ازدواج خطر حمله فلبی را در زنان و مردان کاهش می‌دهد

سلامت > تحقیقات
پژوهشگران فنلاندی می‌گویند به نظر می‌رسد ازدواج خطر حملات قلبی را هم در مردان و هم در زنان کاهش می‌دهد.

بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که مجرد بودن یا تنها زندگی کردن خطر دچار شدن به بیماری‌های قلبی یا مردن به علت این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. اما بسیاری از این بررسی‌ها تنها بر روی مردان انجام شده‌اند، در حالیکه این بررسی جدید هر دو جنس را در برمی‌گیرد.

بررسی پژوهشگران فنلاندی نشان داد که ازدواج خطر حمله قلبی و مرگ ناشی از آنها را هم در مردان و هم در زنان در همه سنین کاهش می‌دهد.

دکتر آینو لامیتوستا از بیمارستان دانشگاهی تورکو، سرپرست این پژوهش می‌گوید: ” بررسی ما نشان می‌دهد که ازدواج خطر حمله قلبی و مرگ ناشی از آن را هم در مردان و هم در زنان کاهش می‌دهد. به خصوص در میان مردان و زنان میانسال داشتن همسر به میزان قابل‌توجهی باعث پیش‌آگهی بهتر حملات قلبی چه در دوره زمانی پیش از رسیدن به بیمارستان و چه در هنگام زنده رسیدن به بیمارستان می‌شد.”

این پژوهشگران در این بررسی اطلاعات مربوط به ۱۵۳۰۰ نفر را که در فاصله سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ دچار حمله قلبی شده بودند، گردآوری کردند. در میان این افراد ۷۷۰۰ نفر در فاصله ۲۸ روزه پس از حمله قلبی فوت کرده بودند.

هنگامی که این پژوهشگران به اثر ازدواج بر احتمال دچار شدن به حمله قلبی توجه کردند، دریافتند که مردان ازدواج‌نکرده با احتمال ۵۸ تا ۶۶ درصد بیشتر ممکن است دچار حمله قلبی شوند، و درباره زنان مجرد نسبت به زنان ازدواج کرده این افزایش احتمال ۶۰ تا ۶۵ درصد است.

هنگامی مرگ ناشی از حمله قلبی مطرح بود، این تفاوت میان مردان و زنان مجرد و مردان و زنان ازدواج کرده حتی بیشتر می‌شد. برای مردان مجرد خطر مردن در فاصله ۲۸ روز پس از حمله قلبی ۶۰ تا ۱۶۸ درصد بیش از مردان ازدواج کرده بود؛ در زنان مجرد، خطر مرگ ناشی از حمله قلبی ۷۱ تا ۱۷۵ درصد بالاتر زنان ازدواج کرده بود.

این که چرا ازدواج چنین اثری را دارد، روشن نیست، اما پژوهشگران چند دلیل احتمالی را بیان می‌کنند.

افراد مجرد با احتمال بیشتری ممکن است وضع بهداشتی بدی داشته باشند. افراد ازدواج‌کرده ممکن است وضع مالی بهتری داشته باشند، زندگی سالمتری را بگذرانند و دوستان و حمایت اجتماعی بیشتری را دارا باشند که همه این عوامل باعث بهبود سلامت می‌شوند. به گفته پژوهشگران افراد ازدواج کرده همچنین نسبت به افراد مجرد زودتر برای آمدن آمبولانس تلفن می‌کنند.

از طرف دیگر به گفته این پژوهشگران افراد مجرد با احتمال کمتری ممکن است از شیوه‌های پیشگیری‌کننده از حملات قلبی مانند مصرف روزانه آسپیرین، داروهای استاتینی کاهنده کلسترول یا کنترل فشار خون بالا پیروی کنند.

این پژوهشگران می‌گویند تحقیق بیشتری لازم است تا دلایل تاثیر ازدواج یا همسرداری در محافظت از حملات قلبی را روشن کند و رابطه سببی میان وضع تاهل و میزان بروز حمله قلبی و بقای پس از آن را به اثبات برساند.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.