ارسال نیابت قضایی به پنج کشور در مورد پرونده ترور سردار سلیمانی

نشست تخصصی آخرین وضعیت حقوقی پرونده ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور معاون دادستان کل کشور، معاون حقوقی سپاه پاسداران، مدیرکل امور بین الملل قوه قضاییه، بازپرس ویژه دادسرای امور بین‌الملل برگزار شد.

ارسال نیابت قضایی به پنج کشور در مورد پرونده ترور سردار سلیمانی

به گزارش ممتاز نیوز،  سعید عمرانی، معاون دادستان کل کشور با بیان اینکه آمریکا با شهادت سردار سلیمانی روح یک ملت را از بین برد، گفت: حماسه تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی نشان از این داشت که اقشار مختلف مردم دلباخته این سردار عزیز بودند.

معاون دادستان کل کشور در ادامه گفت: امروز دنیا در دست قاتل‌ها و تروریست هاست و قاتلین در حال اداره دنیا هستند و علاوه بر سلاح‌های کشتار جمعی از سلاح حقوق بشر، کنوانسیون‌ها و… استفاده می‌کنند.

معاون دادستان کل کشور با اشاره به بهره گیری نظام سلطه از ابزار رسانه، تبلیغات و هالیوود اظهار کرد: نظام سلطه هم می‌کشد و هم طلبکار می‌شود و حتی به ملت خود رحم نمی‌کنند.

عمرانی بیان کرد: سردار ما کسی بود که به عنوان یک نماینده رسمی و دیپلمات قرار بود پیامی را به دولت عراق برساند و او از هر گونه تعرض مصون بود.

معاون دادستان کل کشور تصریح کرد: همه این‌ها دلالت بر استفاده ابزاری از موضوع حقوق بشر است و این اهانت به شعور مردم دنیاست.

علیرضا ساعدی مدیرکل امور بین‌الملل قوه قضاییه در این نشست اظهار کرد: این موضوع بخش‌های مختلفی دارد که یک بخش، بخش کیفری موضوع است که تحت اشراف دادستان تهران و به طور ویژه در دادسرای ناحیه ۲۰ تهران و تحت اشراف و رسیدگی بازپرس ویژه این پرونده در حال رسیدگی است و ادامه دارد.

مدیرکل امور بین‌الملل قوه قضاییه خاطرنشان کرد: زحمات قابل تقدیری در این پرونده کشیده شده است. در این پرونده تحقیقات گسترده‌ای انجام شده و نیابت‌هایی به کشورهای خارجی تنظیم و ارسال شده و تاکنون به ۵ کشور نیابت ارسال شده است.

وی اظهار کرد: نیابت‌های جدیدی نیز تنظیم شده و به کشورهای دیگری در حال ارسال است. هیات قضایی برای تحقیقات مشترک با دولت عراق و مقامات قضایی عراق که محل وقوع این جرم است به این کشور اعزام شده و به تازگی تحقیقات مشترک برای جلسه اول شروع شده و این هیات یکی دو روز پیش به کشور بازگشتند.

مدیرکل امور بین‌الملل قوه قضاییه تصریح کرد: سرپرستی هیات ایرانی را سرپرست دادسرای ناحیه ۲۰ بر عهده داشتند و اعضای دیگری از نهادهای دیگر مانند وزارت امور خارجه نیز در هیات حضور داشتند.

وی گفت: غیر از بخش کیفری پرونده که به مجازات متهمان و مجرمان می‌پردازد یک پرونده حقوقی هم برای رسیدگی به این موضوع در دادگاه حقوقی شعبه ۵۵ تهران تشکیل شده و بسیاری از افراد از جمله خانواده شهدا و مردم ادعای خسارت کرده اند.

وی عنوان کرد: معاونت بین الملل قوه قضاییه وظیفه پشتیبانی در مواردی را دارد که مراجع قضایی داخلی نیاز به اقدامی در خارج از کشور دارند.

ساعدی بیان کرد: وظیفه هماهنگی انجام اقدامات مربوطه به اعزام هیات قضایی بر عهده ماست.

