از حشرات ایمن بمانید

جام جم آنلاین: مزاحمت پشه‌ها می‌‌تواند بهترین روزها را خراب کند، چه برسد به شب‌ها که برای رسیدن به آرامش به خواب نیاز داریم.

حشرات تنها بر هم زننده آسایش نیستند، بلکه گاهی عامل انتقال بیماری‌های خطرناکی همچون ویروس نیل غربی نیز هستند.

مطالعات نشان داده فاکتورهای خاصی می‌‌تواند برخی افراد را هرچه بیشتر در معرض نیش حشرات قرار دهد.

به عنوان مثال زنان باردار یا افرادی که دارای فشار خون هستند، بیشتر از بقیه افراد پشه‌ها را به خود جلب می‌‌کنند حتی جالب است بدانید افرادی با گروه خونی O بیشتر از بقیه افراد در معرض نیش پشه‌ها قرار می‌‌گیرند.

اما این قاعده استثنا‌هایی هم دارد. اصطلاحی عامیانه است که می‌‌گوید خون برخی از افراد برای پشه‌ها شیرین‌تر از بقیه است.

اگر شما به هر دلیلی قانع شده‌اید که جزو این دسته از افراد هستید، پس می‌‌توانید یکسری قواعد کلی را رعایت کنید تا خودتان را از نیش پشه‌ها در امان نگه دارید.

از مواد دافع غیرشیمیایی استفاده کنید: راحت ‌ترین کار برای رهایی از آزار حشراتی چون مگس و پشه استفاده از مواد شیمیایی است. یکی از انواع این محصولات دی ‌اتیل متا تولوآمید یا دی‌ای‌ای‌‌ت یک ماده شیمیایی روغنی زرد رنگ است.

این محصول را می‌‌توان روی پوست یا البسه استفاده کرد. لازم به یادآوری است که پشه‌های ماده، انسان و حیوانات را می‌‌گزند، زیرا با پروتئین موجود در خون آنها می‌‌توانند تخم‌های خود را پرورش دهند. عامل جلب حشرات بوی ترشح شده از پوست و دی ‌اکسید کربن ناشی از بازدم است.

مواد دافع، فاکتورهای جاذب را از بین می‌‌برد. این مواد حشرات را نمی‌‌کشد فقط آنها را از اشخاص دور می‌‌کند. چنانچه حتی با مصرف این محصول می‌‌‌توان حشرات را در یک فاصله مشخص همچنان مشاهده کرد.

بسیاری از محققان بر این باورند که نیازی نیست از چنین محصولات شیمیایی که تاثیر آنها بر بدن انسان بخوبی شناخته نشده، استفاده شود. جایگزین‌های ایمن‌‌تری نظیر روغن لیمو یا اکالیپتوس وجود دارد که می‌‌توان آنها را از مهم‌ترین دشمنان پشه‌ها قلمداد کرد.

زمان بیرون رفتن از منزل را تنظیم کنید: زمانی که هوا گرگ و میش است محتمل‌ترین زمان برای گزیده‌شدن توسط حشرات است؛ بیشتر حشرات در این زمان در نقطه اوج تهاجم هستند. حتی هنگام شفق صبحگاهی اگر از پنجره به بیرون نگاه کنید، متوجه حرکات تهاجمی‌حشرات می‌‌شوید.

از آب‌های راکد دوری کنید: حشراتی همچون پشه بسیار دوست دارند در آب‌های راکد تخم‌‌ریزی کنند. نزدیک استخرها احتمال گزیده شدن بسیار زیاد است.

از نیش زنبور دوری کنید

زنبورها بخصوص در اوایل پاییز بسیار یاغی و تهاجمی‌هستند. هیچ‌‌کس دوست ندارد با نیش زنبور گزیده شود؛ اما براستی چه کارهایی می‌‌توان انجام داد تا از نیش زنبور در امان ماند؟

– از عطر، شامپو یا لوسیون‌های محرک که بویی همچون عطر گل‌ها دارند، استفاده نکنید. بخصوص از هر محصولی که بوی بسیار تندی دارد، اجتناب کنید. بوهای شیرین و عطر گل‌ها اولین عامل جاذب زنبورها است.

– در بطری‌ها را در فضای آزاد بسته نگه دارید. زنبورها بشدت به مواد قندی موجود در بطری‌های نوشابه علاقه دارند. متاسفانه بسیاری تنها زمانی که نوشابه می‌‌نوشند و با نیش زنبور گزیده می‌‌شوند، متوجه می‌‌شوند زنبور در داخل بطری
بوده است.

– از پوشیدن لباس‌هایی با رنگ روشن و طرح‌های گلدار بویژه در فصول گرده افشانی گل‌ها اجتناب کنید.

– زنبورها تنها زمانی نیش می‌‌زنند که بخواهند از خود دفاع کنند. حرکات ناگهانی زنبورها را می‌‌ترساند، پس بهتر است زمانی که زنبور به شما نزدیک می‌‌شود، زیاد از جای خود تکان نخورید. هیچ‌گاه در این حالت دست‌های خود را تکان ندهید، این‌کار بیشتر زنبورها را خشمگین خواهد کرد.

– در مناطقی که پوشیده از علف است حتما کفش مناسب بپوشید. بسیاری از گزیدگی‌ها زمانی اتفاق می‌‌افتد که شخص ناآگاهانه پای خود را روی زنبور می‌‌گذارد.

– دست‌های خود را بلافاصله بعد از غذا بشویید. بخصوص زمانی که از مواد غذایی شیرین و چسبناک استفاده می‌کنید، حتما دست‌هایتان را بشویید.

– هیچ‌گاه بدون تجهیزات و لباس مناسب برای برداشتن لانه زنبور از باغ یا باغچه محل سکونت‌تان اقدام نکنید.

– غذاهای نیم ‌خورده را در فضای باز حتما بپوشانید. بوی غذا بیشتر از آن‌که شما را جلب کند زنبورها و سایر حشرات را جلب می‌‌کند. (جام جم – ضمیمه سیب)

مترجم: فرناز حیدری
منبع: healthyliving.msn


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.