از مثلث ها تا خط حمله های فشرده

۰۷م آذر ،

ویژگی هایی در فوتبال دیده می‌شود که در تیم های موفق مشترک است، فضا سازی ها و مثلث ها و تاکتیک های تغییر بازی از جناحی به جناح دیگر از جمله مواردی است که تمایز یک تیم خوب با تیم متوسط است.

به گزارش خبرنگار ورزشیممتازنیوز، تیم های موفق علاوه بر شناسنامه های خوب سرمربیان، بازیکنان و کادر فنی سرشناس، ظاهری خاص دارند که گواهی بر برتر بودن آنها است.

استفاده از قوانین روز فوتبال می‌تواند تیمی را تا آستانه قهرمانی بالا بکشد.

قوانینی مثل تغییر سیستم های بازی، تغییر بازی در جناحین سبب می‌‌شود تا تیمی بتواند از حریف خود جلو بیافتد.

مثلث ها و فضا سازی ۳ بازیکن و حرکت آن ها با هم از جمله عوامل موفقیت یک تیم است، این که بازیکنان فاصله های خود را با برنامه ریزی از هم کوتاه کنند و توجه بسیاری بازیکنان صاحب توپ داشته باشند از مهم ترین امتیازات یک تیم قوی است.

اگر خط دفاع تا میانه زمین جلو بیاید و لایه های دفاعی از جلوتر به مقابله با حریف بپردازند بدون شک از حمله غافلگیرانه تیم مقابل جلوگیری می‌شود.

* تمرین برای جلوگیری ضد حمله

حتی تیم هایی که بسیار خوب حمله می‌کنند و از سیستم تاکتیکی و تکیکی خوبی برخوردارند نیز در بسیاری از موارد با ضد حمله حریف غافلگیر می‌شوند.

ایجاد پرسینگ روی توپ های از دست رفته به منظور جلوگیری از ضد حمله حریفان از ترفندهایی است که خاص تیم های موفق است، مهره های تیم های موفق به گونه ای در زمین چینش پیدا می‌کنند که اجازه ضد حمله را به تیم مقابل ندهند.

تیم هایی که در حین حمله نیمه زمین خود را خالی می‌کنند در واقع فرصت را به حریف داده اند چرا که هجوم مهاجمان حریف به داخل زمین و موقعیت های تک به تک آن ها با دروازه بان، این تیم ها را به گل می‌رساند.

* تغییر بازی در جناحین

از هنرنمایی تیم های بزرگ می‌توان به مهارت آن ها در تغییر بازی از یک جناح به جناح دیگر اشاره کرد، تیم هایی مثل: بارسلونا همواره این توانایی را داشته اند که جای بازیکنان کناری و هافبک ها و بالها را به بالا و پایین کنند.

تغییر بازی به جناح مخالف سبب می‌شود تا بازیکنان حریف غافلگیر شوند و همین به فرصتی مناسب برای حمله تبدیل می‌شود.

* تبدیل سیستم در بازی

تبدیل سیستم در بازی از آن دسته شیوه های تاکتیکی است که البته از عهده هر سرمربی بر نمی‌آید، بردن و بازیکنان کناری روی خط و سرجا نگه داشتن هافبک مرکزی و در زمان ضد حمله عقب رفتن مهره سوم برای دفاع مستحکم تر، همه قوانین اصولی فوتبال است.

سرمربیان با دانش فوتبال با توجه به شرایط حاکم بر بازی و نیز با نگاهی به وضعیت تیم خودشان و تیم حریف تعیین می‌کنند ۱۱ نفر تیمشان با چه سیستمی بازی کند، ممکن است این سیستم بنا به شرایط متغیر بازی ها بارها عوض شود.

علاوه بر تعیین سیستم مورد نیاز باید تعیین کرد که چه بازیکنانی در کدام سیستم های بازی توانایی بهتر ظاهر شدن را دارند، این از تخصص های یک سرمربی موفق است.

* خط حمله فشرده

خط حمله فشرده یکی از نقاط مثبت یک تیم فوتبال است، تجمع عده ای مهره که با هم هماهنگ شده اند در کسب موفقیت یک تیم نقش اساسی دارد.

همه این ها جزء رازهای یک تیم موفق است، رازهایی که از تفاوت این تیم ها با تیم های دیگر است./آق


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.