وی در پایان با اشاره به نقش ضابطین در پرونده ترور شهید سلیمانی اظهار کرد: ضابطین در این موضوع نقش پررنگی داشتند و بسیاری از تحقیقات در خصوص این پرونده توسط ضابطین انجام شده است.

سردار شمخانی، معاون حقوقی سپاه پاسداران نیز در ادامه این نشست به مهم‌ترین شاخصه‌های شخصیتی شهید سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: شهید سردار سلیمانی تجلی زیارت عاشورا است.

معاون حقوقی سپاه پاسداران عنوان کرد: ما تقاضای مطالبه رسیدگی به این جنایت تروریست‌های بین المللی و سران تروریست آمریکا را از مجموعه قوه قضاییه و همچنین مطالبه حقوقی این موضوع را نیز با تقدیم شکایت داشتیم و بر اساس قانون نیز باید همین کار را می‌کردیم.

وی اظهار کرد: اسنادی را در خصوص اثبات جنایت آمریکا در اختیار دادسرای امور بین الملل قرار دادیم.

شمخانی ضمن قدردانی از تلاش‌های دستگاه قضایی و دادسرای امور بین الملل در رسیدگی به پرونده شهادت سردار سلیمانی، خاطرنشان کرد: بسیاری از متهمان شناسایی شدند و اسناد جنایت آن‌ها جمع آوری شده است.

معاون حقوقی سپاه پاسداران عنوان کرد: اطلاعات کافی برای محاکمه سران تروریست آمریکا و عوامل یاری دهنده وجود دارد.

وی تاکید کرد: مردم ما شهید سلیمانی را به عنوان قهرمان بزرگ، حامی و مدافع خود از دست دادند.

شمخانی با اشاره به حمایت همه جانبه آمریکا از داعش و نقش شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم دست نشانده امریکا در منطقه اظهار کرد: هزاران نفر از شهروندان و خانواده‌های شهدای مدافع حرم در خصوص ترور شهید سلیمانی دادخواست حقوقی داده اند و دادگاه در سالگرد شهادت شهید سلیمانی تشکیل می‌شود.

فرهادی‌نیا بازپرس ویژه دادسرای امور بین الملل که مسئولیت رسیدگی به پرونده ترور سردار شهید سلیمانی را بر عهده دارد، گفت: باید کسانی که این اقدام شنیع را انجام دادند به سزای عمل خود برسند.

بازپرس ویژه دادسرای امور بین الملل خاطرنشان کرد: در بخش اول، نقض قواعدی که صورت گرفت در دو بخش داخلی و بین المللی است. در بخش داخلی جرایمی که اتفاق افتاده قتل عمد به صورت معاونت و مشارکت، اقدام علیه امنیت ملی و تروریست و محاربه و افساد فی الارض است.

وی اظهار کرد: در بعد بین‌المللی نقض کنوانسیون‌های تروریستی، قطعنامه۱۵۵۶، نقض اسناد حقوق بشری و انجام قتل‌های فرا قضایی و نقض اعلامیه ۳۳۱۴، نقض کنوانسیون ۱۹۷۳ ماموریت‌های ویژه، نقض منشور ملل متحد به واسطه عدم احترام به حاکمیت ایران و عراق صورت گرفته است.

فرهادی نیا عنوان کرد: فرهادی نیا عنوان کرد: در خصوص اقداماتی که صورت گرفت با حفظ محرمانگی تحقیقات، قرار جلب به دادرسی در خصوص ۱۲۴ متهم در ۱۳۰۰ صفحه تنظیم شده که تکمیل نشده و برای ۴۳ نفر جلب صادر شده. ۷۰۰ مکاتبه صورت گرفته است.

بازپرس ویژه دادسرای امور بین الملل تصریح کرد: کشوری مانند آمریکا در مراجع بین المللی در موارد مختلفی محکوم شده است و از نظر بین المللی صدور حکم به نفع کشور ما خواهد بود.

این مقام قضایی در ادامه بیان کرد: در خصوص علت اطاله دادرسی تحقیقات ادامه دارد و ممکن است ابعاد دیگری هم پیدا کند و تصمیم گیری سریع ممکن است باعث شود تحقیقات جامع نباشد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.