از «انتفاضه سنگ» تا «انتفاضه موشک»: معرفی موشک هایی که در جنگ ۸ روزه به سمت اسرائیل شلیک شدند

۰۳م آذر ،

موشک های ضد زرهی کورنت با سر انفجاری ۱۰ کیلو گرم قادر است سوراخی به اندازه ۱۲۰ سانتی متر از فاصله نزدیک به ۶ کیلومتر در بدنه تجهیزات زرهی ایجاد کند. کورنت مجهز به فناوری لیزری و حسگر حرارتی است…لانچر فجر ۵ متحرک است که قابلیت حمل ۴ قبضه از این موشک و شلیک آنها در هر ۸ ثانیه را داراست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ اسراییل می دانست که مقاومت فلسطینی به موشک هایی دست یافته است که می تواند موازنه قدرت را به ضرر رژیم صهیونیستی تغییر دهد به همین سبب پس از ترور احمد الجعبری، نابودی زیر ساخت موشکی در دستور کار نیروی هوایی این رژیم بود: ۲۲ حمله هوایی به ۲۰ مخزن موشک های استراتژیک در نوار غزه ، اقدامی بود که اگر “حمایت سریع” شرکای مقاومت فلسطینی نبود می توانست به یک فاجعه در غزه منجر شود.

البته بعضی معتقدند که جنگ ارتش اسراییل علیه مقاومت فلسطینی با حمله هوایی به کارخانه نظامی در یرموک سودان آغاز شد، جایی که به اعتقاد اطلاعات ارتش اسراییل، مبدأ اصلی ترانسفر تسلیحات به نوار غزه بود.

با نگاهی به حملات موشکی مقاومت فلسطینی به جبهه داخلی اسراییل و دستگاه جنگی این رژیم می توان بخشی از توان موشکی مقاومت را توصیف کرد:

گراد

شلیک موشک های گراد برای اسراییل به امری عادی تبدیل شده است. حجم این نوع موشک ها در زرادخانه مقاومت تمام نشدنی است. بر اساس گزارش های اطلاعاتی ارتش اسراییل، تعداد موشک های گراد در نوار غزه در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال ۲۰۱۰، حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است.

برد این موشک ها در حدود ۲۴ مایل است و با وجود اینکه حجم کوچکی دارد ولی با افزایش قدرت انفجاری اش، آرامش را از شهرک نشینان در نیتیووت، سدیروت و عسقلان گرفته است.

۱۰۷

این موشک ها تا ۴۰ کیلومتر را پوشش می دهند و مقاومت فلسطینی توانست با تکیه بر ۱۰۷ ، بئر سبع، بزرگترین شهر جنوبی فلسطین اشغالی را بطور گسترده مورد هدف قرار دهد.

ناصر ۵

از سری موشک های ناصر که در نوار غزه تولید می شوند و با طول کوتاه خویش (۲٫۵ متر) شناخته می گردد. برد موشک ناصر ۵ تا ۲۰ کیلومتر می رسد.

هاون

هاون ۶۰ و ۱۲۰ میلی متری در حمله به پایگاه های ارتش اسراییل در اطراف نوار غزه بکار گرفته شد.

فجر ۳

از سری موشک های فجر که برد آن به ۶۰ کیلومتر می رسد و جهاد اسلامی با استفاده از این موشک ها توانست، “بات یام” در جنوب تل آویو را هدف قرار دهد.

فجر ۵

از سری موشک های فجر به طول ۶ متر که با سر انفجاری ۹۰ کیلوگرمی می تواند تا ۱۱۰ کیلومتر را تحت پوشش قرار می دهد.

لانچر فجر ۵ متحرک است که قابلیت حمل ۴ قبضه از این موشک و شلیک آنها در هر ۸ ثانیه را داراست.

تل آویو بطور گسترده ای هدف موشک های فجر ۵ مقاومت فلسطینی قرار گرفت. هرتسلیا در شمال تل آویو نیز هدف موشک های فجر ۵ قرار گرفت.

M75

گفته می گردد که M75 ساخت غزه است. برد این موشک ها به ۷۵ کیلومتر می رسد که از سوی حماس در حمله به شهرک های گوش حتسیون و گیلو در قدس بکار گرفته شدند.

کورنت

موشک های ضد زرهی کورنت با سر انفجاری ۱۰ کیلو گرم قادر است سوراخی به اندازه ۱۲۰ سانتی متر از فاصله نزدیک به ۶ کیلومتر در بدنه تجهیزات زرهی ایجاد کند.

کورنت مجهز به فناوری لیزری و حسگر حرارتی است. جهاد اسلامی توانست دو ناوچه جنگی نیروی دریایی اسراییل را با کورنت هدف قرار دهد.

موشک های دوش پرتاب

روزنامه اسراییلی یودیوت آهاروت یک ماه پیش از آغاز جنگ از دستیابی حماس به دوش پرتاب های زمین به هوای استریلا اس ای ۷ خبر داده بود.

بر اساس گزارش های اطلاعاتی ارتش اسراییل، فلسطینی ها توانسته اند به دوش پرتاب های Grinch SA-24 روسی نیز دست یابند که معادل دوش پرتاب های استینگر امریکایی است.

این دوش پرتاب ها تا ارتفاع ۱۱ هزار پا را پوشش قرار می دهند و شاید بتوان بر اساس این اطلاعات ناپدید شدن دو جنگنده نیروی هوایی ارتش اسراییل را توجیه کرد.

انتفاضه موشکی مقاومت فلسطینی یک بار دیگر توانست موازنه قدرت با ارتش اسراییل را جابجا کرده و آن را تبدیل به موازنه وحشت کند؛ فاصله از سنگ تا موشک گراد، از گراد تا موشک فجر ۵ و از آرپیچی ۷ تا کورنت و استریلا بسیار است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.