از سکته ناگهانی نادعلیان تا بزرگداشت برای آغداشلو

به گزارش خبرنگار مهر، اسامی هئیت داوران ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوان از سوی دبیر هنری این جشنواره، علی اصغر کفشچیان مقدم، اعلام شد.

با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده و سلایق مختلف داوری و تاکید بر برای اجماع نظرات، ترکیب خاصی اعمال شده است که بر این اساس برای ۸ بخش جشنواره( هر بخش ۵ نفر) و در مجموع ۴۰ داور در نظر گرفته شده است.

داوران بخش نقاشی و نقاشی‌خط ، کاظم چلیپا، ایرج اسکندری، صداقت جباری، احمد خلیلی‌فرد و مرتضی اسدی معرفی شده‌اند. همچنین آثار بخش طراحی جشنواره توسط مهرداد خطایی، ادهم ضرغام، حبیب‌اله صادقی، منوچهر معتبر و احمد وکیلی بررسی خواهد شد.

بر این اساس در بخش تصویرسازی ابوالفضل همتی آهویی، محمدعلی بنی اسدی، حسن روح‌الامینی، فریده شهبازی، علی‌اکبر صادقی و کیانوش غریب‌پور به داوری آثار خواهند پرداخت و در بخش کاریکاتور نیز سید مسعود شجاعی طباطبایی، کامبیز درمبخش، محمد رفیع ضیایی، محسن نوری نجفی و مسعود ضیائی زردخشویی آثار مرتبط را به داوری خواهند نشست.

همچنین اساتیدی چون قبــاد شیــوا، کوروش پارسا نژاد، احمد آقاقلی‌زاده، ابراهیم حقیقی و سید محمد فدوی داوری آثار در بخش پوستر را برعهده خواهند داشت و در بخش مجسمه سازی نیز طاهر شیخ‌الحکمائی، بهروز دارش، محمدرضا ذبیح‌اله‌زاده، ملک دادیار گروسیان و ریما اسلام‌مسلک به بررسی آثار در بخش رقابتی خواهند پرداخت.

آثار مربوط به بخش هنر ویدئو آرت و  فتو آرت نیز توسط محسن راستانی، عبدالمجید حسینی‌راد، احمد نادعلیان، سید محمد ستاری و کامبیز صبری داوری خواهد شد.

دبیر هنری جشنواره در خصوص داوری آثار اظهار داشت: داوری آثار ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوان در دو مرحله انجام می شود که مرحله نخست مربوط به بازبینی آثار است و مرحله دوم نیز اختصاص به داوری نهایی و اعلام برگزیدگان جشنواره دارد.

کفشچیان مقدم درباره جدول زمان بندی برپایی جشنواره نیز تصریح کرد:  مهلت ارسال تصویر آثار شهریور و مهر ماه ۹۱ تعیین شده است. همچنین زمان بررسی و آماده سازی آثار آبان ماه بوده و نهایتاً در دی ماه نمایشگاه آثار برتر برگزار و نفرات برگزیده معرفی خواهند شد.  

مجوز ۱۲ نگارخانه جدید در تهران در چهارماه اول سال جاری صادر شد

در چهارماهه اول سال جاری ۱۲ نگارخانه جدید در تهران مجوز فعالیت گرفتند و مجوز فعالیت نه نگارخانه در تهران تمدید شد.

نگارخانه‌های هوم (لاله شمسی)، مجموعه نگارخانه باغ موزه طاها (طاها بهبهانی)، ندا (ندا اسماعیلی)، نگاره پارسیان (مصطفی آقامیری)، معین (سحر ابراهیمی)، وحدت (هومن شیخ بشارتی)، سیمرغ (زلیخا دامک اشکفتکی)، آسا ( سبحان یحیایی رودبارکی)، آیرین (وریا هاشمی) ، معیری (سعید معیری زاده احمدی)، فریا (فرزاد صادقی) و طلایی (احمد طلایی کیوان) در چهارماهه اول سال جاری مجوز فعالیت گرفتند و به جمع نگارخانه های تهران پیوستند.

