از آغاز به کار «هما» تا روز مهندسی در ایران

۰۵م اسفند ،

 این عالم سترگ برای تهیه کتاب‏های مورد نظر، کتبی از بغداد، شام و شمال آفریقا و اطراف و اکناف ایران فراهم نمود و کتابخانه ‏ای با بیش از چهارصد هزار جلد کتاب، ایجاد کرد. عمر خواجه از این پس در خدمات علمی گذشت. خواجه نصیرالدین، یکی از بزرگ‏‌ترین بنیانگذاران کلام شیعه و پیشاهنگ بزرگ فلسفه مشّاء بود و ضمن تایید حکمت ابن‏سینا، به شرح مشکلات اشارات پرداخت. وی همچنین آثار متعددی را در علوم مختلف به نگارش درآورد که اخلاق ناصری، تجرید العقاید، ذیج ایلخانی، اوصاف الاشراف، اساسُ الاقتباس و تذکره نصیریه و بیش از شصت اثر دیگر در اصول دین، اخلاق، منطق، هندسه، هیئت، نجوم و عروض و شعر از آن جمله ‏اند. خواجه نصیرالدین سرانجام در سال ۶۷۲ در ۷۵ سالگی، شانزده سال پس از تاسیس رصدخانه درگذشت و در کاظمین به خاک سپرده شد.

روز مهندسی
در قدیم مهندس به شخصی اطلاق می‌شده که به علم هندسه آگاهی می‌داشت. روزپنجم اسفند در تقویم‌ها روز بزرگداشت دانشمند بزرگ ایرانی «خواجه نصرالدین طوسی» و «روز مهندسی» اعلام شده است. هفتصد و پنجاه و چهارسال از درگذشت دانشمند بزرگ ایرانی خواجه نصرالدین طوسی می‌گذرد اما هنوز هم دستاوردهای علمی و آراء این دانشمند ایرانی محل رجوع است. خواجه نصرالدین طوسی از بزرگ‌ترین فلاسفه و ریاضی‌دانان و دانشمندان ایرانی است که پس از بزرگانی مانند «فارابی»، «ابوریحان خارجی»، «ابوعلی سینا» و «رازی» ظهور کرد. 

صدور قطعنامه ۵۸۲ شورای امنیت سازمان ملل دربارهٔ جنگ عراق با ایران (۱۳۶۴ ش)
دو روز پس از تصرف منطقه استراتژیک فاو در جریان عملیات بزرگ والفجر ۸ به درخواست عراق و هفت کشور اتحادیه عرب، جلسه شورای امنیت تشکیل شد و شورا در جلسه پنجم اسفند ۱۳۶۴، قطعنامه ۵۸۲ را تصویب کرد. در این قطعنامه با یادآوری شش سال درگیری شورا با مسأله و با ابراز نگرانی نسبت به طولانی شدن درگیری و تعهد اعضای سازمان ملل به حل و فصل صلح‏آمیز اختلافات و یادآوری تعهّد اعضا به اجتناب از کاربرد گازهای خفه کننده و مسموم در جنگ‏‌ها و تاکید بر غیرقابل قبول بودن کسب اراضی از راه زور، از اقدامات اولیه‏ ای که سبب بروز و ادامه منازعه شده، ابراز تاسف گردیده است.
در این قطعنامه همچنین از تشدید حملات به مناطق غیرنظامی، حمله به کشتی‏های بی‏طرف و استفاده از سلاح‏های شیمیایی اظهار تاسف شده و خواهان آتش‏بس گردیده است. واضح است که صدور قطعنامه ۵۸۲ تنها در نتیجه تصرف فاو بوده و بررسی علل جنگ و معرفی متجاوز، به صورت مبهم و سربسته مطرح گردید. جمهوری اسلامی ایران در پی صدور این قطعنامه اعلام داشت آن قسمت از قطعنامه که به کلّ جنگ و خاتمه خصومت‏‌ها مربوط می‌‏شود، ناقص، بی ‏اعتبار و غیرقابل اجراست و عراق نیز اعلام کرد اگر ایران این قطعنامه را رسماً و بدون شرط بپذیرد، عراق نیز آن را اجرا خواهد کرد. به این ترتیب این قطعنامه نیز به سرنوشت مشابه قطعنامه‏ های قبلی دچار شد.

