از رابطه با القاعده تا ترسیم نقشه خاورمیانه جدید

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه هاآرتض در شماره امروز خود مطلبی را با این عنوان به چاپ رسانده که “سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) علاقمند است که شاهزده سعودی ( بندر بن سلطان)چارچوب کار برای سوریه بعد از اسد را ترسیم کند”.

این روزنامه در ادامه به توضیح این مطلب پرداخته و می نویسد : بندر بن سلطان یکی از شاهزادگان سعودی از همان زمانی که هنوز یک افسر نیروی هوایی بود و برای آموزش به یک پایگاه آمریکایی اعزام شده بود عاشق ایالات متحده شد.

ا

 
به نظر می رسد که دلیل اصلی برای انتخاب بندر این باشد که عربستان سعودی در حال آماده کردن خود برای برداشتن گام جدید در سوریه است چون بعد ازآنکه “بشار اسد” رئیس جمهور سوریه به هر نحوی از قدرت کنار برود این کشور محل جنگ قدرتها برای نفوذ در سوریه جدید خواهد بود.
 

این عشق چند سال بعد و زمانیکه وی به عنوان سفیر عربستان در آمریکا معرفی شد مجددا احیا شد و برای ۲۲ سال بند در آمریکا به عنوان سفیر حضور داشت. او از میهمانان همیشگی جرج دبلیو بوش و فرزندش ( روسای جمهور پیشین آمریکا ) بود و تنها سفیر عربستان در آمریکا بود که توسط سرویس های مخفی آمریکا محافظت می شد.

هاآرتض در ادامه می نویسد : در هفته گذشته پادشاه عربستان بندر ۶۲ ساله را به عنوان رئیس کل سازمان اطلاعات عربستان انتخاب کرد . این در حالی بود که او از سال ۲۰۰۵ در مقام دبیر کلی شورای امنیت ملی عربستان حضور داشت.

به نوشته این روزنامه عبری، انتخاب بندر بن سلطان به این پست مهم نمی تواند تصادفی باشد. و یک دلیل آن این است که وی رابطه بسیار خوبی با سران عربستان دارد و همسر او “هیفا” دختر ملک فیصلی است که در سال ۱۹۷۵ ترور شد. بردار هیفا ترکی فیصل است که زمانی رئیس سازمان اطلاعات عربستان بود و بردار دیگرش محمد الفیصل یکی از ثروتمندان عربستان به شمار می رود.

اما به نظر می رسد که دلیل اصلی برای انتخاب بندر این باشد که عربستان سعودی در حال آماده کردن خود برای برداشتن گام جدید در سوریه است چون بعد ازآنکه “بشار اسد” رئیس جمهور سوریه به هر نحوی از قدرت کنار برود این کشور محل جنگ قدرتها برای نفوذ در سوریه جدید خواهد بود.

در همین رابطه رقابتی از هم اکنون برای تصاحب این “ماترک” میان ایالات متحده، اتحادیه اروپا و روسیه در جریان است. اما شاخه دیگر این جریان آن است که سقوط اسد برای ایران، حزب الله لبنان و عراق بسیار مهم خواهد بود.

به نوشته هاارتض، شاخه دیگر در این جنگ قدرت مصر است چون این کشور در حال تلاش برای ایجاد “دومین جمهوری” خود است و در حالی که اتحادیه عرب کارآیی چندانی ندارد عربستان سعودی می تواند نقشه جدید خاورمیانه را ترسیم کند و نقش بندر بن سلطان در این مرحله مشخص می شود.  

نگاه واشنگتن به موضوع

هاآرتض در ادامه به نگاه واشنگتن به این جریان پرداخته و می نویسد : از نقطه نظر آمریکا انتخاب بندر یک خبر مهم است. این نکته مشخص است که کنگره آمریکا در حدود یک دهه قبل درباره ارتباط همسر بندر با اعضای القاعده تحقیقاتی را انجام داده بود اما بندر به یکی از مقامات سیا در ریاض این اطمینان را داده بود که نه تنها وی یکی از طرفداران بازی راگبی است بلکه به عنوان فردی معروف است که می تواند تصمیمات سریع اتخاذ کرده و در رسیدن به هدفش تردید به خود راه نمی دهد.

