از ماه چهار بارداری تا سه ماه پس از زایمان قرص آهن را فراموش نکنید

اردیبهشت ۱۴۰۳

مادران باردار باید از پایان ماه چهارم (انتهای هفته ۲۱) بارداری تا ۳ ماه پس از زایمان روزانه یک عدد قرص آهن مصرف کند.

دکتر پریسا ترابی،  کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:تغذیه مادر باردار باید متعادل و متنوع باشد و از کم خوری و پرخوری پرهیز کند. مطلب مهم این است که زن باردار باید بیش از زمانی که حامله نبوده غذا بخورد.

وی ادامه داد: مادران باردار باید روزانه ۳ الی ۴ واحد از گروه شیر و لبنیات، ۳ واحد از گروه گوشت و حبوبات، تخم مرغ و مغزها، ۳ الی ۴ واحد از  میوه ها و ۴ تا ۵ واحد از گروه سبزی و حدود ۷ تا ۱۱ واحد از گروه نان و غلات مصرف کنند.در صورتی که مادر باردار نوجوان است، بهتر است مقدار مصرف گروه شیر و لبنیات او ۵ تا ۶ واحد باشد.باید توجه داشت  مصرف غلات سبوس نگرفته مانند نان سنگک و مخلوطی از غلات و حبوبات (عدس پلو، لوبیا پلو) مفیدتر است.

وی با بیان این که  مقدار مناسب مایعات در این دوران ۶ تا ۸ لیوان است عنوان کرد:مادران باردار باید از نمک یددار و به مقدار کم استفاده کنند و از مصرف بی رویه غذاهای شور مانند انواع شورها (خیارشور، آجیل شور) و نمک زیاد پرهیز کنند.

ترابی اظهار کارد:مادر باردار به محض اطلاع از بارداری تا انتهای بارداری، باید یک عدد قرص اسید فولیک مصرف کند. از پایان ماه ۴ بارداری تا زمان زایمان یک عدد کپسول مولتی ویتامین ساده یا مولتی ویتامین مینرال لازم است مصرف شود. اگر کپسول مولتی ویتامین حاوی اسید فولیک باشد باید مصرف قرص اسید فولیک را قطع کرد همچنین مادران باردار باید از پایان ماه چهارم (انتهای هفته ۲۱) بارداری تا ۳ ماه پس از زایمان روزانه یک عدد قرص آهن مصرف کند. لازم به ذکر است اگر مصرف قرص آهن سبب ایجاد دل درد، تهوع، استفراغ و یا سایر حالات عدم تحمل برای مادر شود بهتر است قرص همراه با ناهار یا شام میل شود. تا از ایجاد این عوارض جلوگیری شود. در هر حال هیچ گاه نباید مصرف قرص آهن را قطع کرد زیرا بعد از گذشت چند روز معمولا” این عوارض برطرف خواهد شد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.