از پاسخ هیات دولت به مصوبه ۷۴ هزار میلیاردی تا کمک میلیونی به زندانیان

فروردین ۱۴۰۳

رسیدگی به مصوبه ۷۴هزار میلیاردی دولت در دیوان عدالت، کمک روسای سه قوه برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد،‌ آزادی دیپلمات بازداشت شده، اتمام رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیاردی و نقض حقوق بشر اماراتی مهم‌ترین خبرها این هفته قضایی بود.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، این حوزه با خبرها مهمی از قبیل رسیدگی به مصوبه ۷۴هزار میلیاردی دولت در دیوان عدالت، کمک روسای سه قوه برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد،‌ آزادی دیپلمات بازداشت شده، اتمام رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیاردی و نقض حقوق بشر اماراتی در اخراج ایرانیان مقیم این کشور روبرو بود که این خبرها را به شرح ذیل بخوانید:

** در هفته قبل کشور امارات طی یک اقدام غیر قابل پیش بینی اقدام به اخراج ایرانیان مقیم این کشور کرد که حقوقدانان این حرکت را نفی و محکوم کردند.

اقدام دولت امارات مغایر با حقوق شهروندی و حقوق بشر است

یک حقوقدان بین‌المللی گفت: اقدام دولت امارات مغایر با حقوق شهروندی و همین‌طور حقوق بشر است و از نظر حقوقی و سیاسی کاملا محکوم است.

**در شهریور سال ۹۰ خبر کشف پرونده فساد بزرگ اقتصادی در کشور انتشار یافت که در آن شخصی به نام “مه آفرید امیرخسروی”مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان را از طریق شبکه‌های بانکی اختلاس کرده بود که رسیدگی به این پرونده جنجالی رو به اتمام است.

از کشف فساد ۳ هزار میلیاردی تا اجرای احکام متهمان این پرونده جنجالی

در شهریور سال ۹۰ خبر کشف پرونده فساد بزرگ اقتصادی در کشور انتشار یافت که در آن شخصی به نام “مه آفرید امیرخسروی”مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان را از طریق شبکه‌های بانکی اختلاس کرده بود.

**بیست و چهارمین جشن گلریزان با هدف آزادی زندانیان نیازمند و محکومان مالی جرایم غیر عمد به مناسبت ماه رمضان برگزار شد که روسای سه قوه و مقام معظم رهبری هریک به این زندانیان کمک قابل توجه‌ای داشتند.

مساعدت ۱۸۰ میلیون تومانی رؤسای سه قوه به زندانیان جرائم غیر عمد

رهبر معظم انقلاب مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان، محمود احمدی نژاد ۱۰۰ میلیون تومان، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی ۵۰ میلیون تومان، علی لاریجانی ۳۰ میلیون تومان، بنیاد تعاون و حرفه آموزی زندانیان ۵۰ میلیون تومان به این مراسم کمک کرده‌اند.

** “ب.الف” دیپلمات کشورمان چندی پیش بازداشت شد و گمانه‌زنی‌هایی در این باره وجود داشت که وی بدون دلیل بازداشت شده و هیچ وکیلی ندارد اما وکیل وی خبر از آزادی این دیپلمات بازداشت شده می‌دهد.


آزادی دیپلمات بازداشت شده به قید وثیقه

هوشنگ پوربابایی وکیل “ب.الف” دیپلمات بازداشت شده گفت: موکلم روز قبل به قید وثیقه از زندان آزاد شد.

**چندی پیش معاونت اجرایی ریاست جمهوری از سه نماینده مجلس شورای اسلامی که در نطقشان در صحن علنی مجلس به سفر سال قبل هیات دولت به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه سازمان ملل متحد اعتراض کرده بودند، شکایت کرد.

نتیجه اعتراض نمایندگان از سفر هیات دولت به نیویورک مشخص می‌شود

پس از پایان بررسی‌ها، نظر قطعی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مورد شکایت بقایی از سه نماینده مجلس اعلام می‌شود.

** پس از ابلاغ احکام متهمان دادگاه کهریزک، متهمان تا ۲۰ روز پس از ابلاغ حکم فرصت اعتراض دارند که در صورت اعتراض متهمان به حکم صادره، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود.

هنوز هیچ اعتراضی به احکام دادگاه کهریزک وصول نشده است

سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران گفت: حکم پرونده قضات تعلیقی کهریزک به بعضی از متهمان ابلاغ رسمی شده و فعلا از سوی متهمینی که حکم ابلاغ شده هیچ اعتراضی وصول نشده است.

**چندی قبل با شکایت احمد توکلی، سازمان بازرسی کل کشور و یک شخصیت حقیقی اجرای مصوبه مجمع عمومی بانک مرکزی با رای شعبه دیوان عدالت متوقف شد. بر اساس این مصوبه مجمع عمومی نرخ دلار را دو هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده و مابه تفاوت آن نسبت به ارز هزار و ۲۲۶ تومانی به عدد ۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده که این مبلغ به عنوان بدهی بانک مرکزی به دولت تلقی شده است.

اظهارات رئیس دیوان عدالت اداری در رسیدگی دوباره به مصوبه ۷۴ هزار میلیاردی دولت

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: امروز دیوان به مصوبه ۷۴ هزار میلیاردی دولت رسیدگی کرد و فعلا از اعضای دولت خواسته شده که مستندات خود را به صورت کتبی به دیوان ارائه کنند تا در جلسات بعدی به این موضوع رسیدگی شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.