از سفر وزیر دفاع ایران به عراق تا بازرسی هواپیمای ایرانی عازم سوریه و تکذیب ادعای آمریکا – اخبار سیاسی

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در رأس یک هیات عالیرتبه دفاعی صبح امروز برای انجام دیدار رسمی از عراق، وارد بغداد شد.
سردار وحیدی و هیات همراه در جریان سفر خود به عراق که به دعوت رسمی سعدون الدلیمی، وزیر دفاع این کشور صورت گرفته است با مقامات بلندپایه سیاسی و نظامی این کشور دیدار و درباره مسائل مورد علاقه دو کشور گفت‌وگو خواهد کرد.
براساس آنچه ایسنا منتشر کرده است، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به عراق در فرودگاه بین‌المللی بغداد، طی گفت‌وگویی با خبرنگاران، با ابراز خرسندی از سفر به این کشور گفت: اشتراکات و ظرفیت‌های فراوانی که در عرصه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور وجود دارد اقتضا می‌کند تا روابط ایران و عراق تا بالاترین سطح گسترش یابد.
وی با بیان اینکه سیاست اصولی و خدشه‌ناپذیر جمهوری اسلامی ایران گسترش همه‌جانبه همکاری با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه است گفت: کشور عراق از جایگاه خاص و ویژه‌ای در سیاست خارجی و دیپلماسی دفاعی ایران برخوردار است.

وزیر دفاع، پیگیری اجرای توافقات دفاعی دو کشور، بررسی راه‌های گسترش روابط دفاعی، تبادل نظر درباره مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را از جمله اهداف سفر خود به عراق برشمرد و افزود: امیدوارم این سفر به افزایش سطح همکاری‌های دفاعی ایران و عراق منجر شود و بتوانیم با گسترش مناسبات دوجانبه تحکیم بخش صلح، ثبات و امنیت در منطقه باشیم.
بر اساس این گزارش، سفر سردار وحیدی به عراق، نخستین سفر وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به این کشور محسوب می‌شود.

در همین حال دولت عراق که پس از اعمال فشار از سوی دولت آمریکا روز سه‌شنبه یک هواپیمای ایرانی به مقصد سوریه را بازرسی کرده بود،رسما اعلام کرد که هواپیما عاری از هرگونه سلاح بوده است.
بنا برآنچه ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داده است، مقامات عراقی گفتند که بعد از ظهر سه‌شنبه اولین بازرسی از یک هواپیمای ایرانی را انجام دادند و پس از آنکه هیچ سلاحی در آن نیافتند اجازه پرواز را صادر کردند.
ناصر بندر، رییس هوانوردی غیرنظامی عراق به رویترز گفت: بعد از ظهر (سه‌شنبه) متخصصین و عناصر امنیتی ما یک هواپیمای ایرانی به مقصد دمشق را بررسی کردند. آنها هیچ چیزی که ناقض ممنوعیت ارسال تسلیحات به سوریه باشد را نیافتند.
همچنین سخنگوی دولت عراق تاکید کرد که هواپیمای ایرانی که به مقصد دمشق پرواز می‌کرد، حامل سلاح نبود.
علی الدباغ در گفت‌وگو با سومریه نیوز بیان کرد که بعد از بازرسی از یک هواپیماهای باربری ایرانی به آن اجازه داده شده است که به سمت سوریه پرواز کند. وی تاکید کرد که این هواپیما حامل سلاح به دمشق نبوده است.
دباغ ادامه داد: ‌مسوولان عراقی به هواپیمای باربری ایران اجازه دادند تا بعد از بازرسی شدن در فرودگاه بین‌المللی بغداد از حریم هوایی عراق برای حرکت به سمت سوریه استفاده کند چرا که بازرسی‌ها نشان داد که این هواپیما خالی از هرگونه سلاح بوده است.
خبرگزاری فرانسه نیز از بغداد با ارسال این خبر گزارش داد که به دلیل آنکه هیچ کالای ممنوعه‌ای در این هواپیما یافت نشد، به هواپیما اجازه داده‌ شد مسیرش را ادامه دهد.
واشنگتن مدعی است که ایران از طریق هواپیماهایی که از حریم هوایی عراق به سوریه می‌روند به این کشور سلاح ارسال می‌کند و با این ادعا بغداد را تحت فشار قرار داده است تا به هواپیماهای ایرانی که از حریم هوایی این کشور عبور می‌کنند دستور فرود بدهد و آنها را بازرسی کند.
ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور آمریکا گفت: ما این را بسیار مثبت در نظر می‌گیریم که دولت عراقی گام‌هایی را در جهت بازرسی محموله‌هایی که از قلمرو آن به مقصد سوریه عبور می‌کنند برداشته است.
وی افزود: امید ما این است که این نوع محموله‌ها به صورت منظم بازرسی شوند.
/۲۹۲۲۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.