ارسال تجهیزات ایرانی برای بازسازی خط لوله آسیب دیده در خاک ترکیه

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از ارسال تجهیزات و ادوات مورد نیاز برای بازسازی خط لوله گاز آسیب دیده در خاک ترکیه به درخواست شرکت بوتاش خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، جواد اوجی با تاکید بر اعلام آمادگی بی درنگ شرکت ملی گاز ایران برای کمک رسانی در زمینه بازسازی خط لوله آسیب دیده در ۱۴۰ کیلومتری خاک ترکیه افزود: با اعلام کمک ایران به شرکت بوتاش ترکیه برای تعمیر خط لوله آسیب‌دیده، دیروز این شرکت گازی طی درخواستی مبنی برارسال  لوله ۴۸ اینچی و برخی از تجهیزات ، بعد از ظهر همان روز تجهیزات مورد نظر از طریق منطقه هشت شرکت انتقال گاز به محل خط لوله آسیب دیده فرستاده شد.

وی اظهار کرد: با توجه به صعب العبور بودن مسیر کوهستانی و سرمای منطقه، ارسال این تجهیزات در سرعت ترمیم خط لوله آسیب دیده تاثیر بسزایی خواهد داشت.

لازم به ذکر است: خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه روز جمعه (۲۸ مهر)در نزدیکی شهر اگری در شرق این کشور بر اثر انفجار آسیب دید و هم اکنون صادرات گاز ایران به ترکیه متوقف است.

و همچنین خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه بامداد دوشنبه (۱۷ مهر) امسال نیز در منطقه دوگوباپاریت (شهری در استان آگری نزدیک مرز ایران) منفجر و صادرات گاز به این کشور به مدت یک هفته متوقف شده بود.

شرکت ملی گاز ایران پیش از این نیز آمادگی خود را برای هرگونه کمک به ترکیه (اعزام مهندسان و متخصصان این شرکت) در بازسازی و راه اندازی خط لوله آسیب دیده اعلام کرده بود.

گفتنی است: طبق  قراردادی ۲۵ ساله،ایران سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز (با سقف روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب) به ترکیه صادر می کند.

ترکیه حدود ۶۵ درصد گاز خود را از روسیه تامین می کندکه عرضه بخشی از آن از طریق اوکراین و بخشی دیگر با خط لوله «بلو استریم» که مستقیم از روسیه و از بستر دریای سیاه به ترکیه عبور می کند، صورت می گیرد.

اوجی در مورد کاهش قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه نیز توضیح داد: سال ۱۹۹۶ میلادی قرار‌دادی بین ایران و کشور ترکیه برای صادرات گاز به مدت ۲۵ سال بسته شد. طبق این قرار‌داد سه سال یکبار امکان بازنگری در قیمت گاز وجود دارد. /عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.