عملیات کوچک ظفر ۶ در استان کرکوک عراق توسط سپاه (۱۳۶۶ ش)
عملیات ظفر ۶، در ۵ اسفند ۱۳۶۶ در استان کرکوک عراق، با هدف آزادسازی ارتفاعات منطقه، در سه محور انجام گرفت. قوای اسلام در این عملیات با تسلط بر جاده‏های منطقه، ضمن عکس العمل به موقع و شایسته در برابر پاتک دشمن، شکست سنگینی را به مزدوران بعثی تحمیل کردند. در این عملیات علاوه بر آزادسازی بعضی ارتفاعات منطقه و انهدام پایگاه‏های دشمن، تعدادی ادوات زرهی دشمن منهدم شده، تعداد دیگری به غنیمت سپاه اسلام درآمد.

شروع فعالیت شرکت هواپیمایی ملی ایران و روز هما (۱۳۴۰ش)

در آستانه سالروز فعالیت «هما» هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران هستیم، همایی که روزگاری در اوج قدرت و افتخار آفرین برای کشورمان بود و در طول دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در خط مقدم و پس از آن نیز علیرغم تحریمهای گسترده دشمنان به موفقیت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف از جمله جایگزینی نیروهای کارآمد به جای پرسنل خارجی و سپس به ساخت قطعات و تعمیرات اساسی هواپیما‌ها دست یافته است.

شروع خلافت «سفاح عباسی» به روایتی (۱۳۲ ق)
عباسیان با همکاری ابومسلم خراسانی و سپاه او، مروان دوم، آخرین حاکم اموی را به قتل رسانده و حکومت امویان را سرنگون کردند. اما بنی‏عباس نیز مانند امویان، سال‏‌ها با ستمگری بر جان و مال مردم کشورهای اسلامی سلطه یافتند و تا سال ۶۵۶ ق به مدت بیش از پانصد سال حکومت کردند. در این روز ابوالعباس عبداللَّه بن محمد معروف به سفاح به معنی خون‏ریز، اولین خلیفه‏ی عباسی بر مسند خلافت نشست.

قیام تاریخی مردم اصفهان علیه عمّال امیرتیمور گورکانی (۷۸۹ ق)
امیرتیمور، مالی را از اصفهان طلب کرد که علمای اصفهان از تیمور امان خواستند و تعهد کردند که آن مال را تسلیم تیمور کنند. تیمور برای این کار، عده‏ای از امرای خود را به اصفهان فرستاد. این اشخاص در گرفتن اموال از مردم به ناموس مردم نیز تعدی کردند. این عمل آن‏‌ها، مردم اصفهان را به شورش واداشت. بنابراین گماشتگان تیموری به بد‌ترین وضعی توسط مردم کشته شدند. تیمور نیز به اصفهان حمله کرد و دستور قتل عام مردم آنجا را صادر نمود.

درگذشت «میرزا مهدی الهی قمشه‏‌ای» حکیم قرآنی ( ق)
میرزا مهدی الهی قمشه‏ای در سال ۱۳۱۹ ق در قمشه (شهرضا) به دنیا آمد. پس از فراگیری مقدمات در زادگاه خود، راهی اصفهان گردید. وی از شاگردان آیت‏اللَّه شهید سید حسن مدرس بود و استفاده‏ای وافر از ایشان نمود. همچنین آقابزرگ حکیم، حاج آقا حسین قمی، شیخ اسداللَّه یزدی، حاج میرزا حسین فقیه سبزواری و… از دیگر اساتید وی بودند. ایشان در تهران در مدرسه‏ی سپهسالار (شهید مطهری فعلی) به تدریس پرداخت و همزمان در درس استاد ابوالحسن جلوه شرکت می‌‏کرد. ترجمه‏ی تفسیر گونه‏ی ایشان از قرآن از جمله مشهور‌ترین آثار حکیم الهی می‌‏باشد. سرانجام در حالی که به اصلاح خلاصه التفاسیر خود مشغول بود، در دوازدهم ربیع الثانی ق دعوت حق را لبیک گفت و در جوار بارگاه حضرت معصومه آرمید.

