ازگیل ژاپنی هم به بازار آمد/ قیمت انواع میوه در بازار

هم اکنون بازار میوه شرایطی را تجربه می‌کند که طیف متنوعی از میوه‌ها با قیمتی متنوع در سبد مصرف خانوارها قرار می‌گیرد که دامنه آن از هندوانه ۴۵۰ تومانی تا گیلاس تک‌دانه ۳۸۰۰ تومانی کشیده می‌شود، ازگیل ژاپنی هم البته مهمان ناخوانده سبد میوه خانوارها است.

  هرچه که از روزهای فصل تابستان می‌گذرد، میوه‌های تولیدی از سراسر کشور وارد بازار می‌شود و زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا میوه جایگاه بیشتری در سبد خانوار داشته باشد، این در شرایطی است که میوه‌های تابستانی به خاطر وزن کم هر یک، به لحاظ اقتصادی صرفه بیشتری دارد و به همین جهت، مردم اقبال بیشتری نسبت به خرید آن از خود نشان می‌دهند.
در این میان، تنوع قیمتی در بازار به گونه‌ای است که طیف قیمتی از هر کیلوگرم ۵۴۰ تومان برای هندوانه سفید شروع و به ۳۸۰۰ تومان گیلاس ختم می‌شود. البته هرچه که زمان می‌گذرد، با ورود میوه‌های سردرختی به بازار که محصول شهرهای شمالی و جنوبی کشور هستند، قیمت نیز به نوعی سرشکن می‌شود و نسبت به هفته‌های گذشته از خود کاهش نشان می‌دهد.
کاهش روزانه قیمت برخی سردرختی‌ها
یداله صادقی می‌گوید: با افزایش تولید میوه‌های سردرختی و وضعیت مطلوب آن، قیمت روزانه برخی از میوه‌ها هم اکنون کاهش یافته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران می‌افزاید: در جلسه‌ای که ششم تیرماه سال جاری تحت عنوان کمیته نرخگذاری میوه و سبزیجات برگی و غیربرگی با حضور نمایندگان معاونت توسعه بازرگانی داخلی، مدیران میادین میوه و تره‌بار، کارشناسان نرخگذاری و کارشناسان حوزه معاونت بهداشت و بازرسی برگزار شده است، پس از بحث و گفتگو در خصوص موضوع کاهش قیمت میوه‌های سردرختی در میادین میوه‌ و تره‌بار و بازارها، قیمت میوه کاهش یافته است.
کاهش ۱۰ درصدی قیمت گیلاس و زردآلو
وی تصریح کرد: علت اصلی کاهش قیمت میوه‌ها، تولید و عرضه انبوه، برداشت همزمان از مراکز مختلف تولید، محدودیت امکان نگهداری با توجه به شرایط جوی و در برخی موارد محدودیت صادرات است.
صادقی گفت: کاهش قیمت روزانه سردرختی‌ها شامل میوه‌هایی نظیر آلبالو، گیلاس، زردآلو و انگور می‌شود که از این میان، بیشترین کاهش قیمت برای انواع گیلاس و زردآلو با ده درصد کاهش بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: کاهش قیمت روزانه سردرختی‌ها از هفتم تیرماه سال جاری به میادین میوه و تره بار ابلاغ شده است.
اقبال مردم به خرید میوه‌های بسته‌بندی
گشت و گذاری در میادین میوه و تره‌بار که این روزها مرجع خوبی برای مردم در فرار از رفتارهای دلخواه فروشندگان میوه در سطح بازار شده است، نشانگر تنوع کالا در بازار است. هم اکنون بیش از ۳۸ نوع میوه در بازار عرضه می‌شود که بر همین اساس طیف متنوعی از قیمت را پیش روی مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.
این در شرایطی است که البته قیمت برخی از میوه‌ها همچنان در بازار بالا است و شاید برای برخی مقدور نباشد که ۳۸۰۰ تومان را برای خرید یک کیلو میوه هزینه کنند، بلکه آنها ترجیح می‌دهند که با این رقم، حداقل دو نوع میوه خریداری کنند که یکی از آنها هندوانه یا طالبی باشد. در این صورت، با یک تیر دو نشان زده‌اند و قیمت را به گونه‌ای مدیریت کرده‌اند که کالای بیشتر و متنوع‌تری خرید کنند.
