از ابطال مصوبه ۷۴ هزارمیلیاردی دولت تا کشف دستگاه شنود در دفتر علی مطهری

اردیبهشت ۱۴۰۳

آخرین وضعیت متهمان پرونده کهریزک، کشف دستگاه شنود در دفتر علی مطهری، ابطال مصوبه ۷۴ هزار میلیاردی دولت،‌ پرونده نگین غرب، بررسی لایحه جرم سیاسی و تدوین نظام نیمه آزادی و آزادی مشروط از مهم‌ترین خبرها این هفته دستگاه قضایی بود.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، آخرین وضعیت متهمان پرونده کهریزک، ابطال مصوبه ۷۴ هزار میلیاردی دولت،‌ پرونده نگین غرب، بررسی لایحه جرم سیاسی و تدوین نظام نیمه آزادی و آزادی مشروط از مهم‌ترین خبرها این هفته دستگاه قضایی بود که تفصیل آن را به شرح ذیل بخوانید.

**چندی قبل با شکایت احمد توکلی، سازمان بازرسی کل کشور و یک شخصیت حقیقی اجرای مصوبه مجمع عمومی بانک مرکزی با رای شعبه دیوان عدالت متوقف شد. بر اساس این مصوبه مجمع عمومی نرخ دلار را دو هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده و مابه تفاوت آن نسبت به ارز هزار و ۲۲۶ تومانی به عدد ۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده که این مبلغ به عنوان بدهی بانک مرکزی به دولت تلقی شده است.

مصوبه ۷۴ هزار میلیاردی دولت باطل شد

رئیس حوزه ریاست دیوان عدالت اداری گفت:‌ مصوبه ۷۴ هزار میلیاردی دولت در هیات عمومی دیوان عدالت اداری باطل شد.

**ماجرای پروژه نگین غرب از سال ۱۳۷۹ و در پی انتشار یافتن آگهی پیش فروش واحدهای تجاری و مسکونی مجتمع نگین غرب انجمن انبوه سازان شفق آغاز شد که مسئول این پروژه از واگذاری این ساختمان‌ها خودداری کرد که منجر به شکایت بسیار زیادی از پروژه شد.

پرونده نگین غرب به کجا رسید؟

پس از انتشار یافتن آگهی پیش‌فروش پروژه نگین غرب حدود ۵ هزار نفر اقدام به سرمایه‌گذاری در این مجتمع کردند که قرار بود ساختمان‌های پیش فروش شده طی ۲۴ ماه به متقاضیان واگذار شود، امری که البته پس از گذشت چند سال از زمان مقرر هنوز محقق نشده است.

**تعریف و تبیین جرم سیاسی یکی از اصول مهم قانون اساسی است که تا امروز به دلایل متعددی معطل مانده و قانونگذار عادی نتوانسته نظر شورای‌نگهبان را به عنوان مرجع تشخیص شرع و تفسیر قانون اساسی در ارتباط با جرم سیاسی تامین کند که امید می‌رود کمیسیون حقوقی مجلس نهم این امر را پیگیری کرده و به تصویب برساند.

جرم سیاسی تعریف می‌شود/ جلوگیری از اقدام علیه امنیت ملی کشور

با گذشت ۶سال تعیین مصادیق جرم سیاسی در دستور کار کمیسیون قضایی مجلس قرار گرفته است و کمیته‏‌ای متشکل از سه عضو مجلس مشغول به کار شده‌اند تا هرچه زودتر، جرم سیاسی تعریف شود.

**هیأت قضایی شعبه ۷۶ برای دادگاه کهریزک پس از گذشت ۱۱ جلسه ختم دادرسی را در ۱۰ تیر اعلام و اقدام به صدور حکم برای قضات تعلیقی کهریزک کردند که در نهایت متهمان این پرونده به حکم بدوی اعتراض کردند.





سخنگوی قوه قضاییه گفت: در حال حاضر علی مطهری رسما به دستگاه قضایی در این باره شکایت نکرده ولی او نامه‌ای به وزیر اطلاعات برای پیگیری ارسال کرده و رونوشت آنرا به دستگاه قضایی ارجاع داده است که بر این اساس قوه قضاییه دستور رسیدگی به این موضوع را به دادستان تهران سپرده است.

**”آیت‌الله آملی لاریجانی” در آیین افتتاح ساختمان جدید ستاد حقوق بشر درجمع اعضای این ستاد سخن گفت و بر اهمیت دفاع و مقابله با هجمه‌های تبلیغی غرب علیه حقوق بشر اسلامی تاکید کرد.



غربی‌ها با اختاپوس رسانه‌ای از مبانی حقوق بشر علیه ملت‌های آزاده استفاده می‌کنند

رئیس قوه قضاییه گفت: غربی‌ها با استفاده از جنبه‌های تبلیغاتی و اختاپوس رسانه‌ای خود از حقوق بشر علیه ملت‌های آزاده‌ای که در خط سیاسی آنها نیستند استفاده می‌کنند و حتی با استفاده از مراکز و بنیادهای علمی و پژوهشی نیز سعی دارند مبانی حقوق بشری خود را به جهان تحمیل کنند در حالیکه به لحاظ تئوری فاقد پشتوانه‌های لازم و از بعد عملی دارای رفتارهای دوگانه در این زمینه می باشند.

**آیین‌نامه اجرایی مواد مربوط به نظام نیمه آزادی و آزادی مشروط ظرف شش ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون به وسیله سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور تهیه می‌شود.





باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.