آغاز حمله ارتش «ناپلئون بُناپارت» به سرزمین شام (۱۷۹۹م)
در پی تصرف مصر در ژوئیه ۱۷۹۸م توسط ناپلئون بُناپارت فرمانده ارتش فرانسه، وی حمله به سرزمین شام که متشکل از سوریه، لبنان، اردن و فلسطین بود را آغاز کرد. تهاجم ناپلئون به مصر برای ضربه زدن به انگلیس در مستعمرات این کشور بود. اما سبب حمله ناپلئون به شام که بخشی از قلمرو امپراتوری عثمانی به شمار می‌‏رفت، اعلان جنگ پادشاه عثمانی به فرانسه بود. در این حمله که در ۲۳ فوریه ۱۷۹۹م انجام شد، اگر چه ناپلئون درابتدا، پیروزی‏هایى به دست آورد، اما به سبب حمایت انگلیس و روسیه از عثمانی و هم‏چنین وخامت اوضاع در فرانسه، وی ناچار شد به کشورش بازگردد. از دیگر دلائل عقب‏نشینی فرانسه، عملکرد سلطان عثمانی بود که با آغاز دوره خلافت خود، دست به اصلاحات داخلی زده بود و به ویژه ضمن ساماندهی و تجهیز ارتش عثمانی، با ساخت کشتی و اسلحه و به ویژه توپخانه، ارتشی مجهز فراهم آورده بود. هم‏چنین در زمان وی اولین دوره آموزش نظامی به سبک نوین نیز انجام شده بود. جنگ فرانسه و عثمانی در شام، در ‌‌نهایت با عقب‏نشینی و شکست ارتش فرانسه به پایان رسید.

برگزاری کنفرانس «لندن» با شرکت کشورهای اروپایی (۱۸۷۱م)
در ۲۳ فوریه ۱۸۷۱م، کنفرانس لندن باشرکت نمایندگان دولت‏های اروپایی در پایتخت انگلیس تشکیل‏شد. این کنفرانس به ابتکار انگلیس برپا گردید و سبب اصلی تشکیل آن، بررسی مسئله پیروزی آلمان بر فرانسه و جلوگیری از قدرت روزافزون آن بود. در کنفرانس لندن، مهم‏‌ترین مسایل کشورهای اروپایی و مستعمرات آن‌ها در جهان، مورد بررسی قرار گرفت.

کشف فلز «آلومینیوم» توسط «مارتین هال» امریکایی (۱۸۸۶م)
در ۲۳ فوریه ۱۸۸۶م پس از آزمایش‏های مستمر، فلز آلومینیوم توسط مارتین هال، کاشف و شیمی‏دانِ امریکایى کشف شد. آلومینیوم، فلزی سفید و سبک است و به خوبی وَرق می‌‏شود. این فلز که دارای استحکام بسیاری بوده و در مقابل خوردگی مقاومت دارد، حرارت و برق را به خوبی هدایت می‌‏کند و نسبت به آهن سبک‏‌تر است. آلومینیوم امروزه کاربردهای متعددی درفعالیت‏های صنعتی و غیر صنعتی دارد و در ساختن هواپیما، اتومبیل، ظروف آشپزخانه و… استعمال می‌‏شود.

کشف سرزمین‏های «گینه تازه» و «تاسمانی» در قاره اقیانوسیه (۱۶۴۴م)
تاسمانی در ۲۰۰ کم جنوب پاره شرقی قاره اقیانوسیه، جای گرفته است و تنگه بس این دو توده خشکی را از هم جدا می‌کند. مرکز آن شهر هوبارت است.

اختراع تیربار – ابزاری برای کشتن و برتری
۲۳ فوریه سال ۱۸۸۴ «هیرام ماکسیم» تکنیسین آمریکایی که در لندن کار می‌کرد اختراع خود «تیربار» را به معرض نمایش گذارد که می‌توانست هر دقیقه تا ۶۰۰ گلوله شلیک کند. اختراع ماکسیم که سلاح مرگبار نام گرفت تلفات در جنگ را بیش از قبل کرد. بسیاری از دولت‌ها پس از آگاه شدن از اختراع ماکسیم در صدد به دست آوردن تیربار شدند و مهندسان خود را وادار به ساختن آن کردند.