همچنین نگارخانه‌های والی (مژگان والی‌پور)، من (احمد گرانسر)، سیما (پولاد عبدالرحیمی)، جلالی (سوسن جلالی مارنانی)، لاله (میترا خلیلی)، مهراندیشه (غلامرضا رسول زاده)، استودیو هنری دیمه (عباس آربونی)، فلاح‌زاده (رضا فلاح‌زاده) و ملکشاهی (منوچهر ملکشاهی ) برای ادامه فعالیت تمدید شد.

مجوز نگارخانه از سوی شورای نظارت بر امور نگارخانه‌های مرکز هنرهای تجسمی صادر می‌شود.

شاهنامه شاه‌طهماسب آماده چاپ شد

مدیر انتشارات فرهنگستان هنر از آماده شدن کتاب شاهنامه شاه‌طهماسب برای چاپ با دو مقدمه از دوانی و تجویدی خبر داد.

علیرضا اسماعیلی؛ مسؤول انتشارات فرهنگستان هنر، انتشار این شاهنامه را قطعی دانست و به خبرنگار مهر در این مورد به خبرنگار مهر گفت: شاهنامه شاه طهماسب طبق قرارمان منتشر می‌شود. این کتاب اکنون در مرحله صفحه‌بندی و ویرایش نهایی است.

 وی افزود: سال‌ها قبل موزه متروپلیتن آمریکا یک کاتالوگ از آثار شاهنامه شاه ‌طهماسب چاپ کرد که چیز قابل اعتنایی نبود ولی به جز این اثر دیگر مکتوبی در مورد شاهنامه شاه طهماسب نداریم. در مورد کتاب اخیر که قرار است فرهنگستان آن را به چاپ برساند باید بگویم که کارها صفحه‌آرایی شده و کارهایی که از موزه های خارجی نیز گرفته شده به کل کار اضافه شده‌اند.

کارگاه‌های تجسمی بیستمین نمایشگاه قرآن آغاز شد

کارگاه‌های خوشنویسی نستعلیق و نقاشی در اولین شب‌های ماه رمضان در بخش تجسمی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار می‌شود. اولین کارگاه نقاشی بخش تجسمی بیستمین نمایشگاه قرآن ۳۰ تیرماه تا اول مردادماه با حضور احمد خلیلی فرد به مدت سه شب از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۲ برگزار می‌شود.

همچنین کارگاه خوشنویسی نستعلیق توسط عسگر محمدی تبار ۳۱تیر تا دوم مرداد ماه در بخش تجسمی بیستمین نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود. بیش از ۲۰۰ اثر دربخش رقابتی نمایشگاه  تجسمی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم راه یافت و بخش تجسمی نمایشگاه قرآن از ۳۰تیرماه آغاز می‌شود.

از بین ۱۱۰۳ اثر رسیده به دبیرخانه بخش تجسمی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ۲۱۸ اثر برای بخش رقابتی انتخاب شد که در نمایشگاه ارائه می‌شود. بیش از ۲۰۰ اثر در بخش رقابتی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به نمایش گذاشته شده است که ۷۶ اثر خوشنویسی، ۲۴ نقاشی، ۵۸ پوستر، ۱۲ اثر تصویرسازی و ۴۸ اثر نگارگری را شامل می‌شود.

همچنین در بخش غیررقابتی در مجموع ۶۵ اثر از استادان و هنرمندان در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، منبت و معرق از جمله آثاری از محمد سلحشور، عباس اخوین، امیراحمد فلسفی، علی تن، اسفندیار ستارپور، اصغر کفشچیان مقدم، همایون سلیمیف رضوان صادق‌زاده، مسطفی آقامیری، فریدون جوقان، حسین عصمتی، پرویز حاصلی و… در بخش تجسمی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به نمایش درآمده است.

