از اهدا سند ثبت جهانی باغ فین کاشان به رییس جمهور تا اکران نیم بها فیلم در رمضان

** میراث فرهنگی و گردشگری

برگزاری نشست ستاد دایمی تسهیلات سفرهای کشور و عضویت سازمان هواشناسی در این سازمان در هفته ای که گذشت، با اخبار خوشی همراه بود؛ ‘سیدحسن موسوی’ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست بخشی از تغییرات اقلیمی در آب و هوای ایران و خشکسالی در جنوب کشور را ناشی از توطئه های دشمنان ایران دانست و در عین حال از تشکیل ستاد حمایت از گردشگران خارجی خبر داد.

معاونت گردشگری نیز این هفته دومین نشست خود را با تورآوران برگزار کرد تا موانع ورود گردشگر را مورد بررسی قرار دهد؛ در این جلسه اعلام شد که حجم سفرهای داخلی در فصل تابستان ۲۵ درصد رشد می‌یابد.

برگزاری نشست هم اندیشی با صادرکنندگان صنایع دستی از دیگر رویدادهای مهم این هفته بود که در این نشست معاون صنایع دستی کشور به صادرکنندگان اعلام کرد از راه اندازی نمایشگاه های دایمی صنایع دستی ایران در کشورهای خارجی به شکل نامحدود حمایت می کند و وام قرض الحسنه به سرمایه گذاران صنعت بسته بندی صنایع دستی تعلق می گیرد.

نکوداشت ثبت جهانی باغ فین کاشان در فهرست میراث جهانی یونسکو با حضور رییس جمهور نیز در هفته گذشته روی داد که در این مراسم سند ثبت جهانی این باغ تاریخی به رییس جمهور اهدا شد.

** رادیو و تلویزیون

افتتاح رسمی دو شبکه ‘ورزش’ و ‘پویانمایی’ با حضور جمعی از ورزشکاران و هنرمندان در حاشیه جلسه هیات دولت و خبرهای خوش علی دارابی معاون سیمای سازمان صدا و سیما مبنی بر اینکه شبکه های جدید تخصصی از جمله گردشگری، زیارت و سلامت در راه است؛ مهمترین خبر حوزه تلویزیون در هفته جاری بود.

از سوی دیگر معاونت صدا نیز از راه اندازی رادیو ‘تلاوت’ در آینده نزدیک خبر داد و محمدحسین صوفی معاون صدا اعلام کرد که امسال دو شبکه رادیویی کودک و طنز به جمع خانواده رادیو افزوده می شود.

اعلام سریال های قطعی شبکه های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان از دیگر اخباری بود که در رسانه ها منعکس شد و بر این اساس سریال های ‘راز پنهان’، ‘چمدان’، ‘خداحافظ بچه’ و ‘شاید برای شما هم اتفاق بیافتد’ در شب های این ماه مبارک از شبکه های یک، دو، سه و تهران پخش می شوند.

شبکه جهانی ‘الکوثر’ نیز اعلام کرد که ساخت سریالی با مضمون کتاب ‘چهل حدیث’ امام خمینی(ره) را در دست دارد که مراحل نگارش فیلمنامه را پشت سر می گذارد.

سومین هم اندیشی طنز رادیویی نیز با تجلیل از هوشنگ مرادی کرمانی خالق داستان های کودک و نوجوان به کار خود پایان داد.

در هفته ای که گذشت شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیون با نهایی کردن جدول پخش برنامه های خود در ماه مبارک رمضان اعلام کردند که هر یک به فراخور وظایف سازمانی خود ویژه برنامه هایی را تدارک دیده اند.

** حوزه تئاتر

خانواده تئاتر کشور طی هفته ای که آن را پشت سر گذاشت به انواع مختلف سعی در تجلیل و تقدیر از مقام زنده یاد حمید سمندریان داشت.

بر همین اساس برگزاری مراسم سومین روز درگذشت استاد سمندریان در مسجد جامع شهرک غرب و نکوداشت مقام این هنرمند فقید تئاتر در تالار مولوی از جمله این برنامه ها بود که با استقبال خوب مسوولان و خانواده نمایش کشور برگزار شد.

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه آبادی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیر مرکز هنرهای نمایشی و اکثر چهره های نام آشنای تئاتر، سینما و تلویزیون کشور در مراسم سومین روز درگذشت این هنرمند بزرگ کشور شرکت کردند.

