از خوش و بش ‌خاتمی و هاشمی‌ تا اقامه نماز توسط سید حسن خمینی + تصاویر

۱۲ام بهمن ،

گزارش مشروح باشگاه خبرنگاران از متن و حاشیه مراسم تشیع مرحوم حبیبی؛

در حالی مراسم پیکر مرحوم حسن حبیبی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از مقابل بنیاد ملی ایران‌شناسی تشییع شد که شخصیت‌های مختلفی در این مراسم حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ در حالی ۳۴ سال پیش در چنین روزی حسن حبیبی به استقبال ورود بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به کشور رفت که صبح امروز امام کبیر انقلاب به استقبالش آمد و برای همیشه در جوار امام خویش آرام گرفت.

صبح روز قبل(پنج شنبه ۱۲ بهمن) خبر درگذشت حسن حبیبی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس بنیاد ملی ایران شناسی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و بعد از آن بود که سیل پیام‌های تسلیت‌ درگذشت وی جاری شد.

 مقام معظم رهبری نیز با ارسال پیامی این واقعه را تسلیت گفتند.

مراسم تشییع پیکر حسن حبیبی قرار بود صبح امروز جمعه ۱۳ بهمن از مقابل بنیادی که سال‌ها ریاست آن را بر عهده داشت، برگزار شود که این‌گونه هم شد.

ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح امروز پیکر مرحوم حبیبی در حیاط بنیاد علمی ایران شناسی برای تشییع آماده بود و دوستداران و مسئولان هم به نوبت برای شرکت در این مراسم خود را به شهرک والفجر خیابان باستان شناسی می‌رساندند، اما این مراسم ویژگی‌های خاصی داشت چرا که چهره‌های شاخص و مسئولان مختلفی در این مراسم حضور داشتند که به ندرت می‌توان همه این اشخاص را یک‌جا دید.

مرحوم حسن حبیبی که ۱۶ سال ردای معاون اول روسای جمهوری دوره‌های پنج تا هشتم را بر عهده داشته است امروز شاهد حضور بسیاری از همکاران خود و دیگر مسئولان بود .

حضور هاشمی‌رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی مهمترین اتفاقی بود که شاید خیلی‌‌ها فکر آن را نمی‌کردند چرا که هیچ‌گونه مباحث امنیتی سفت و سختی لحاظ نشده و آن‌ها خیلی عادی در میان جمع حضور یافتند.

در بدو ورود به بنیاد ملی ایران شناسی که محل تشییع پیکر حسن حبیبی بود دو اتاق بزرگ وجود داشت که مسئولان به محض ورود به این اتاق‌ها هدایت می‌شدند تا مراسم تشییع آغاز شود.

اتاق اولی متشکل از وزرا و برخی مسئولان دوره اصلاحات و سازندگی و حتی دولت فعلی بود که خبرنگاران و اصحاب رسانه به راحتی می‌توانستند در آن رفت و آمد کنند،اما وضعیت اتاق دوم متفاوت بود چرا که میهمانان این اتاق نیز به نوعی متفاوت بودند.

سیدمحمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق‌نوری، غلامعلی حدادعادل و مجید انصاری از جمله مهمانانی بودند که در این اتاق نشسته بودند و همگی به محض ورود علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی به اتاق به احترام وی از جابرخاسته و هاشمی‌رفسنجانی نیز مابین خاتمی و ناطق‌نوری نشسته و مشغول خوش و بش با رئیس‌جمهور اصلاحات شد.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی نیز مهیمان بعدی بود که به این جمع پیوست.

عبدالله نوری، علی یونسی، محمدرضا عارف، قدرت‌الله علیخانی، عبدالله جاسبی، سید محمود دعائی، داوود دانش‌جعفری، مرتضی بختیاری، علیرضا مرندی، محمدعلی نجفی، مهدی زنگنه، معصومه ابتکار، مسجد جامعی، شافعی، عزیزمحمدی و… از دیگر اشخاصی بودند که در اتاق اول منتظر آغاز مراسم بودند.

با آغاز مراسم تشییع پیکر حسن حبیبی، هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی خود را به تابوت رسانده و پس از قرائت فاتحه محل را ترک کردند و سایر مسئولان نیز به همراه مردم از حیاط بنیاد ملی ایران شناسی خارج و در مقابل این بنیاد با وسایل نقلیه به سمت مرقد مطهر امام خمینی(ره) که محل دفن این مرحوم بود حرکت کردند.

اما این فاصله بهترین زمان برای خبرنگاران و عکاسان بود تا به خواسته‌های خود -که همان تهیه خبر است- جامعه عمل بپوشانند ولی برخی شخصیت‌های حاضر در این مراسم با خواست اصحاب رسانه موافقت نکردند.

عبدالله نوری وزیر کشور اصلاحات از جمله اشخاصی بود که دست رد به سینه خبرنگاران زد و در پاسخ به اصرار خبرنگاران گفت: “شما که می‌دانید من اگر بگویم مصاحبه نمی‌کنم مصاحبه نخواهم کرد” و جمله “آیا سکوت روزه گرفته‌اید” تنها جمله‌ای بود که خبرنگاران می‌توانستند به او بگویند.

مجید انصاری نیز طریق دوست در پیش گرفت و در پاسخ به خبرنگاران صرفا به این جمله بسنده کرد و گفت: “الان جای این حرفها نیست”.

صادق خرازی جمله “من حس و حال مصاحبه ندارم” را بهترین پاسخ خبرنگاران دانست و به گفتن این جمله بسنده کرد.

علی اکبر ناطق نوری چنین مراسمی را صرفا یک مراسم معنوی دانست و در پاسخ به خبرنگاران گفت: “حیف است چنین مراسم معنوی را صرف مباحث دیگری کنیم”.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان نیز علی رغم اصرار خبرنگاران به چند سوال مورد دلخواه پاسخ داد و از مصاحبه طولانی پرهیز کرد.

شافعی هم که این مراسم را بهترین وقت برای دید و بازدید با دوستان دانسته بود در پاسخ به خبرنگاران گفت: “چیزی نمی‌دانم از سیاست بی‌خبرم از دوستان دیگر بپرسید“.

البته سایر مسئولان نیز به نسبت اصرار و عدم اصرار اصحاب رسانه پاسخی به سوالات آن‌ها دادند.

بعد از اتمام مراسم، مراسم تشییع در بنیاد ملی ایران شناسی مسئولان خود را به مرقد امام خمینی(ره) رسانده و در خاکسپاری مرحوم حسن حبیبی شرکت کردند.

سیدحسن خمینی که میهمان غایب مراسم تشییع در بنیاد ملی ایران شناسی بود این بار میهمان اصلی مراسم خاکسپاری مرحوم حسن حبیبی در مرقد مطهر امام بود به طوری که نماز را بر پیکر مرحوم حبیبی اقامه کرد.

بعد از اقامه نماز به پیشنهاد سید حسن خمینی زیارت عاشورا نیز خوانده شد تا مراسم خاکسپاری انجام شود.

عبدالله نوری، محمدرضا عارف، مجید انصاری و سید حسن خمینی از جمله اشخاصی بودند که تا پایان مراسم خاکسپاری حضور داشتند.

سرانجام پیکر مرحوم حسن حبیبی که سال‌ها مسئولیت‌های مختلفی را در این مرز و بوم عهده دار بوده است در صحن حضرت مصطفی خمینی مرقد ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) به خاک سپرده شد تا برای همیشه در این مکان ابدی و فارغ از هر گونه جار و جنجال رسانه‌ای و سیاسی در کنار امام خویش بیارامد.

روحش شاد و یادش گرامی
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.