از مصرف بیش از حد مکمل کلسیم خودداری کنید

در اوایل قرن بیستم همراه با افزایش مصرف شیر و آنتی اسید ها برای بهبود زخم های گوارشی در بین بیماران ، بروز سندرم شیر – قلیا نیز افزایش یافت . این سندرم که با افزایش خطرناک سطوح کلسیم خون همراه است، سبب بروز فشار خون بالا، رسوب کلسیم بصورت نابجا و حتی نارسایی کلیه می گردد.

کلینیک رژیم درمانی نوین(www.novindiet.com)

در اوایل قرن بیستم  همراه با افزایش مصرف شیر و آنتی اسید ها برای بهبود زخم های گوارشی در بین بیماران ، بروز سندرم شیر – قلیا نیز افزایش یافت . این سندرم  که با افزایش خطرناک سطوح کلسیم خون همراه است، سبب بروز فشار خون بالا، رسوب کلسیم بصورت نابجا و حتی نارسایی کلیه می گردد. با  ورود داروهای جدید  برای درمان زخم معده ، مصرف شیر و در نتیجه بروز سندرم شیر- قلیا  در بین بیماران کاهش یافت.

محققین دانشگاه پنسیلوانیا  پیشنهاد داده اند بعلت  افزایش مجدد بروز  این سندرم به سبب  مصرف بیش از نیاز مکمل های کلسیم و ویتامین D  ( و نه شیر )  نام آن  به سندرم کلسیم- قلیا تغییر داده شود  . در سال های اخیر مصرف مکمل های کلسیم  در جامعه به منظور پیشگیری و درمان بیماری پوکی استخوان بویژه در خانمهای میانسال افزایش یافته است. اگرچه مصرف مکملهای کلسیم تاثیات مفیدی در کنترل بیماری استئوپرز داشته ولی مطالعات دانشمندان نشان داده است که مصرف بیش از نیاز مکمل کلسیم نیز می تواند سبب بروز سندرم کلسیم- قلیا شود. زنان یائسه  و باردار ، بیماران پیوند اعضا ، مبتلایان به اختلال پرخوری عصبی و بیماران دیالیزی  بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سندرم هستند .

نکات عملی

  • بنا بر گفته محققان بهترین راه برای پیشگیری از سندرم کلسیم-قلیا  محدود کردن دریافت  کلسیم به حداکثر ۲/۱ تا ۵/۱ گرم در روز است .
  • این محققان معتقدند مصرف  مکمل های کلسیم  در مقادیر توصیه شده نه تنها  بی خطر است ، بلکه اثرات مفیدی نیز درپی خواهد داشت .
  • به یاد داشته باشید حتی در صورت مصرف دوز استاندارد دارو ، توصیه می شود میزان کلسیم خون بیمارانی که مکمل کلسیم و ویتامین D مصرف می کنند سالانه اندازه گیری شود .

عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.