از نشست کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ در استانبول چه خبر؟

خبرگزاری آریا- نشست کارشناسی گروه ۱+۵ و جمهوری اسلامی ایران در استانبول ترکیه در حال برگزاری است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، روزنامه لبنانی “السفیر” روز سه شنبه به نقل از منبعی وابسته به اتحادیه اروپا نوشت، نشست فنی جمهوری اسلامی ایران و گروه پنج به علاوه یک ، درباره فعالیت های هسته ای ایران روز سه شنبه در استانبول آغاز شده است.
منبعی دیپلماتیک در اتحادیه اروپا نیز در این باره ، گفت : شست کارشناسی ایران و گروه پنج به علاوه یک بدون مشارکت دیپلمات های ارشد در استانبول درحال برگزاری است.
این گزارش در حالی است که امروز “علی اکبر صالحی” وزیر امور خارجه ایران درباره برگزاری نشست کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ در استانبول ، همزمان با آغاز تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا و آمریکا ضد ایران ، گفت : موضوع هسته‌ ای به نفع ایران پایان خواهد یافت ، زیرا ۱۰ سال است ملت ایران این مسیر را طی می‌کند و همچنان پیشرفت فناوری صلح‌آمیز هسته‌ ای رو به جلو است.
صالحی با تاکید بر حل دیپلماتیک و سیاسی موضوع هسته‌ ای ایران ، تصریح کرد : تقابل با جمهوری اسلامی ایران منطقی نیست و به ضرر منطقه تمام می شود.
خانم “کاترین اشتون” مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آستانه برگزاری نشست کارشناسی در استانبول ، سوم ژوئیه ۲۰۱۲ ، درباره پیشرفت در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ ابراز امیدواری کرد.
پیش از این ، “سعید جلیلی ” دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران هم درنامه ای به خانم ” کاترین اشتون ” مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، به کشورهای غربی درباره هر گونه اتخاذ اقدامات غیرسازنده ضد ایران هشدار داده بود. آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ با حضور سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مدیران سیاسی گروه ۱+۵ ( امریکا ، روسیه ، چین ، فرانسه ، انگلیس و آلمان )؛ ۱۸ و ۱۹ ماه ژوئن در مسکو برگزار شد و طرفین در باره ادامه این مذاکرات در استانبول در روز ۳ ژوئیه در سطح کار شناسی توافق کردند.
بر اساس توافقی که در مذاکرات مسکو میان دو طرف صورت گرفت، قرار شد نشست کارشناسی فنی، حقوقی و سیاسی میان کارشناسان دو طرف امروز/ سه شنبه/ در استانبول برگزار شود .
در این نشست برخی جزییات فنی از سوی دو طرف به بحث گذاشته می شوند تا یک چارچوب کاری به دست آید و پس از آن نتیجه به نشست معاونان و نشست اصلی ایران و ۱+۵ در آینده ارجاع داده می شود.
مذاکرات کارشناسان فنی ایران و نمایندگان گروه ۱+۵ امروز در استانبول در شرایطی در حال برگزاری است که خبرنگاران از محل برگزاری آن نیز بی اطلاع هستند و این نشست در پشت درهای بسته و بدون اظهار نظر طرفین در مورد چگونگی روند مذاکرات صورت می گیرد .
بر اساس توافقات انجام شده ؛ در صورت پیشرفت مذاکرات فنی امروز؛ دور بعدی مذاکرات در سطح معاونان روسای هیات های مذاکراه کننده برگزار خواهد شد و در صورت توافق طرفین در نهایت ؛ سعید جلیلی ؛ رییس هیات مذاکره کننده ایرانی با کاترین اشتون ؛ رییس هیات گروه ۵+۱ دیدار و گفت و گو خواهد کرد .


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.