کارگاه‌های تجسمی در رشته‌های خوشنویسی، تذهیب، معرق، منبت، خوشنویسی لاتین، نقاشی و نقاشیخط، جلدسازی قرآن و کلاژ  از برنامه‌های دیگر بخش تجسمی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است که ۱۵ کارگاه در ۸۷ نوبت در شب‌های ماه مبارک رمضان در نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود.

نمایشگاه آثار منتخب هفت دوره اسماالحسنی، نمایشگاه اسما حجت(عج) و نمایشگاه عکس‌های ارتحال امام خمینی(ره) از برنامه‌های دیگر بخش تجسمی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است.

در مجموع با نمایش آثار بخش رقابتی و غیررقابتی و آثار اسماالحسنی، اسما حجت (عج) و عکس های ارتحال امام خمینی (ره) حدود ۵۰۰ اثر در این بخش به نمایش گذاشته شده است. بخش تجسمی بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از سوی مرکز هنرهای تجسمی با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و مرکز هماهنگی و ترویج فعالیتهای قرآنی از روز جمعه ۳۰ تیرماه تا پایان نمایشگاه قرآن برگزار شده است.

زمان بازدید ازموزه هنرهای معاصر تهران یک ساعت کاهش یافت

به مناسبت ماه مبارک رمضان ساعت بازدید از آثار چاپی هنرمندان مکزیک، پاپ آرت و اٌپ آرت از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصرتهران، همه روزه به جزجمعه‌ها وایام تعطیل از ساعت ۱۰صبح تا ۵ بعدازظهر است.

نمایشگاه مروری بر آثار پاپ آرت واٌپ ارت از مجموعه  گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران وآثار چاپی هنرمندان معاصر مکزیک که از سوی موزه ملی چاپ این کشور به موزه اهدا گردیده است، تا پایان مرداد ماه ادامه دارد. به همین منظور وبه مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان ساعت بازدید از این نمایشگاه یک ساعت کاهش یافت وهمه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر است.

شایان ذکر است در این نمایشگاه ۳۹ اثر از آثار چاپی هنرمندان مکزیک؛ گابرین ماکوتلا، میموپالادیو، خوسه مارتین سولیمان، ماریو بندتی، دمیان فلورسی، خوئل رندون، مویاما ترومی، رائول اررا، ائریکه پرزو… به نمایش درآمده است.

همچنین در بخش پاپ آرت ۵۴ اثرو در بخش اٌپ آرت ۱۵ اثر از آثار هنرمندان همچون؛ والریو آدامی، جیم داین، اندی وارهول، جسپر جوتر، رابرت رائو شنبرگ، ویکتور وازارلی، هنری مور، دانالد جاد و… به نمایش در آمده است.

علاقه مندان درخصوص بازدید ازاین نمایشگاه می‌توانند تا پایان مرداد ماه همه روزه به جزجمعه‌ها و ایام تعطیل از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهربه موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه ویا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ روابط عمومی تماس حاصل کنند.
 
نمایش جلوه‌های چشم‌نواز قرآنی در ماه مبارک رمضان
 
همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، مجموعه‌ای از تصاویر نسخ خطی با عنوان نمایشگاه “الحمد” در موزه هنرهای معاصر فلسطین به نمایش درمی‌آید.

این نمایشگاه یکی از مجموعه برنامه‌هایی است که با همکاری فرهنگستان هنر و موزه ملک برگزار می‌شود. این نمایشگاه شامل ۴۰ تصویر از نسخ خطی قرآنی با موضوع سوره “حمد” است که در موزه ملک حفظ و نگهداری می‌شود و قرار است به همت موزه هنرهای معاصر فلسطین در این مکان به نمایش در آید.

