصیل را دارند، گفت: در مجموع ۸۲۰۰ نفر خواستار بازگشت به تحصیل بوده‌اند که ترم قبل از بین ۶۰۰ دانشجوی با معدل بالای ۱۵، ۴۵۰ نفر مشغول تحصیل شدند که برای مابقی دانشجویان در این ترم اقدام می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.