ارسال پیامک سبب سقوط هلیکوپتر شد!

۰۷اردیبهشت،

 

طبق گزارش سازمان «ایمنی حمل‌ونقل» ایالات متحده آمریکا، اتفاق ناگوار سقوط بالگرد امداد در سال ۲۰۱۱ میلادی که تاکنون سببی برای آن کشف نشده و اولین سقوط یک بالگرد تجاری است بر اثر تبادل پیامک خلبان هنگام پرواز رخ داده است.
 
به گزارش روزنامه خورشید، اتفاق سقوط بالگرد امداد که در ایالت «میسوری» آمریکا رخ داد از ناگوارترین و مرگبارترین سوانح هوایی تجاری بود. بر اثر این اتفاق ۴ نفر جان خود را از دست دادند. 
 
۳ خدمه پرواز و زنی ۵۸ ساله از قربانیان سقوط این بالگرد بودند. بی‌احتیاطی خلبان سبب شد تا بالگرد سوخت خود را از دست داده و با زمین برخورد کند. اکنون پس از ۲سال، سبب اصلی سقوط این بالگرد تبادل پیامک خلبان هنگام پرواز اعلام شده است. شواهد نشان می‌دهد که مدت بسیار کوتاهی قبل از وقوع سانحه، خلبان ۴ پیام کوتاه دریافت کرده و به۳ مورد از آنها پاسخ داده است.
 
بالگرد سانحه‌دیده یک بالگرد اروپایی مدل «AS-350» متعلق به «پایگاه روش‌های پروازی» ایالت کلرادو بود که با نظر شرکت امداد هوایی «لایف نت» (Life net) به پرواز درآمده بود.  همسر «تری تیکورونت» – زن ۵۸ ساله‌ای که بر اثر سقوط بالگرد قربانی شده بود- شکایت خود را علیه اپراتور بالگرد در دادگاه مطرح کرد. او مدعی است که اپراتور بالگرد از کمبود سوخت مطلع بوده و با این حال بالگرد را به پرواز درآورده و جان مسافران را به خطر انداخته است. خلبان «جیمز فرودنبرت»، پرستار پرواز «رندی بور» و «کریس فریکس» که به ترتیب ۳۴، ۴۷ و ۳۶ ساله بودند از دیگر قربانیان اتفاق به‌شمار می‌روند.
 
طبق گزارش های اولیه، سقوط بالگرد به سبب اتمام سوخت و خاموش شدن موتور در چمنزاری در ایالت میسوری رخ داده است. با این حال، مدارک تازهی که از سقوط بالگرد به دست آمده، نشان می‌دهد که سبب اصلی سقوط بالگرد بی‌توجهی خلبان و استفاده از وسایل الکترونیکی در طول پرواز بوده است. «کلی نیتل» سخنگوی سازمان ایمنی حمل‌ونقل در نامه‌ای گفت: «این اولین‌باری است که چنین واقعه‌ای رخ می‌دهد و ممکن نیست خلبانی در طول پرواز از تلفن همراه یا هر وسیله الکترونیکی دیگری استفاده کند.»  شواهد نشان می‌دهند که فرودنبرت ۴ پیام کوتاه از همسرش برای هماهنگ کردن زمان صرف شام دریافت می‌کند و به ۳ پیام پاسخ می‌دهد. هنگامی که خلبان در حال تبادل پیامک بوده، سیستم فنی بالگرد به سبب استفاده از تلفن همراه از کار می‌افتد و کاهش شدید سوخت سبب برخورد بالگرد با زمین می‌شود. فرودنبرت، سوابق منفی دیگری نیز در پرونده کاری خود داشته است. وی قبلا در یک پرواز حدود ۱۳ پیام کوتاه دریافت کرده که به ۲ مورد از آنها پاسخ داده بود!  «جان لی» مهندسی مکانیک و استاد دانشکده مهندسی دانشگاه «ویسکانسین» و کارشناس سازمان ایمنی حمل‌ونقل در مصاحبه‌ای، فرودنبرت را مقصر سقوط بالگرد معرفی و معتقد است که پرواز و رانندگی کاملا متفاوت‌اند و خلبان به هیچ‌وجه نباید هوشیاری خود را حتی برای لحظه‌ای نسبت به پرواز از دست بدهد.
 

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.