نمایشگاه الحمد شنبه ۳۱ تیر ساعت ۱۷ گشایش می‌یابد و تا ۱۴ مرداد نیز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به نشانی میدان فلسطین، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۷۴ مراجعه کنند. ساعات بازدید از این نمایشگاه به غیر روزهای تعطیل شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۰ بامداد تا ۱۷ و روزهای پنجشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۵ است.

اعضای هیات مدیره جدید انجمن مجسمه سازان معرفی شدند

اعضای هیئت مدیره جدید انجمن مجسمه‌سازان ایران معرفی و حمید شانس، طاهر شیخ‌الحکمایی، مجتبی موسوی سالاریان در هیات مدیره انجمن عضو شدند.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ با تشکیل مجمع عمومی انجمن مجسمه‌سازان ایران، با آرای ارائه شده اعضای هیات مدیره انجمن مجسمه سازان انتخاب و معرفی کردند.

اعضای اصلی هیات مدیره انجمن مجسمه سازان با انتخاب صورت گرفته عبارتند از حمید شانس،طاهر شیخ‌الحکمایی،مجتبی موسوی سالاریان که از این پس در برنامه‌ریزی‌های انجمن مجسمه‌سازان ایران نقش تعیین کننده‌ای را خواهند داشت.

انجمن مجسمه سازان ایران انجمنی غیررقابتی است و بنابراین انتخاب اعضای هیئت مدیره نیز با مساعدت اعضای انجمن به سهولت انجام شده است و اعضای اصلی اعلام شده بیشترین آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

کارگاه جلدسازی قرآن و خوشنویسی لاتین در بخش تجسمی نمایشگاه قرآن

کارگاه‌های آموزشی خوشنویسی لاتین و تذهیب و جلدسازی قرآن در بخش تجسمی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار می‌شود. در ادامه کارگاه‌های بخش تجسمی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم کارگاه نقاشی توسط غلامرضا قلی‌پور از ششم تا هشتم مردادماه برگزار می‌شود.

همچنین در بخش نگارگری، کارگاه تذهیب و جلدسازی قرآن با حضور سلیمان سعیدآبادی از ۳۱ تیر تا ۲۱ مرداد ماه هر شب در بخش تجسمی نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود.

خوشنویسی لاتین توسط مجتبی کرمی نیز از کارگاه‌های بخش تجسمی بیستمین نمایشگاه قرآن کریم است که  از چهارم تا ۱۶ مردادماه یک شب در میان در مصلای تهران برگزار می‌شود و کارگاه خوشنویسی توسط محمدعلی قربانی از پنجم تا هفتم مردادماه از برنامه های دیگر بخش تجسمی نمایشگاه قرآن است.

کارگاه منبت و معرق توسط مهران هوشیار، کمال میرطیبی و محسن کاوه از ششم تا ۱۷ مردادماه نیز از کارگاه های بخش تجسمی بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است. کارگاه کلاژ توسط گلبهار حیاتی نیز به مدت ۱۰ شب از چهارم تا ۱۳ مردادماه در بخش تجسمی نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود.

کارگاه‌های بخش تجسمی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ساعت ۱۸ تا ۲۲ برگزار می‌‌شود. بیش از ۲۰۰ اثر در بخش رقابتی نمایشگاه  تجسمی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به نمایش گذاشته شد.

از بین ۱۱۰۳ اثر رسیده به دبیرخانه بخش تجسمی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ۲۱۸ اثر برای بخش رقابتی انتخاب شد که در نمایشگاه ارائه شده‌است.

حضور جمشید مشایخی در حراج آثار قرآنی قطعی ‌است

بعد از انتشار خبر حضور جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر در حراج آثار هنرهای قرآنی برخی رسانه‌ها با استناد بر وضعیت جسمانی این هنرمند اخبار اولیه را نادرست خواندند اما مسئول برگزاری این حراجی باردیگر حضور این هنرمند در آیین فروش آثار هنرهای قرآنی را قطعی اعلام کرد.

