از تلاش های وزیر خارجه فقید الجزایر در میانجیگری بین عراق و ایران تجلیل شد

به گزارش خبرنگار ایرنا در الجزایر، در این مراسم که روز دوشنبه به همت جمعیت مشعل الشهید با همکاری روزنامه ‘المجاهد’ الجزایر برگزار شد، ‘اخضر ابراهیمی’ وزیر پیشین امور خارجه، ‘محمد صالح دمبری’ از دیپلمات های ارشد و ‘ناصر مهل’ وزیر ارتباطات الجزایر، ده ها تن از مقامات سیاسی و فرهنگی این کشور برخی سفرا و همچنین نمایندگان سفارت ایران در الجزایر حضور داشتند.

در این مراسم وزیر اسبق امور خارجه الجزایر در سخنانی با اشاره به جنبه های شخصیتی ، انقلابی ، علمی و سیاسی محمد صدیق بن یحیی، تلاش های وی در میانجیگری برای پایان یافتن جنگ میان ایران و عراق را بسیار موثر و قابل تقدیرعنوان کرد.

ابراهیمی در ادامه به تشریح فعالیت های مرحوم بن یحیی پس از استقلال الجزایر تا سقوط هواپیمای حامل وی و ۱۳ تن از همکارانش در مسوولیت های مختلف سیاسی در داخل و خارج الجزایر پرداخت.

‘محمد صالح دمبری’ نیز با بیان گوشه هایی از فعالیت های اجتماعی و سیاسی و خاطراتی

از بن یحیی در سخنانی به تشریح دیدگاه های وی در ایجاد الجزایری مستقل و آزاد اشاره کرد.

سفارت ایران در الجزایر نیز طی پیامی به این مناسبت سی امین سالگرد درگذشت محمد صدق بن یحیی وزیر فقید امور خارجه الجزایر را به نمایندگی از ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران به خانواده وی تسلیت گفت.

دراین پیام آمده است: وزیر فقید امور خارجه الجزایر که در زمان حیاتش برای خدمت به مردم الجزایر و برقراری صلح و آشتی در بین ملت ها از هرگونه تلاشی برای توقف جنگ و خونریزی دریغ نمی ورزید، در نگاه دولت و مردم ایران سیاستمداری بود که در راه برقراری صلح و خدمت به ملت های جهان بویژه امت اسلامی باتفاق همراهانش به شهادت رسید.

در این پیام افزوده شده است: ملت بزرگ و افتخار آفرین الجزایر در راه کسب استقلال و آزادی از یوغ استعمار و تقدیم یک و نیم میلیون شهید، همواره قدردان مجاهدت های مردان و زنان شهیدی است که در تحقق آمال و آرزوهای بشر دوستانه عشق می ورزیدند.

‘محمد صدیق بن یحیی’ به همراه ۱۳ همکاری خود سوم می سال ۱۹۸۲میلادی (۱۳۶۱) که با هدف میانجیگری بین ایران و عراق بعد از دو سال جنگ به منطقه اعزام شده بود، در آخرین سفر رسمی و ماموریت خود بر اثر اصابت یک موشک به هواپیمای حامل وی کشته شدند.

بسیاری از رسانه ها و روزنامه های الجزایرنیز با انتشار گزارش هایی در این باره نوشتند: از مرگ غم انگیز وزیر فقید خارجه الجزایر سه دهه می گذرد در حالیکه بسیاری از زوایای دلایل سقوط هواپیمای وی تا کنون روشن نشده است.

به نوشته روزنامه های لیبرته و لوژور چاپ الجزایر،هواپیمای حامل بن یحیی بر اثر اصابت یک موشک ساخت شوروی که عراقی تشخیص داده شد، سقوط کرد.

بن یحیی از مذاکره کنندگان دوران استقلال الجزایر در جریان قرار داد اویان (قرار داد استقلال الجزایر در سال ۱۹۶۲ میلادی، عضو شورای انقلاب الجزایر، دبیر کل دولت موقت و نماینده جبهه آزادیبخش ملی در قاهره بود.

بن یحیی همچنین وزیر فرهنگ (۱۹۶۶- ۱۹۷۰)، وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی ( ۱۹۷۰ – ۱۹۷۷) و وزیر دارایی الجزایر از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ میلادی بوده است.

وی که در جریان مذاکرات آزادی گروگان های آمریکایی در تهران ( سال ۱۳۵۸) نیز نقش داشت پس از آنکه از یک حادثه هوایی در کشور مالی جان سالم بدر برد در نهایت درسال ۱۹۸۱ میلادی ( ۱۳۶۱ شمسی) در حادثه انفجار هواپیما در مرزه ایران و عراق کشته شد.

خاورم**۱۲۰۰**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۲۵۷۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.