از رهبر طالبان خبر نیست / آیا ملا هبت زنده است؟

طالبان پیش از این نیز، مرگ ملا عمر رهبر پیشین خود را دو سال پنهان نگه داشته بودند و مدتیست از رهبر کنونی طالبان نیز خبری نیست.

از رهبر طالبان خبر نیست / آیا ملا هبت زنده است؟

به گزارش ممتاز نیوز، ملا هبت‌الله آخوندزاده که در سال ۲۰۱۶ و پس از کشته شدن اخترمنصور، با کشمکش فراوان در مسند رهبری گروه طالبان قرار گرفت، تاکنون هرگز در معرض دید عموم ظاهر نشده است. دست‌کم از دو سال پیش به این سو هیچ پیام صوتی نیز از او منتشر نشده است. پیش از سال ۲۰۱۹ و اغلب در مناسبت‌هایی مانند عید، همواره پیام صوتی ملا هبت‌الله، خطاب به جنگجویان تحت امرش منتشر می‌شد.

انتظار می‌رفت که در سال ۲۰۲۰، هم‌زمان با امضای توافقنامه بین هیئت سیاسی طالبان و ایالات متحده در قطر، از ملا هبت‌الله پیام تصویری یا دست‌کم صوتی منتشر شود، اما از جانب او تنها یک اعلامیه بدون امضا منتشر شد.

در مرحله‌ فروپاشی دولت پیشین افغانستان و مسلط شدن طالبان بر افغانستان، هم جنگجویان این گروه و هم مردم انتظار داشتند که صورت کسی را که سال‌ها برای مسلط شدن بر افغانستان جنگیده است به روشنی ببینند، اما بازهم اعلامیه‌های بدون امضا و با همان ادبیات همیشگی که از طرف رهبری طالبان منتشر می‌شود، به نام او منتشر شد.

در اوایل سپتامبر و دو هفته پس از سلطه طالبان بر کابل، شب‌هنگام شایعه شد که ملا هبت‌الله از قندهار راهی کابل شده و قرار است تا لحظاتی دیگر وارد شهر شود. در آن شام تیره، آسمان کابل را گلوله‌های هوایی جنگجویان طالبان شعله‌ور ساخت. در نتیجه‌ گلوله‌های افراد طالبان که به قصد ابراز شادمانی برای ورود رهبرشان به کابل شلیک شد چندین تن زخمی شدند، اما چند ساعت بعد مشخص شد که خبر ورود ملا هبت‌الله یک شایعه بوده است. جنگجویان طالبان غافلگیر شدند.

هرچند ملا عمر، بنیان‌گذار گروه طالبان، نیز چه در زمان حاکمیت بر افغانستان و چه در زمان جنگ چریکی علیه دولت پیشین افغانستان و نیروهای ناتو، در خفا ‌زیست و در خفا مُرد، اما از ملا هبت‌الله انتظار می‌رود که زیستن در انزوا را پایان ببخشد، چون هیچ نیروی خارجی در افغانستان حضور ندارد و سران دولت طالبان نیز مدعی‌اند که جنگ تمام شده و هیچ تهدیدی علیه دولت این گروه باقی نمانده است.

ملا هبت‌الله حدود شصت سال دارد، در شهرستان پنجوایی قندهار متولد شده است. او پشتون و متعلق به قبیله نورزایی است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.