محمدرضا کمره‌ای؛ مدیرمسوول انتشارات “مشق هنر” و رییس نخستین آیین فروش آثار هنری قرآنی به خبرنگار مهر گفت: پوستر این برنامه هنری طراحی شده و از نکاتی که در طراحی پوستر می‌توان به آن اشاره کرد استفاده از المان‌ها و مشخصه‌های ایرانی در طراحی و اجرای آن است.

وی افزود: رنگ زمینه تخت و یک‌دست فیروزه‌ای که در ادبیات بصری ایران نمادی از بهشت، آسمان و ایمان است. پرنده‌هایی که با تکیه بر سنت تصویرسازی ایران(مینیاتور) تصویر شده‌اند تمامی اطلاعات پایه اول پوستر داخل مربعی در وسط لی‌اوت شده‌اند که شکل مربع و مکعب از جایگاهی ویژه در سنت هنر ایرانی و اسلامی دارند. استفاده از نقوش اسلیمی جهت ورود فضای بیرون به داخل فضای مربع و برعکس برای تلطیف فضای پوستر از دیگر ویژگی‌های این پوستر است که آن ‌را ناصر نصیری طراحی کرده‌است.

وی ادامه داد: نخستین اکسپوی‌هنرهای قرآنی مشتمل بر آثار بزرگان خوشنویسی و نقاشی‌خط ایران برای نخستین‌بار در ایران برگزار می‌‌شود این اکسپو با هدف ارج نهادن و هم‌گرایی خوشنویسان و رونق بخشیدن به اقتصاد هنر برگزار می‌شود.

کمره‌ای بیان کرد: نخستین اکسپوی هنرهای‌ قرآنی روز ۱۳ مردادماه ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه در فرهنگسرای‌نیاوران به روی علاقه‌مندان و مجموعه‌داران گشوده می‌شود. چکش حراج این اکسپو نیز روز یکشنبه ۱۵ مردادماه در گنبد آسمان برج‌میلاد توسط استاد پیشکسوت بازیگری و تئاتر جمشید مشایخی زده خواهد شد.

آثار هنرمندانی چون غلامحسین‌امیرخانی، عباس اخوین، جواد‌ بختیاری،  کیخسرو خروش، محمد سلحشور، جلیل‌رسولی، علی‌اشرف ‌صندوق‌آبادی، یدالله ‌کابلی، کرمعلی‌ شیرازی، اسرافیل ‌شیرچی، قربان‌علی اجلّی، رسول‌ مرادی، غلامرضا مشعشعی، عین‌الدین ‌صادق‌زاده، امیراحمد ‌فلسفی، احمد ‌آریامنش، محسن ابراهیمی، پیمان ‌پیروی، علی ‌تن، کاوه ‌تیموری، محمد‌حیدری، محمد‌ طریقتی، اللهیار خوشبختی، اسماعیل‌‎ دارابی‌منش، محسن دایی‌نبی، محسن‌ توسلی، داوود ‌رواسانی، محمدرضا رحیمی، کیوان‌ رحیمی‌نژاد، هادی‌ روشن‌ضمیر، مجتبی‌سبزه، محمد‌شهبازی، حسین ‌غلامی، ابوالفضل ‌عتیقه‌چی، عظیم‌ فلاح، مهدی‌ فلاح، امیرشاهرخ ‌فریوسفی، محمدپور، مجتبی‌ملک‌زاده، محمدسعید نقاشیان و یک هنرمند افغان در این حراج به فروش گذاشته خواهد شد.

احمد نادعلیان در بیمارستان بستری شد

احمد نادعلیان، هنرمند برجسته هنرهای محیطی، روز گذشته به دلیل سکته قلبی در بیمارستان بستری شد.

نادعلیان یکی از چهره‌های شناخته شده هنر محیطی در عرصه بین‌المللی است. آثار او در بیش از ۴۰ کشور دنیا در شرق تا جزایر ژاپن در شمال تا جزایر شمالی فنلاند در قطب و در غرب تا غربی‌ترین نقطه آمریکا پراکنده هستند.

