از تشریح جزئیات سبب مرگ “وبلاگ نویس” تا تبرئه “علی‌اکبر جوانفکر”

۱فروردین ۱۳،

گزارش/ مروری بر مهمترین خبرها قضایی آبان ماه ۹۱

تبرئه جوانفکر از اتهام برای ویژه‌نامه خاتون، جزییات پرونده اختلاس مالی، لایحه گذرنامه و خروج زنان با اذن ولی، بررسی مرگ وبلاگ‌نویس و دستگیری ۴۷ اخلال‌گر بازار ارز و سکه از مهم‌ترین خبرها آبان ماه سال ۹۱ بود

به گزارش خبرنگار حقوقی قضاییممتازنیوز، تبرئه جوانفکر از اتهام برای ویژه‌نامه خاتون، جزییات پرونده اختلاس مالی، لایحه گذرنامه و خروج زنان با اذن ولی، بررسی مرگ وبلاگ‌نویس و دستگیری ۴۷ اخلال‌گر بازار ارز و سکه از مهم‌ترین خبرها آبان ماه سال ۹۱ بود.

**تبرئه جوانفکر/ حکم صادره هنوز ابلاغ نشده است

قهرمان شجاعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران بابیان اینکه دادگاه جوانفکر در دفعات قبل به صورت مفصل بررسی شده و اکنون رای صادره انتشار یافته است، اظهار داشت: علی اکبر جوانفکر در مورد ویژه نامه “خاتون” از اتهامات وارده تبرئه شد.
 
وکیل مدافع جوانفکر ادامه داد: پس از رسیدگی به شکایت‌های نیروی انتظامی و مدعی‌العموم از علی اکبر جوانفکر، مدیر مسئول سابق روزنامه ایران که به مدت ۶ ماه با شکایت مدعی‌العموم در زندان اوین محبوس است.
 
وی در رابطه با مصاحبه جوانفکر با روزنامه اعتماد که منجر به شکایت شده بود، گفت: حکم برایت برای این مساله نیز صادر شده اما حکم صادره تنها به صورت رای بوده و ابلاغ نشده است.
 
شجاعی همچنین دربارهٔ اتهامات کاریکاتوریست‌ سابق روزنامه ایران تصریح کرد: این کاریکاتوریست به اتهام توهین به مسئولان کشور بعد از بررسی در دادگاه انقلاب و اعتراض در دادگاه تجدید نظردر شعبه ۷۶دادگاه کیفری استان از اتهامات وارده تبرئه شدند.
 
 
**از پرونده اختلاس بزرگ مالی چه خبر؟

روند رسیدگی به پرونده ۳ هزار میلیاردی در دادگاه برای آن دسته از متهمانی که کیفرخواست‌ آنها صادر شده در حال برگزاری است و قوه قضائیه در نظر دارد که این دور از رسیدگی به پرونده متهمان سریعتر منتج به نتیجه شود و به اطلاع مردم برسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، بنابر برخی خبرها مبنی دور جدید رسیدگی به پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی و برگزاری دادگاه فساد بزرگ مالی، این پرونده ابعاد تازه‌ای به خود گرفت.
 
بنابر پیگیری‌های باشگاه خبرنگاران از دفتر سراج، قاضی ویژه دادگاه فساد سه هزار میلیاردی در دور اول، با تاکید بر اینکه قاضی سراج تنها برای رسیدگی به بخش اول این پرونده تعیین شده بود و روند رسیدگی به بخش‌های دیگر پرونده این فساد بزرگ در دادسرای انقلاب ادامه دارد و قاضی سراج در این بخش از بررسی پرونده دخالتی نخواهد داشت.
 
در ادامه این گزارش قاضی سراج در گفتگو باممتازنیوز، اظهار داشت: در صورتی که متهمانی همچون خاوری به دادگاه راه پیداکنند، ریاست این دادگاه را بر عهده خواهم داشت.
 
اما در سی‌و نهمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به خبرنگاران دربارهٔ برگزاری دور دوم دادگاه فساد کلان بانکی گفت: کیفرخواست تعدادی از متهمان صادر شده و روند رسیدگی پرونده ادامه دارد و پس از اینکه متهمان به دادگاه احضار شوند، اطلاع رسانی می‌شود.
 
در ادامه این گزارش؛ بر اساس تحقیقات به عمل آمده توسط خبرنگار ما، مشخص شد که دادگاه این پرونده برای آن بخش از متهمانی که کیفرخواست‌ آنها صادر شده در حال برگزاری است و قوه قضاییه در نظر دارد که سریعتر به نتیجه برسد و بیش از این درگیر برگزاری دادگاه‌های علنی نشود و بتواند احکام صادر شده را به اطلاع عموم رسانده و پاسخی روشن برای اذهان عمومی باشد.
 
 
**نواقص طرح صدور گذرنامه برای زنان مجرد زیر ۴۰ سال با اذن ولی قهری 

ابوالفضل ابوترابی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، طرح صدور گذرنامه برای زنان مجرد زیر ۴۰ سال با موافقت ولی قهری را همراه با نواقصی دانست و گفت: قانون فعلی حاکم بر صدور گذرنامه برای زنان می‌گوید، تنها زنان متاهل برای گرفتن گذرنامه احتیاج به اجازه رسمی شوهر دارند اما اگر قانون جدید مصوب شود تمام زنان زیر ۴۰ سال برای صدور گذرنامه به اذن ولی نیاز دارند.
 
عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقی قضایی مجلس ادامه داد: در طرح ارائه شده به مجلس، حداقل سن تعریف نشده است، چرا که زنی که به سن رشد و قانونی رسیده نیازی به اذن ولی قهری نداشته و این امر منتفی است. در نتیجه مشخص نکردن حداقل سن برای صدور گذرنامه یکی از مشکلات این طرح است.
 
این حقوقدان نقص دیگر این طرح را مشخص نکردن و در نظرنگرفتن هدف و مقصود فرد از گرفتن گذرنامه بیان کرد و گفت: خروج یک زن از کشور تبعات حکومتی نیز دارد که با تشخیص هدف فرد از گرفتن گذرنامه، مسائل و مشکلات تابع از صدور این گذرنامه برای زن ایرانی خارج از کشور نیز حل خواهد شد.
 
**علت مرگ وبلاگ نویس همچنان بررسی می‌شود

سخنگوی دستگاه قضایی گفت: جان هر مسلمان و شهروندی محترم است و به احتمال اینکه وی به مرگ غیرطبیعی نیز فوت شده باشد وظیفه جدی ما این است که این مساله را پیگیری کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد مرگ ستار بهشتی وبلاگ‌نویس گفت: اتهام وی مجاز به گفتن نیست اما در دادسرای جرایم فرهنگ و رسانه مورد بررسی قرار گرفت، اما ستار بهشتی ساکن رباط کریم بوده که دادسرای رباط کریم برای جلب وی ظهر روز ۹ آبان اقدام به دستگیری وی در منزل بهشتی می‌کند.
 
وی ادامه داد: ضابطین دادگستری(پلیس) وقتی کسی را دستگیر می‌کنند به همان محل برمی‌گردند و اقدامات قضایی و اداری را بر مسئله مورد نظر انجام می‌دهند پس از اقدامات قضایی اداری دادسرای رباط کریم این پرونده به تهران اعزام می‌شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه بازپرس ذی‌ربط اقدامات اولیه را در تاریخ ۱۰ آبان آغاز کرد اظهار داشت: پس از اقدامات تحقیقی قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومان برای این فرد صادر می‌شود بنابراین اگر وثیقه موجود بود وی آزاد می‌شود و اگر وثیقه‌ای نباشد همراه با قرار صادره به زندان می‌رود.
 
وی در رابطه با به زندان رفتن ستار بهشتی گفت: این فرد روز دهم آبان توسط بازپرس همراه با نامه‌ای به این مبنا که ادامه این تحقیقات به پلیس واگذار شود به زندان اوین معرفی می‌شود و ساعت ۱۶:۲۰ دقیقه روز دهم آبان در زندان اوین پذیرش شده و به بند ۳۵۰ عمومی زندان اوین منتقل می‌شود.
 
دادستان کل کشور تصریح کرد: براساس نامه‌ای که پلیس فتا به زندان داده بود روز یازدهم ساعت ۱۱ برای ادامه تحقیقات متهم را تحویل گرفته و در روز ۱۳ طبق اعلام پلیس بهشتی فوت کرده و بلافاصله به سیستم قضایی پرونده جدیدی برای فوت وی در دادسرای امور جنایی اعلام می‌شود.
 
وی ادامه داد: هنگامی که بهشتی در زندان اوین بوده چندین بار اظهار داشته که احساس خستگی می‌کنم، در ناحیه قلب احساس درد دارم که همین موضوع سبب می‌شود پزشک وی را معاینه کرده و پس از معاینه مطلب خاصی را در ناحیه قلب ملاحظه نمی‌کند و پس از معاینه در بهداری فرد به پلیس تحویل داده می‌شود.
 
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه پزشکی قانونی نظریه مفصلی در این زمینه ارائه کرده گفت: قبل از کالبد شکافی مشخصات متوفی را اعلام کرده‌اند که در پنج ناحیه از بدن وی علامت کبودی وجود دارد اما آثار خاص دیگری از نظر ظاهری دیده نمی‌شود و پس از کالبد شکافی دقیق هیچ چیز غیرعادی اعم از خون مردگی، شکستگی، و ضرب‌دیدگی وجود نداشته اما برای اعلام نظر قطعی و تامه فوت دو آزمایش سم شناسی و آزمایش کبد نیز صورت گرفته که هنوز جواب این آزمایشات به صورت مکتوب درنیامده اما پس از آزمایش سم شناسی مورد مشکوکی وجود نداشته است.
 
**تبرئه یکی از مداحان متهم به تهدید قتل مشایی‌/ دستگیری ۴۷ اخلال‌گر سکه و ارز

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب شهر تهران بعد از ظهر امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرستان سابق و تازه دادسرای ناحیه ۲۰ تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تا‌کنون ۴۷ نفر از اخلال‌گران بازار سکه و ارز دستگیر شده‌اند.
 
وی افزود: تحقیقات مبسوطی در جریان رسیدگی به پرونده این اشخاص انجام شده است و امیدواریم هر چه سریعتر پرونده این اشخاص به دادگاه برود.
 
دولت‌آبادی تصریح کرد: البته به سبب بعضی از تحقیقاتی که باید از حساب‌های شخصی این اشخاص انجام می‌شد، یک مقداری پرونده زمان برده است.
 
وی همچنین دربارهٔ حکم دادگاه دربارهٔ دو مداح تهرانی گفت: یکی از این مداحان محکوم و دیگری تبرئه شد و باید تا قبل از صدور حکم قطعی از انتشار یافتن اسامی این اشخاص اجتناب کرد.
 
 انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.