از سخنرانی‌فرنگی تا «نم» در نانو

ایراد سخنرانی به زبان انگلیسی و صحبت از اجلاس جنبش عدم تعهد (نم) از جمله بخش‌های برجسته چهارمین کنگره بین‌المللی فناوری نانو در دانشگاه کاشان بود.

فارس: چهارمین کنگره بین‌المللی فناوری نانو در حالی امروز در دانشگاه کاشان کار خود را آغاز کرد که علاوه بر حضور رئیس انجمن نانو ایران و رئیس ستاد فناوری نانو کشور بیش از ۲۰ پژوهشگر خارجی از دانشگاه‌های سراسر جهان شرکت داشتند.

در این مراسم پس از قرائت چند از کلام‌الله مجید و نواخته شدن سرود ملی رئیس دانشگاه کاشان ضمن خوشامدگویی به میهمانان به معرفی اهداف این کنگره و ظرفیت‌های این دانشگاه پرداخت.

رئیس دانشگاه کاشان فراهم کردن فرصت مناسب برای معرفی پیشرفت‌های جدید در حوزه فناوری نانو و تقویت همکاری بین محققان ایرانی و خارجی را از مهم‌ترین اهداف برگزاری این کنگره ذکر کرد.

عباس کتابی محورهای چهارمین کنگره بین‌المللی علوم و فناوری نانو را نانوکاتالیست‌ها، نانومترولوژی، نانوکامپوزیت، نانومکانیک، نانوبیوتکنولوژی، نانوفوتونیک، نانوالکترونیک و حسگر‌ها و نانو مواد کربنی از جمله فولرین، نانولوله‌ها، گرافن برشمرد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۴۰ دانشجو در گرایش‌های نانوفیزیک، نانوشیمی، نانومهندسی شیمی در مقطع کار‌شناسی ارشد و دکتری در دانشگاه کاشان مشغول به تحصیل هستند.

رئیس انجمن علوم و فناوری نانوی ایران که سخنران بعدی این مراسم بود به بیان جایگاه مهم نانو در تبادلات جهانی پرداخت و جایگاه کشور ما را در این عرصه رتبه نهم دنیا دانست.

محمدحسین مجلس‌آرا با اشاره به سهم کشورهای آسیایی در تولید نیمی از علم و فناوری در حوزه نانو، این حوزه را مهم و میدان رقابت جهانی قلمداد کرد.

وی دستاوردهای جمهوری اسلامی را در عرصه نانو را مدیون سال‌ها مجاهدت علمی و فداکاری جوانان این خطه در حوزه علم و فناوری نانو ذکر کرد.

رئیس انجمن علوم و فناوری نانوی ایران همچنین از اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در تهران سخن به میان آورد و رسالت کشورمان را در ریاست این اجلاس سنگین خواند.

به گفته وی ایجاد دبیرخانه جنبش عدم تعهد به مدت سه سال در جمهوری اسلامی فرصتی برای تعامل کشورهای عضو در راه تبادل و شکوفایی علمی آنهاست.

مجلس آرا خاطرنشان کرد: ریاست ایران اسلامی بر جنبش عدم تعهد، فرصت ارزشمندی برای ارتباط و پیوندهای علمی و رسیدن به فناوری و خودکفایی ملت‌های آزاده جهان است.

وی در پایان آمادگی انجمن علوم و فناوری نانوی ایران را برای تعامل با اندیشمندان این حوزه در سراسر دنیا و برگزاری چنین نشست‌های مفید علمی برای همکاری‌های مشترک را اعلام کرد.

رئیس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز در ادامه طی بیاناتی پیشرفت جهش‌گونه جمهوری اسلامی ایران به همراه پنج کشور آسیایی را در ردیف ۱۲ کشور بر‌تر جهان در حوزه علوم و فناوری نانو ارزشمند دانست و بیانگر تغییر محور تولید علم در دنیا ارزیابی کرد.

سعید سرکار با اشاره به تعاملات دانشمندان و محققان کشور با کشورهایی مانند کره جنوبی، چین، سنگاپور، ژاپن، هند و تایوان نمونه‌ای از این تغییر محور ذکر کرد.

وی سهم جمهوری اسلامی در تولید علوم و فناوری نانو را ۳. ۵ درصد عنوان کرد و و انتشار ۲۱ کتاب توسط متخصصان داخلی در حوزه نانو به زبان‌های دیگر در جهان در کنار ۱۱۷ کتاب منتشر شده در حوزه داخلی و حضور ۲۳۲ شرکت تولیدی در حوزه نانو را نمونه‌هایی از تولیدات علمی ایران برشمرد.

سرکار با هدفمند خواندن تولیدات علمی کشور عنوان کرد: با افزایش انتشارات مقالات کشورمان در حوزه نانو از هشت مقاله به ۳ هزار مقاله طی ۱۲ سال اخیر، متوسط روزانه تولید این مقالات در کشورمان را به هشت مقاله رسانده است.

به گفته وی تعامل با کشورهای آسیایی، تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان توسط اعضای هیئت علمی و دانشجویان و تلاش بیشتر برای تبدیل علم به فناوری و محصول، ایران را در جایگاه‌های جهانی ارتقا داده و ظرفیت شایسته جوانان این مرز و بوم را آشکار‌تر می‌کند.

در ادامه این مراسم که سخنرانی‌ها به زبان انگلیسی ایراد شد پس از صرف ناهار شرکت‌کنندگان با حضور در کارگاه‌های تخصصی به بحث و بررسی پیرامون فناوری نانو پرداختند.

همچنین در این مراسم میزبان پنجمین کنگره دوسالانه بین‌المللی علوم و فناوری نانو در پاییز دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام شد.

چهارمین دوره کنگره دوسالانه بین المللی علوم و فناوری نانو با شرکت بیش از ۹۰۰ مه‌مان داخلی و خارجی، به صورت برگزاری کارگاه‌های تخصصی تا روز دوشنبه بیستم شهریور ماه سال جاری در دانشگاه کاشان ادامه دارد.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.