در سال ۲۰۰۳ میلادی او یکی از هنرمندانی بود که برای معرفی هنر معاصر ایران به دوسالانه ونیز اعزام شد و هنر محیطی رودخانه را ارائه داد. در این سال او یکی از هنرمندانی بود که اثرش برای نمایشگاه آب راه‌های مقدس انتخاب شد. او همچنین تنها هنرمند ایرانی بود که برای یادواره بشریت انتخاب شد و از او تقدیر شد.

گوتفرد یونکر عکاس آلمانی او را برای مجموعه عکس‌هایی با عنوان بهترین هنرمندان معاصر (کاری در هفت سال سفر و کار) انتخاب کرده‌است و درحالیکه نادعلیان در طبیعت ایتالیا حجاری می‌کرد از او عکاسی کرد. وی همچنین، به عنوان جریان‌ساز هنر محیطی در ایران شناخته می‌شود و آثار بسیاری را در سراسر ایران دارد.

شلوغی در خانه هنرمندان

هرچند اکثر گالری‌های تهران فصل تعطیلات تابستانی خود را آغاز کرده‌اند ولی خانه هنرمندان برنامه‌های زیادی را در حوزه هنرهای تجسمی اجرا کرده است که می‌تواند میزبان علاقه‌مندان به هنر باشد.

خانه هنرمندان ایران همزمان با ماه مبارک رمضان به استقبال برنامه مهمانی هنر با نمایشگاه گروهی نقاشی، خوشنویسی و نقاشی‌خط می‌رود.

در بخش نقاشی این نمایشگاه آثاری از بهزاد شیشه‌گران، بیژن نعمتی‌شریف، پروانه رزاقی، پرویز کلانتری، حسین احمدی‌نسب، حسین زنده‌رودی، حسین محجوبی، رسول سلطانی، رضا بانیگر، رضا هدایت، رضوان صادق‌زاده، صادق تبریزی، علی ترقی‌جاه، علی ذاکری، فرزانه محجوبی، فرشید ملکی، محمدرضا فیروزه‌ای، محمد رضا قربانی، منوچهر معتبر، منیژه رحیم‌تبریزی، مهدی حسینی، مهرداد شوقی و نیما پتگر به روی دیوار خواهد رفت.

در رشته خوشنویسی نیز آثار اکبر صابونچی، الهه خاتمی، امیر احمد فلسفی، محمد حیدری، محمد سلحشور، محمد کیانی و یدالله کابلی در کنار نقاشی خط‌هایی از ابراهیم الفت، ابوالقاسم عتیقه چی، احمد آریا منش، احمد میرزازاده، اسدالله کیانی، اسرافیل شیرچی، رضا رینه‌ای، صداقت جباری، علی شیرازی، عین الدین صادق زاده، کاوه امینی و هادی روشن ضمیر ارائه خواهد شد.

این نمایشگاه ۵ مرداد ماه  افتتاح می‌شود و نمایش آن تا ۱۹ مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

همچنین این روزها نمایشگاه “یادداشت‌های روزانه” با طراحی‌هایی از یزدان سعدی در ایده گالری خانه هنرمندان ایران برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند تا دو روز دیگر از این آثار دیدن کنند.

نمایشگاه جشنواره هنرهای تجسمی شهرآسمان نیز به مناسبت ماه مبارک رمضان از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

مراسم افتتاح نمایشگاه و معرفی برگزیدگان این جشنواره روز شنبه – ۷ مردادماه – ساعت ۱۹ در تماشاخانه ایران‌شهر برگزار می‌شود و نمایشگاه آن به مدت ۲۰ روز در گالری‌های خانه هنرمندان ایران برپا خواهد بود.

آثار مجید آسیابی در طراحان آزاد

اما گالری طراحان آزاد با نمایشگاه خواب میزبان آثار مجید آسیابی می‌شود.