با وجود اعلام ستاد بزرگداشت مراسم حمید سمندریان مبنی بر خوانش ۱۰ دقیقه ای متن نمایشنامه ‘گالیله’ که استاد سمندریان قصد اجرای عمومی آن را داشت، و موافقت مدیر مرکز هنرهای نمایشی، فقط چند گروه به این کار اقدام کردند و مابقی با تقدیم اجراهای خود به این استاد فقید نمایش کشور، یاد و خاطره سمندریان را زنده نگه داشتند.

‘سعید زمانیان’ مدیر تئاتر سیار کشور نیز از اجرای مستمر برنامه های تئاتری توسط کامیون سیار این کانون در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد.

و سرانجام آنکه برخی رسانه ها روز سه شنبه (۲۷ تیرماه) به نقل از یکی از مسوولان شهرداری منطقه ۱۱ اعلام کرده بودند که ساختمان خانه شماره دو دفتر موسیقی، دفتر انجمن نمایشگران تئاتر آزاد و کانون دانش آموختگان بازیگری که حدود ۱۲ سال است به طور رایگان در اختیار مدیران آنها قرار دارد، به دلیل عدم پرداخت اجاره از آنها بازپس گرفته و بزودی پلمب خواهند شد اما مجید جعفری مدیر کانون نمایش آزاد کشور با اعلام رایزنی های موفق با شهردار تهران و مجید سرسنگی مشاور امور هنری شهردار تهران از تعلیق حکم پلمب این دفتر خبر داد و اعلام کرد که فعالیت خانواده نمایش آزاد کشور مطابق گذشته در دفتر اینگونه نمایشی ادامه می یابد.

** حوزه تجسمی

انتشار خبر قرار دادن مجسمه های ‘آلبرتو جاکومتی’ هنرمند مجسمه‌ساز سوییسی در دوشنبه بارانی تهران در محوطه بیرونی موزه هنرهای معاصر تهران، بار دیگر نگاه ها را به شیوه نگهداری از آثار گنجینه ای این مرکز معطوف کرد؛ گرچه سرپرست موزه در رسانه ها از عدم نگرانی در مورد این آثار که ۳۴ سال پیش خریداری شده اند، خبر داد.

صدور رای دادگاه در مورد به مزایده گذاشتن عکس های ‘هدیه تهرانی’ بازیگر سینما به خاطر چک بی محلی که وی برای مدیر این نمایشگاه صادر کرده بود، از دیگر اخباری بود که در هفته گذشته در رسانه ها منتشر شد.

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان در عرصه هنرهای تجسمی هم نمایشگاه هایی هنری متناسب با حال و هوای این ایام مبارک برگزار می شود.

نمایشگاه نهمین دوره جشنواره ‘بسم الله’ و نمایشگاه آثار پوستر ‘شهر آسمان’ از جمله این برنامه های هنری است.

اعلام برگزاری مراسم یادبود برای سه هنرمند فقید شامل ‘حسن کسایی’، ‘منصوره حسینی’ و ‘عبدالله سرور احمدی’ در ایام ماه مبارک رمضان در خانه هنرمندان ایران از دیگر اخبار عرصه هنرهای تجسمی در هفته گذشته بود.

** حوزه سینما

سینما در هفته ای که گذشت با اتفاقات عدیده ای روبرو بود که از جمله آن می توان به برگزاری جشنواره فیلم های خارجی با نمایش هفت فیلم سینمایی شامل ‘درخت زندگی’ ساخته ترنس مالیک در روزهای ۲۸ تا ۳۱ تیر ماه، ‘پسرکی با دوچرخه’ ساخته جان پیر داردن و لوک داردن از یکم تا سوم مرداد ماه، ‘عقاب’ ساخته کوین مک دونالد از چهارم تا ششم مرداد ماه، ‘جرم هنری’ ساخته مالکم ون وایلی از هفتم تا هشتم مرداد ماه، ‘ما یک پاپ داریم’ ساخته نانی مورتی از نهم تا ۱۱ مرداد ماه، ‘النا’ ساخته آندری زویاگنیتسف از ۱۲ تا ۱۴ مرداد ماه و ‘اسب تورین’ ساخته بلا تار ۱۵ تا ۱۷ مرداد ماه اشاره کرد.

در این هفته همچنین فیلمبرداری فیلم سینمایی ‘رسوایی’ در یکی از محلات تهران ادامه یافت. ‘مسعود ده نمکی’ کارگردان این اثر گفت که ‘رسوایی’ بر خلاف برخی اظهارات، روایت ‘شیخ صنعان’ نیست.