آغاز عملیات متوسط والفجر ۹ در استان سلیمانیه توسط سپاه (۱۳۶۴ ش)
در حالی که عملیات بزرگ و پیروزمند والفجر ۸ در شبه جزیره فاو ادامه داشت، عملیات والفجر ۹ در تاریخ پنجم اسفندماه ۱۳۶۴ ش با رمز یااللَّه در جبهه شمالی چوارتا در منطقه‏ای به وسعت ۲۰۰ کیلومتر مربع در استان سلیمانیه عراق آغاز شد و تا نهم اسفند به طول انجامید. هدف این عملیات آزادسازی ارتفاعات مهم این منطقه و پراکنده کردن نیروهای عراقی از جبهه‏های جنوبی بود. نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سرمای شدید ارتفاعات منطقه، این عملیات دشوار نظامی را با موفقیت به انجام رساندند.

نتایج عملیات متوسط والفجر ۹: تلفات نیروی انسانی دشمن: ۲۵۰ نفر اسیر و ۲۵۰۰ نفر کشته و زخمی، سایر نتایج: انهدام نیروی دشمن و تصرف بخشی از خاک دشمن و ارتفاعات مهم منطقه. جمهوری اسلامی ایران با اجرای عملیات والفجر ۹، علاوه بر آزادسازی ارتفاعات مهم منطقه و تجزیه و پراکنده کردن نیروهای عراقی، آمادگی خود را برای ادامه مقاومت در برابر دشمن متجاوز به تمام دنیا اعلام نمود و قدرت خود را بار دیگر تثبیت کرد.

برخی از رخدادهای امروز
۱۵۱۴: ۲۲ سال پس ازرسیدن کریستوف کلمب (کریستوفر کلمبوس) به قاره غربی (آمریکا) و تصرف مناطقی را که به آنجا رسیده بود به نام پادشاه اسپانیا، این دولت به فرمانداران خود در نقاط متصرفه دستور داد به بومیان (اصطلاحا؛ سرخپوستان) اخطار دهند که اگر مسیحی نشوند اعدام خواهند شد.
۱۸۸۴: طلاق باردیگر در فرانسه قانونی شد. انقلاب فرانسه در دهه آخر قرن هجدهم طلاق را آزاد کرده بود که بعدا بر اثر فشار کلیسای کاتولیک دوباره ممنوع شده بود. قانونی شدن طلاق در فرانسه سرآغاز آزادشدن آن در سایر کشورهای کاتولیک مذهب شد. انقلاب فرانسه استدلال کرده بود که منع طلاق مساوی با نقض حق آزادی فردی است و زن و شوهر را نمی‌توان جز برپایه توافق مشترک (تراضی طرفین) مجبور به زندگی در زیر یک سقف کرد. برپایه این استدلال بود که بعدا این تعریف که استاندارد جهانی شده است به دست آمد که ثبوت ازدواج با دور نبودن زن و شوهر از یکدیگر برای مدت معیّن است. به عبارت دیگر؛ ازدواج یعنی زندگانی مشترک زیر یک سقف ـ به معنای واقعی کلمه، و ترک زندگی زناشویی برای مدتی طولانی به منزله اکراه دائمی، و نفی عملی ازدواج و زمینه ساز لغو قرارداد مربوط است.
۱۹۴۵: اعلام شد که ۹۰۰ سرباز ژاپنی در جبهه ظرف دو روز توسط تمساح‌ها کشته و خورده شده‌اند.
۱۹۶۳: دولت شوروی رسما اعلام کرد که هرگونه حمله نطامی به کوبا را به منزله حمله به خاک خود تلقی خواهد کرد و واضح است که اگر بر این پایه جنگی روی دهد هرگونه اسلحه را که در اختیار داشته باشد بکار خواهد بُرد.‌‌ همان روز نسخه‌ای از این اعلامیه به دولت آمریکا تسلیم شد.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.