از دادن سفیده تخم‌مرغ به کودکان زیر یک سال اجتناب کنید

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز:‌ یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی پیشنهاد کرد: هر فرد در طول هفته حداکثر باید چهار عدد تخم مرغ بخورد.

فرزاد بابایی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به بالا بودن میزان پروتئین قابل جذب در تخم مرغ، اظهار داشت: قابلیت جذب پروتئین تخم مرغ بیشتر از سایر مواد غذایی پروتئین دار است به همین سبب پیشنهاد می گردد برای افزایش پروتئین بدن از تخم مرغ استفاده شود.

به گفته بابایی، پروتئین موجود در تخم مرغ به مصرف تامین سوخت انرژی بدن نمی رسد، بلکه در ساختمان سازی سلولهای بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

این کارشناس تغذیه زرده تخم مرغ را بهترین ماده غذایی برای آغاز تغذیه تکمیلی کودکان بعد از سن شش ماهگی عنوان و تصریح کرد: پیشنهاد می گردد تا سن یک سالگی تنها از زرده تخم مرغ استفاده شده و به هیچ عنوان به کودکان سفیده آن داده نشود.

بابایی خاطرنشان کرد: در سفیده تخم مرغ مواد آلرژیک بسیاری وجود دارد که سبب ایجاد حساسیت‌های شدید در کودکان می گردد.

وی افزود: علاوه بر این قابلیت هضم سفیده تخم مرغ نیز برای کودکان زیر یک سال دشوار است.

بابایی یکی از مواد مهم در تخم مرغ را آهن دانست و اظهار داشت: هر چند جذب آهن تخم مرغ در رقابت با جگر برابری نمی‌کند، اما نوع قرارگیری آهن در تخم مرغ، قابلیت جذب آن را بالا برده است.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، “لستین” را ماده غذایی ارزشمند دیگر موجود در تخم مرغ معرفی کرد و اظهار داشت: این ماده غذایی در ساخت غشای سلولهای بدن به کار می رود.

به گفته بابایی “لستین” همچنین با ایجاد خاصیت امولوسیون از لخته شدن مواد غذایی جلوگیری و به همین سبب از تخم مرغ در صنایع غذایی استفاده های بسیاری می گردد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به وجود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم کلسترول در تخم مرغ، خاطرنشان کرد: هر فرد روزانه به ۳۰۰ میلی گرم کلسترول نیازدارد که این مقدار در بیماران قلبی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی گرم است.

وی افزود: به سبب بالا بودن میزان کلسترول، مصرف حداکثر ۴ عدد تخم مرغ در طول هفته برای اشخاص پیشنهاد می گردد و در این زمینه اشخاص بیمار باید با پزشک خود مشورت کنند.

بابایی میزان ارزش غذایی تخم مرغ را وابسته به نوع تغذیه مرغ ها دانست و یادآور شد: تخم مرغ‌های محلی از ارزش غذایی بالاتری برخوردارند، زیرا مرغ‌های محلی از دانه های غذایی متنوع‌تری استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: همچنین مرغهای موجود در مرغداری‌ها روزانه چند عدد تخم می گذارند که همین امر ارزش غذایی تخم مرغ های آنها را کاهش می دهد این درحالی است که مرغ های محلی روزانه یک تخم با ارزش غذایی بالا می گذارند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.