در این هفته همچنین کارت های بیمه تکمیلی سینماگران طی جلسه ای با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تحویل هیات ساماندهی صنوف سینمایی شد.

همچنین احمد نجفی از تشکیل کارگروهی ویژه برای رسیدگی به امور سینماداران با حضور یکی از اعضای شورای عالی سینما خبر داد.

در این هفته همچنین معاونان سازمان امور سینمایی معرفی نشدند تا رایزنی ها برای انتصاب مدیران جدید در سازمان امور سینمایی ادامه داشته باشد.

ابهام در اجرای طرح اکران فیلم های مخاطب خاص از دیگر اخبار سینما در هفته گذشته بود. اجرای طرح اکران فیلم های سینمایی در قالب مخاطب خاص به رغم وعده های داده شده، در ابهام قرار دارد و بودجه های لازم برای ادامه این طرح تامین نشده است.

‘حبیب کاوش’ سخنگوی شورای صنفی نیز در این هفته از اکران فیلم های سینمایی در ایام ماه مبارک رمضان به صورت نیم بها خبر داد.

وی درباره مشارکت نکردن حوزه هنری در اکران فیلم ها در ماه مبارک رمضان گفت: مهمترین سینمای حوزه هنری در تهران، سینما آزادی است و در صورتی که این سینما در ایام ماه مبارک رمضان میزبان فیلم ها نباشد، اتفاق خاصی نمی افتد.

** حوزه وزارت علوم

در اولین گردهمایی مشاوران شاخه کارمندان دانشگاه آزاد که هفته گذشته برگزار شد، طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و امکان ادامه تحصیل کارکنان این دانشگاه به تصویب نهایی رسید؛ این طرح ها از اول مهرماه امسال به اجرا در می آید.

جزییات آیین نامه جدید تسهیلات به برگزیدگان علمی برای ورود به دوره های تحصیلی بالاتر در هفته گذشته اعلام شد.

در این آیین نامه، تسهیلات جدیدی که برای ادامه تحصیل دانشجویان استعداد درخشان و برگزیدگان علمی در نظر گرفته شده است به دانشگاه ها ابلاغ شده است که از مهر ماه امسال لازم الاجرا است.

رییس جمهوری در هفته گذشته در احکام جداگانه ای به موجب تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی، ‘عبدالله عباسی’، ‘حسن ابوالقاسمی’ و ‘محمد حسن ناصری’ را به ترتیب به عنوان روسای دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان، شهید بهشتی و البرز منصوب کرد و همچنین حکم انتصاب ‘غلامعلی حدادعادل’، ‘حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا’ و ‘سوسن کشاورز’ را به عنوان اعضای هیات امنای دانشگاه فرهنگیان امضا کرد.

نخستین نشست هماهنگی تشکل‌های اسلامی دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور روز دوشنبه با حضور ‘کامران دانشجو’ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه شهید بهشتی گشایش یافت و به مدت دو روز ادامه داشت.

نمایندگان تشکل های دانشجویی در این گردهمایی ضمن تبادل نظر و ارائه برنامه های خود در چهار کارگروه تخصصی آموزشی شرکت کردند.

رقابت داوطلبان مرحله نهایی بخش بین المللی هفدهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور در دو رشته شیمی و ریاضی با حضور دانشجویانی از ایران و شش کشور خارجی در جزیره کیش برگزار شد.

برگزاری آزمون های کاردانی پیوسته و آزمون سراسری رشته های پزشکی سال دانشگاه آزاد اسلامی و آزمون های کارشناسی و کاردانی به کارشناسی(کارشناسی ناپیوسته) دانشگاه علمی کاربردی از دیگر رویدادهای هفته گذشته حوزه آموزش عالی بود.

** حوزه موسیقی

برگزاری مراسم بزرگداشت زنده یاد استاد حسن کسایی در تالار وحدت را می توان به عنوان مهمترین خبر موسیقی در هفته ای که گذشت، برشمرد.

تمدید اجرای ارکستر ملی به علت استقبال گسترده نیز از دیگر اخبار قابل رجوع حوزه موسیقی در هفته گذشته است.

انتشار آلبوم موسیقی ‘از سالهای کبود’ ساخته کریم خاوری نیز از خبرهای مهم هفته قبل بود.

** حوزه معارف

گشایش بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در هفته گذشته، اهم اخبار حوزه معارف بود. این نمایشگاه تا ۲۴ مرداد ماه در مصلای تهران برپا است.

فراهنگ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۸۶۲۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.