ارکسترها نیاز اساسی به بودجه دارند

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

لوریس چکناواریان در گفت و گو با هنرآنلاین/

لوریس چکناواریان معتقد است، ارکسترها نیاز اساسی به بودجه دارند؛ زیرا برای پایداری آنها بودجه حرف اول را می‌زند.

لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی ممتاز نیوز گفت: به طور کلی صحبت‌های علی مرادخانی در زمینه ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک درست بوده است و این دو ارکستر نیاز اساسی به بودجه دارند زیرا برای پایداری آنها بودجه حرف اول را می زند.

این آهنگساز در ادامه بیان کرد: به نظر من مشکلات مالی این ارکسترها باید هر چه زودتر برطرف شود زیرا در تمامی دنیا ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک پابرجا می باشند و هیچ‌گاه به سبب کمبود بودجه از صحنه موسیقی خارج نمی‌شوند در نتیجه باید با تدبیر مسئولین مشکلات از سر راه این ارکسترها برداشته شود تا شاهد احیای آنها باشیم.

چکناواریان خاطرنشان کرد: ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک باید در سطح جهان مطرح شود، زیرا در تمام دنیا این ارکسترها جهانی می باشند، همچنین ارکستر سمفونیک آثار بزرگان موسیقی جهان را اجرا می‌کند در نتیجه باید در سطح بین‌المللی فعالیت کند.

این رهبر ارکستر در ادامه افزود: همان طور که علی مرادخانی اشاره کرد ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک با یک دیگر تفاوت دارند زیرا ارکستر ملی آثار هنرمندان ایرانی و بزرگان موسیقی ایران را اجرا می‌کند و قطعات در دستگاه‌های ایرانی است اما ارکستر سمفونیک از نظر فواصل ربع پرده و دستگاه ایرانی نیست و بیشتر به موسیقی کلاسیک توجه دارد در نتیجه برنامه‌ریزی برای این دو ارکستر با هم فرق دارد.

لوریس چکناوارایان تاکید کرد: به طورکلی این دو ارکستر علاوه بر حمایت دولت نیاز به اسپانسر دارند به عنوان مثال در کشورهای اتریش و آلمان دولت هزینه‌های ارکستر سمفونیک را تامین می‌کند اما در امریکا همراه با حمایت دولت اسپانسرها نیز در این زمینه همکاری می‌کنند تا ارکستر زنده بماند در نتیجه اگر می‌خواهیم ارکستر سمفونیک در سطح جهانی فعالیت کند باید از نظر مالی در تنگنا نباشد.

این آهنگساز در ادامه گفت: من به عنوان یک موسیقیدان معتقد هستم تنها کسی که می‌تواند ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی را دوباره زنده کند علی مرادخانی است، زیرا او تجربه کافی در موسیقی دارد و امیدواریم مشکلات ارکسترها تا پایان سال جاری برطرف شود، همچنین ارکسترها برای یک کشور بسیار مهم می باشند زیرا در موسیقی حرف اول را می زنند.

 

پایان پیام/۴۶
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.