برهمین اساس در دهه ۱۹۸۰ و زمانیکه آمریکا نیاز به انتقال پول به شورشیان نیکاراگوئه پیدا کرد بنا بر درخواست کاخ سفید بندر با مقامات سعودی و کسانی که در امر اهدای پول شناخته شده بودند تماس گرفت. همچنین زمانیکه آمریکا از عربستان خواست تا حمایت مالی مجاهدین افغان در جنگ با اتحاد جماهیر شوروی را بدست بگیرد بندر بن سلطان مسئول هماهنگی این امر شد.  

 
بنا به توصیه بندر عربستان خیلی زود از رژیم جدید مصر حمایت کرد و بیش از سه میلیارد دلار در بانک مرکزی مصر به ودیعه گذاشت.”محمد مرسی” رئیس جمهور مصر می داند که این کمک به خاطر عشق عربستان به انقلاب میدان تحریر و یا فقط بخاطر اخوان المسلمین نیست  بلکه این کمک ها و حمایت ها با این هدف انجام می شود تا دولت مصر از نفوذ ایران در این کشور جلوگیری کند.

 

علاوه بر این زمانیکه ملک عبدالله هنوز ولیعهد بود، بندر به وی کمک کرد تا طرح صلح عربستان که بعدها با عنوان ابتکار صلح عربی معروف شد را برای حل مناقشه اسرائیل با فلسطینیان ارائه بدهد. همچنین بعد از ترور “رفیق حریری” در سوریه در سال ۲۰۰۵  این بندر بن سلطان بود که موجب شد عربستان مواضع سختی علیه دمشق و حزب الله اتخاذ کند. و چند سال بعد ازاین ماجرا بندر به پادشاه عربستان توصیه کرد که برای برهم زدن روابط تهران-دمشق درصدد بهبود رابطه سرد عربستان با سوریه باشد.

از بحرین تا میدان تحریر

هاارتض در ادامه به نقش تاثیر گذار بندر بن سلطان در سیاست های عربستان سعودی در قبال بیداری اسلامی کشورهای مسلمان پرداخته و می نویسد : از زمانیکه این انقلابها شروع شدند بندر از طرح اعزام نیروی نظامی به بحرین حمایت کرد و و بنا به توصیه بندر عربستان خیلی زود از رژیم جدید مصر حمایت کرد و بیش از سه میلیارد دلار در بانک مرکزی مصر به ودیعه گذاشت.

“محمد مرسی” رئیس جمهور مصر می داند که این کمک به خاطر عشق عربستان به انقلاب میدان تحریر و یا فقط بخاطر اخوان المسلمین نیست  بلکه این کمک ها و حمایت ها با این هدف انجام می شود تا دولت مصر از نفوذ ایران در این کشور جلوگیری کند. در نتیجه زمانیکه مرسی برای شرکت در اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به تهران دعوت شد ، ابتدا به ریاض رفت تا این خشنودی و رضایت را به تهران ندهد که اولین میزبان رئیس جمهور جدید مصر است.

تحلیلگران عربستان می گویند بندر بن سلطان تنها فردی است که در پس حمایت مالی عربستان از شورشیان سوری قرار دارد و حتی بندر در امر خرید سلاح برای مخالفان بشار اسد نیز نقش دارد. این تحلیلگران می گویند : بر اساس طرح بندر عربستان خواستار کنار رفتن اسد از قدرت است و با توجه به آنکه پادشاه ۸۸ ساله عربستان بیمار است بندر نقش زیادی در اداره عربستان دارد.

سیاست عربستان در سوریه تا حد زیادی با سیاست آمریکا هماهنگ است و هر دو کشور همانند اسرائیل خواهان جدا کردن ایران از مهترین پایگاه عربی خود و همچنین جدائی حزب الله از آن هستند. این اهداف از چشم تهران دور نمانده و بر همین اساس ایران پایگاه خود در عراق و اقلیم کردستان را مستحکم تر کرده و حتی علاوه بر آن و بر اساس گزارش های مخالفان سوری تهران تماس های مخفیانه ای را با نمایندگان شورشیان سوری در اروپا برقرار کرده است.

هاآرتض در پایان می نویسد : هیچ راهی برای پیش بینی این نکته که وضعیت سوریه بعد از اسد چگونه خواهد بود و اینکه کدامیک از گروه های شورشی که کشورهای مختلف روی آنها سرمایه گذاری کرده اند در این کشور به قدرت می رسد وجود ندارد. عربستان به نوبه خود بر روی این گروه ها سرمایه گذاری کرده و امیدورا است که ایالات متحده این سرمایه گذاری را جبران کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.