ازبکستان برای دریافت تجهیزات نظامی ناتو، ازامنیت دسته جمعی خارج شد

به گزارش ایرنا، سخنگوی سازمان پیمان امنیت دسته جمعی به تازگی اعلام کرد: ازبکستان در اعتراض به برنامه روسیه برای استقرار نیرو در آسیای مرکزی، از عضویت در این سازمان کناره گیری کرد.

این تصمیم ازبکستان پس از آن اعلام می شود که روسیه در پی فشار پیوسته دیپلماتیک و اقتصادی چین تصمیم گرفت نقش قدرتمند خود را در این منطقه غنی دوباره به دست بگیرد.

‘عبدالغنی محمد عظیمف’روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری ‘اوستا’، هدف اصلی ازبکستان از خروج از پیمان امنیت دسته جمعی را تنها تصاحب بخشی از انواع سلاح نظامی جدید و پیشرفته غربی ها دانست که جابجایی و انتقال آنها از افغانستان برای ناتو غیراقتصادی خواهد بود.

وی با بیان آنکه ازبکستان در این زمینه تجربه دارد، گفت: دولت تاشکند تمام تجهیزات نظامی لشگر چهلم اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان را که قرار بود از طریق شهر ترمذ خارج شود، تصاحب کرده بود.

وی به استقلال رای تمام اعضای پیمان امنیت دسته جمعی اشاره کرد و افزود: ازبکستان نیز با بهره گیری از این امتیاز قصد دارد از فرصت پیش آمده در خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان به نفع خود بهره برداری کند.

این کارشناس تاجیک گفت: دولت تاشکند همیشه بین کرملین و کاخ سفید مانور می دهد تا از آنها برای کشور خود سودی کسب کند.

وی اضافه کرد: اگر ازبکستان بتواند بخشی از تجهیزات معاصر نیروهای نظامی ناتو را تصاحب کند ضمن تقویت بنیه نظامی خود، همچنان بعنوان ایفاگر نقش اساسی در منطقه آسیای میانه باقی خواهد ماند.

سازمان پیمان امنیت دسته جمعی یکی از سازمان های فعال در حوزه آسیای مرکزی و قفقاز است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش توان سیاسی، اقتصادی و نظامی فدراسیون روسیه به منظور متحد نگه داشتن کشورهای عضو و بالا بردن ظرفیت های نظامی و سیاسی آنها ایجاد شد.

از دیگر اهداف تشکیل این سازمان که به پیشنهاد روسیه تشکیل شد، محدود کردن زمینه گسترش سازمان ناتو و نفوذ آمریکا در حوزه کشورهای همسایه است.

ازبکستان بزرگترین و نظامی ترین کشور آسیای مرکزی و یکی از جمهوری های شوروی سابق است.

این کشور همچنین یکی از کلیدی ترین تولیدکنندگان گاز طبیعی است که شرکت ‘گازپروم’ روسیه را تامین می کند.

آساق**ه.ص**۱۵۵۸**۱۵۶۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۶۹۰۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.