این نمایشگاه از ششم تا ۱۱ مرداد ماه همه روزه به غیر از پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان است. گالری طراحان آزاد در میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شماره ۵ واقع شده است.

گالری لاله نیز این روزها میزبان نمایشگاه گروهی طراحی خواب گردها با آثاری از محبوبه پرنیان، فائزه حاجی حسینی، سعید حسین، روزبه حق گو،حیدر رسول پور، دلارام معروف و مهدی مهدیان است.

این نمایشگاه تا ۱۰ مرداد ماه ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند روزانه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۹ به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله از این آثار دیدن کنند.

نمایش آثار ۱۶ نقاش‌‌‌ در گالری سین

این نمایشگاه که ششم مرداد ماه آغاز به کار خواهد کرد، آثار نقاشانی چون عالمه باقریان، سوده باقری، الناز بندگی، ندا تولایی، مصطفی چوب تراش، سروش دبیری، زرین صلاحی، تهمینه طاهباز، امیر فاضلیان، نگار فدایی، نیلوفر فریدونی، سارا قنبری، پگاه لاری، نیلوفر لهراسبی، مینا محسنی و ندا مرادی را به نمایش خواهد گذاشت.

اما این روزها تعطیلات تابستانی گالری‌های فروهر،سیحون،گلستان، اعتماد و … آغاز شده است.

بزرگداشتی برای آغداشلو

آیین بزرگداشت و رونمایی از تازه‌ترین کتاب آیدین آغداشلو روز شنبه ۷ مرداد در موزه رضا عباسی برگزار می‌شود. بزرگداشت آیدین آغداشلو با رونمایی از تازه‌ترین کتابش برگزار می‌شود.

مراسم بزرگداشت آیدین آغداشلو هنرمند نقاش،‌نویسنده،‌ منتقد و کارشناس آثار هنری با نمایشگاهی از آثار او و رونمایی از سه تابلو جدید این هنرمند در موزه رضا عباسی همراه است.

این آثار تازه، شامل آثار نگارگری به همراه تابلوی سوره‌ “حمد” اثر میرعماد است که آغداشلو  کار بازنویسی و تذهیب آن را بر عهده داشته است. این نمایشگاه تا ۱۲ مردادماه برپاست.

همچنین در این مراسم، تازه‌ترین کتاب آیدین آغداشلو با عنوان نیمه دیگر رونمایی خواهد شد.

غداشلو در تأسیس موزه رضا عباسی در سال ۱۳۵۶ نقش مؤثرى داشت و به عنوان اولین رئیس این موزه، تا سال ۵۸ فعالیت داشت.

مراسم بزرگداشت آیدین آغداشلو،‌شنبه ۷ مردادماه ساعت ۱۷ در موزه رضا عباسی به نشانی خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان پلاک ۸۹۲ برگزار می‌شود.

مجسمه سرداران شهید در بوستان ولایت تهران نصب می‌شود

مجمسه نیم‌تنه ۲۰ تن از سرداران شهید با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری و حمایت مادی و معنوی حوزه هنری در بوستان ولایت تهران نصب خواهد شد.

نادر قشقایی – مسئول بخش مجسمه‌سازی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به تولید این مجسمه‌های نیم‌تنه گفت: پیرو نشست‌هایی که میان سازمان زیبا سازی شهرداری تهران برای تولید مجسمه های نیم تنه سرداران شهید دوران دفاع مقدس صورت گرفت، قرار گذاشته شد تا این نیم تنه ها با حمایت مادی و معنوی حوزه هنری و با تمرکز بر هنرمندان این نهاد فرهنگی – ارزشی تولید شود.

وی افزود: این مجسمه های نیم تنه مربوط به چهره سرداران و شهدای شاخص دوران دفاع مقدس است، و تلاش شده تا با ساخت این مجسمه یاد این شهیدان بزرگوار حفظ شود تا نسل های آینده نیز میراث دار حماسه و رشادت های این عزیزان باشند.

