از مواد اولیه تا سفره غذا

فروردین ۱۴۰۳

ظروف پلاستیکی انواع مختلفی دارند بعضی از این ظروف کم خطر و قابل بازیافت می باشند و برخی خطرناک و غیرقابل بازیافت که برای سلامتی بهتر است آنها را بهتر بشناسیم.

دکتر کیانوش خسروی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص ایجاد خطر توسط ظروف پلیمری و یک بار مصرف برای اشخاص گفت: بدیهی است مانند بسیاری از انواع پژوهش ها، الزاما نتایج مشابه و کلیدی در یک زمینه تحقیقاتی وجود ندارد البته موارد ضد و نقیضی هم گزارش می شود آن چه مهم است تعداد زیادی از گزارش هایی است که مبتنی بر مهاجرت ذره در تغییرات دمایی شدید است لذا به نظر می رسد که افزایش ریسک ابتلا به بسیاری از بیماریهای مزمن در سطح جامعه ممکن است به سبب افزایش تمایل مصرف به مواد بسته بندی جدید باشد. 

وی اظهار کرد: پلاستیک های قابل استفاده در صنایع غذایی انواع مختلف از جمله قابل بازیافت، خطرناک، کم خطر دارد که می توان به پلی اتیلن و پلی پروپلین، پلی استایرن، پلی اتیلن ترفتالات، پلی آمید، پلی وینیل کلراید اشاره کرد. 

وی دربارهٔ کاربرد پلی اتیلن توضیح داد: پلی اتیلن در بسته بندی چند لایه شیر، بطری سرکه و سس کاربرد دارد که همان کیسه های نایلونی خرید بی خطرند که متاسفانه معمولا غیرقابل بازیافت می باشند. 

*پلی پروپلین ها بی خطرند و به راحتی بازیافت می شوند 

وی هم چنین در مورد پلی پروپلین به ظروف که دهانه گشادی دارند مانند: ظروف ماست و نی نوشیدنی ها اشاره کرد که بی خطرند و به راحتی بازیافت می شوند پلی پروپلین در تولید پلاستیک تک لایه برای بسته بندی شکلات و آب نبات، درب بطری نوشابه، نی و لوله های آب به کار می رود. 

وی  گفت: در ساخت ظروف یک بار مصرف به کار می رود که هنگام گرم شدن مواد سمی بالقوه تولید می کند و به دلیل بالا بودن مقدار منومراستایرن و نیز پایین بودن مقاومت مکانیکی توصیه می شود برای نگهداری سرو مواد غذایی داغ (بالاتر از ۷۵ درجه سانتی گراد) استفاده نشود. 

خسروی بیان کرد: پلی اتیلن ترفتالات همان بطری های آب معدنی است که نسبتا بی خطرند اما به دلیل متخلخل بودن آن امکان نفوذ باکتریها به داخل بطری وجود دارد بهتر است استفاده مجدد نشود.

وی در مورد استفاده از پلی آمید گفت: از کیس کامپیوتر تا ظروف غذا استفاده از جنس پلاستیک به ویژه برای غذا همیشه آخرین گزینه تان باشد پلی آمید در صنایع غذایی در بسته بندیهای گوشتی شامل سویس و کالباس و هم چنین پلاستیک چند لایه ای که در آن ها نفوذپذیری نسبت به گازها مهم باشد کاربرد دارد.

*پلی وینیل کلراید نباید نزدیک حرارت قرار داده شوند 

وی افزود: پلی وینیل کلرای هم جز این پلاستیکهاست که معمولا لوله ها از این جنس اند و هم چنین مواد اولیه پلاستیکهایی که روی ظروف غذا می کشند و بطرهای روغن مایع این گونه از پلاستیک به هیچ وجه نباید نزدیک حرارت در هنگام پخت غذا شوند چرا که گرما سبب آزاد شدن مواد شیمایی داخل ان شده و به مواد غذایی در حال پخت نفوذ می کند که سبب اختلالات هورمونی می شوند. هرگز مواد را با پلاستیک رویش در مایکروویو قرار ندهید این مواد به راحتی بازیافت نمی شوند.

وی در پایان به موارد مصرف پلی وینیل کلراید اشاره کرد و گفت: این ماده در صنایع غذایی در بسته بندی روغن و پلاستیک جهت پوشش مواد غذایی می باشد تمام اسباب بازیها از این جنس اند پلی وینیل کلراید پلیمری سخت و شفاف بوده و مقاومت خوبی نسبت به نفوذ گازها و بخار آب دارد برای کاهش شکنندگی و سختی آن را با روغنهای نرم کننده که اکثرا از مشتقات فتالات ها می باشد مخلوط می کنند اما امروزه به دلیل اثرات سرطان زایی مشتقات فتالات ها و با توجه به مسائل زیست محیطی مصرف آن در صنایع غذایی محدود شده است. 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.