البته برخی از مردم نیز هنوز هم نسبت به عرضه میوه‌های فله شکایت دارند و بر این باورند که باید ضایعات میوه کم شود تا خرید آنها از میادین میوه و تره‌بار به قیمت کمتر از سطح شهر، مقرون به صرفه باشد.
بر همین اساس است که یکی از آنها به خبرنگار مهر می‌گوید: هر کیلوگرم میوه بسته‌بندی به طور متوسط، ۲۰۰ تومان گرانتر از میوه فله است، به همین دلیل اما به نظر می‌رسد که باید این اختلاف قیمت کم شود تا مردم اقبال بیشتری به خرید میوه بسته‌بندی نشان دهند.او معتقد است که این روزها دیگر آنقدر هزینه‌ها بالا رفته است که جایی برای دور ریختن کالاها نیست.
ازگیل ژاپنی، هر کیلو۱۷۵۰ تومان
اگرچه بر اساس ماده ۱۶ قانون بهره‌وری کشاورزی، قرار بر این بود که از واردات میوه به کشور جلوگیری شود، اما گویا وزارت جهاد کشاورزی قصد ندارد که با جدیت با این قضیه برخورد کند، این در شرایطی است که این وزارتخانه همچنان واردات میوه را به گردن نمی‌گیرد.
همین دو سال پیش بود که بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند نباید واردات میوه را در انحصار یک وزارتخانه قرار داد. اما این موضوع به گوش نمایندگان مجلس فرو نرفت و آنها با انحصار امضای طلایی را به وزارتخانه‌ای سپردند که باید کار واردات را مدیریت کند.
اما هم اکنون گاه و بی‌گاه خبر از واردات میوه‌ها و کالاهای خارجی می‌رسد، آن هم در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی که مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر آن دارند. البته باید به سود میلیاردی که به جیب عده‌ای از واردکنندگان میوه می‌رود نیز نگاهی انداخت.
در واقع، واردات میوه آنقدر برای آنها جذاب است که حاضرند تعرفه‌های بالای آن را بپردازند و وارد کنند یا اینکه مجوز طلایی از گروهی بگیرند که مسئول مستقیم صدور مجوزها در مورد واردات محصولات کشاورزی هستند. هم اکنون طیف متنوعی از میوه‌های تولید داخلی در بازار وجود دارد و مردم کمتر به خرید میوه‌های وارداتی اقبال نشان می‌دهند؛ اما رد پای این میوه‌های وارداتی در بازار به چشم می‌خورند و هم اکنون ازگیل ژاپنی به قیمت ۱۷۵۰ تومان در بازار عرضه می‌کنند.
قیمت انواع میوه در بازار
گزارش میدانی نشانگر این است که هم اکنون قیمت هر کیلوگرم آلبالو ۱۸۵۰ تومان، آلو قطره طلا ۱۳۵۰ تومان، آلو شابلون ۱۵۰۰ تومان، آناناس ۳۶۰۰ تومان، ازگیل ژاپنی ۱۷۵۰ تومان، انگور یاقوتی ۲۰۵۰ تومان، پرتقال ۱۱۵۰ تومان، پرتقال والنسیا ۱۴۵۰ تومان، توت سفید و سیاه ۲۱۰۰ تومان، توت فرنگی ۲۸۰۰ تومان است.
همچنین قیمت هر کیلوگرم خربزه ۹۵۰ تومان، خیار گلخانه‌ای ۸۳۰ تومان، زردآلو ۲۲۵۰ تومان، زنجبیل تازه ۱۸۰۰ تومان، سیب ۱۵۰۰ تومان، سیب سبز ۲۷۰۰ تومان، سیب گلاب ۲۱۰۰ تومان، شلیل ۲۵۰۰ تومان، طالبی ۶۹۰ تومان، گلابی ۱۵۹۰ تومان، گوجه سبز ۱۹۵۰ تومان، گیلاس ۳۸۰۰ تومان، موز ۱۶۸۰ تومان، هلو ۲۲۵۰ تومان و هندوانه ۵۹۰ تومان است.

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.