این هنرمند مجسمه ساز با اشاره به تلاش های بی وقفه حوزه هنری در اجرای این پروژه فرهنگی هنری  خاطر نشان کرد : با تلاش موثرهنرمندان حوزه هنری در مدت زمانی بسیار کم اما با دقت و وسواسی خاص شروع  به مدلاژ و طراحی و ساخت این مجسمه های نیم تنه کردیم و با حمایت های بی دریغ آقای گودرزی دیباج به مرحله اجرا درآمد.

قشقایی با اشاره به همکاران هنرمند خود در اجرای این پروژه ماندگار گفت: به لحاظ توانمندی که حاصل سال ها همکاری در زمینه مجسمه سازی بود و به لحاظ حساسیت و دقت بالا در ساخت این آثار با این هنرمندان فعال در حوزه هنری، آقایان ملک دادیار گروسیان، قدرت الله معماریان، محمد تقی صداقتی و آقای فرهاد ابراهیمی تماس گرفتیم و توانستیم نظر مساعد این استادان را برای ساخت این مجسمه ها به دست آوریم که نتیجه آن ساخت این آثار در کارگاه مجسمه سازی حوزه هنری بود.

وی درباره تعداد مجسمه‌ها گفت: در مرحله اول ۲۰ مجسمه نیم‌تنه ساخته شد،  البته با صحبت هایی که صورت گرفته است قرار بر آن شد که ۸۰ مجسمه دیگر به این مجموعه افزوده شود و در مراحل مختلف با حضور آقای قالیباف – شهردار تهران و مسئولان دیگر افتتاح و در بوستان ولایت تهران نصب شود.

قشقایی همچنین درباره سطح کیفی و شاخصه های هنری این آثار گفت: مهم ترین شاخصه این آثار عملکرد فوق العاده دوستان هنرمند در اجرای یک کار متفاوت و ماندگار است، و در همین زمان کم و محدود کاری بزرگ صورت گرفت، و به طور طبیعی اگر زمان مناسب تری برای اجرای آثار باشد و ما شاهد حمایت سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران در زمینه ساخت و نصب باشیم.

داوران نوزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان معرفی شدند

داوران طراحی، نقاشی و خوشنویسی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان کشور معرفی شدند.

بخش طراحی و نقاشی نوزدهمین جشنواره تجسمی جوانان توسط محمد ابراهیم جعفری، تاها بهبهانی، رضوان صادق زاده، احمد وکیلی و احمد خلیلی‌فرد داوری می‌شود.

در بخش خوشنویسی نیز علی اشرف صندوق‌آبادی، محمدنقی فردین تبریزی و علی تن داوری آثار را برعهده دارند.جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان با نظارت و داوری استادان در طول کارگاه آثاری را ارائه می‌کنند.

نوزدهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان در رشته‌های طراحی، نقاشی، ارتباط تصویری، حجم، کاریکاتور، نگارگری، خوشنویسی، عکاسی و تصویرسازی در گروه سنی ۱۶ تا ۲۵ سال ۱۱ شهریورماه در گرگان برگزار می‌شود.
در این جشنواره هنرمندان جوان برگزیده‌های استانی در ۹ رشته به جشنواره راه می‌یابند و جوانانی از دیگر کشورها نیز در جشنواره حضور خواهند داشت.

ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها تا ۲۰ مرداد ماه سال جاری می‌توانند هنرمندان برگزیده استان خود را به ستاد جشنواره در استان گلستان معرفی کنند.

غلامرضا منتظری؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، دبیر نوزدهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان و سعید فلاح فر، دبیر هنری این جشنواره هستند.

جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان از سوی مرکز هنرهای تجسمی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود و استان گلستان برای پنجمین سال میزبان این جشنواره است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.