از حضور ستاره‌های قدیمی سینما تا درخواستی به یاد انصاریان در «گیجگاه»

نشست خبری فیلم «گیجگاه» با حضور دو تن از هنرمندان قدیمی سینما و درخواستی برای اهدای یک جایزه یادبود به یاد مرحوم “علی انصاریان” برگزار شد.

به گزارش ممتازنیوز، عصر شنبه (۱۸بهمن) در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر، فیلم گیجگاه به کارگردانی عادل تبریزی به نمایش درآمد و باران کوثری، حامد بهداد، بهرنگ علوی و نادر سلیمانی به همراه چند نفر دیگر از عوامل این فیلم پاسخگوی پرسش‌ها شدند.

در این نشست رضا صفایی‌پور و محمد الهی از بازیگران قدیمی سینما که نقشی کوتاه در فیلم داشتند نیز، شرکت کرده بودند.

داستان فیلم گیجگاه به سال‌های دهه ۷۰ برمی‌گردد و حامد بهداد که یکی از بازیگران اصلی است، در لحظاتی از فیلم به عنوان بدل جمشید هاشم‌پور نیز بازی می‌کند. او درباره حس و حالش نسبت به این اتفاق، به موفقیت و جایگاه سینما در سال‌های پیش از انقلاب و پس از آن و نیز فیلمسازانی همچون ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی، علی حاتمی، مسعود کیمیایی و فریدون گله اشاره کرد و گفت: سال‌های بسیار زیادی از رسیدن ما به زبان ملی در سینما می‌گذرد. پرواضح است که سینما چه سیری را طی کرده تا به این‌جا رسیده و فراز و نشیب‌های سیاسی و اجتماعی در سینما منعکس شده است.  پس از این مسیر دشوار، سینما به فرهنگ تبدیل شد و در سبد خانواده‌ها قرار گرفت. موج نو سینما که شکل گرفت قهرمانانی چون قهرمان فیلم «کندو» پدید آمد و بعد از انقلاب شاهد شکل‌گیری دوباره سینما شدیم. سینما مختص توده مردم است و مردم می‌خواهند خودشان و هنرمندانشان را روی پرده ببینند.

او ادامه داد: جمشید هاشم‌پور هم بی‌شک یکی از ستاره‌هایی است که مردم را به سینما و تماشای فیلم دعوت کرد و دوباره قهرمان را در سینما تداعی کرد. این بازیگر یک سمبل و نماد است. قهرمانی که به‌سان «دون‌کیشوت» عمل می‌کند و چه افتخاری بالاتر از این که من بدل ایشان را بازی کردم.

بهداد در ادامه، متن پیامی را از طرف جمشید هاشم‌پور قرائت کرد که ضمن تمجید از عادل تبریزی درباره همکاری در این فیلم نیز جملاتی را نوشته بود.

در بخشی دیگر از این نشست، تبریزی با اشاره به علاقه خود به سینما گفت: من یک بچه شهرستانی عاشق سینما در کوچه‌پس‌کوچه‌های مشهد هستم. مادر من پولی را کنار می‌گذاشت که من را هر ماه سینما ببرد. من تهران را از طریق سینما شناختم و به جامعه‌شناسی شهری رسیدم. اما ایده اولیه این فیلم را همزمان با فیلمبرداری فیلم «هفت‌ماهگی» به کارگردانی هاتف علیمردانی به حامد بهداد گفتم و او پذیرفت که در فیلم حضور داشته باشد. از زمان شکل‌گیری ایده، بازیگران در کنار ما حضور داشتند.

او درباره موسیقی فیلم «گیجگاه» نیز توضیح داد: موسیقی حمید غلامعلی در تار و پود من رفته و من از روزی که فیلمنامه را شروع کردم، می‌خواستم که ایشان باشد و برایم هیچ جایگزین دیگری وجود نداشت. هنگام نوشتن فیلمنامه هم ما صدای حمید غلامعلی را پخش می‌کردیم.

کارگردان «گیجگاه» ادامه داد: در ابتدا قرار بود که نگار جواهریان در کار بازی کند، اما به این دلیل که در ایران حضور نداشت، باران کوثری که بهترین انتخاب بعد از او بود، برای این نقش انتخاب شد.

او با اشاره به هدفش از ساخت این فیلم، بیان کرد: هدف من ساخت فیلمی سلامت با راهکارهای انسانی بود و فکر می‌کنم که یک خانواده به راحتی می‌تواند به تماشای این فیلم بنشیند و لذت ببرد. نوستالژیک بودن اثر برای ما در لایه‌های چهارم یا پنجم قرار داشت.

نادر سلیمانی دیگر بازیگر این فیلم درباره حضور در این اثر سینمایی، گفت: کوتاهی و بلندی نقش برای من اهمیتی ندارد، اما آرزویم این است روزی برسد که از فریم‌های کارگردانان چیزی کم نشود و آثار سینمایی دچار سانسور نشوند.

بهداد در بخشی دیگر، درباره ماندگاری در تاریخ سینما نیز گفت: من درباره آینده قضاوتی درباره خودم ندارم. امیدوارم که حال عمومی مردم خوب باشد، سینما پُر رونق باشد و خشم ریشه‌کن شود. سینما و رشد کردن در کنار هم چیزی است که برای من اهمیت دارد. اعتقاد من این است که ما وظیفه خودمان را انجام دهیم.

تبریزی درباره شانس گرفتن سیمرغ، اظهار کرد: حس من این است که بازیگران ما در بخش بازیگری، احتمالا کاندیدای دریافت جایزه شوند.

او در ادامه گفت: اگر مادرم نبود عشق سینما هیچ‌گاه در من شکل نمی‌گرفت و  از مسعود کیمیایی سپاسگزارم که الفبای سینما را به من یاد داد.

در پایان این نشست، بهرنگ علوی دیگر بازیگر فیلم «گیجگاه» گفت: قرار بود امروز علی انصاریان در سالن به تماشای این فیلم بنشیند. چون قرار گذاشته بودیم فیلم‌هایی همدیگر را ببینیم و الان جای او بسیار خالی است. فکر می‌کنم جامعه ورزشی به عنوان یادبود برای ایشان ادای دین کرد، اما در سینما، از ستاد جشنواره خواهش می‌کنم که در کنار جوایزشان سهم علی انصاریان را کنار بگذارند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.