از پزشکان تا وکلا و اکنون خبرنگاران

ایرنا: امارها نشان می دهد که سالانه ده ها هزار نخبه برای خروج از کشور تلاش می کنند، اما از این مجموع ۳۰ هزار نفر موفق به ترک کشور می شوند.

عدم فرصت‌های شغلی اولین دلیل جوانان نخبه برای ترک ایتالیا است، حتی معلم ها و خبرنگاران نیز از این امر مستثنی نیستند.

ایتالیایی ها می گویند که این کشور بیش از سایر همپیمانانش موج مهاجرت را تجربه کرده است، اما نه به دلایلی که امروز تهدید کننده مغزها است.

نبود امنیت شغلی، رکود پی در پی اقتصادی، عدم اطمینان به آینده و وضعیت مالی نابسامان، اذهان ایتالیایی ها و به ویژه قشر جوان تحصیلکرده را به خود مشغول کرده و موجب نارضایتی انها شده است.

این نارضایتی ها حتی طبقه متوسط جامعه را نیز رنج می دهد.

مرکز مطالعات انجمن ملی جوانان ایتالیا روز چهارشنبه در گزارشی بر افزایش فرار مغزها از ایتالیا صحه گذاشت و اعلام کرد که بیش از ۱۰ هزار کارشناس و متخصص ایتالیایی از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۰ بطور دائمی و برای بهبود شرایط اقتصادی و زندگی خود به کشورهای دیگر اروپایی مهاجرت کردند.

بیشترین آمار فرار مغزها از ایتالیا به سوی کشورهای انگلیس با چهار هزار و ۱۳۰ نفر، سوییس با یک هزار و ۵۱۵ نفر و آلمان با یک هزار و ۱۴۰ نفر به ثبت رسیده است و پزشکان، معلمان، وکلا ، ارشیتکت ها و خبرنگاران بیشترین این امارها را به خود اختصاص داده اند.

یک نویسنده و معلم ایتالیایی که به چند زبان زنده دنیا مسلط است در گفت و گو با ایرنا از تصمیم خود برای مهاجرت به المان سخن گفت و یاداور شد: شرایط اقتصادی و افزایش بیکاری تاثیر مخربی در ایتالیا ایجاد کرده است؛ نه امنیت شغلی وجود دارد و نه حقوق مکفی؛ اتحادیه های کاری نیز بیشتر مدافع سرمایه داران و سیاسیون بوده و پشت برده بده بستان های خودشان را دارند. شرایط اقتصادی بسیار بیش از حد تصور طاقت فرسا شده است.

در ایتالیا حتی روزنامه نگاران نیز می خواهند از این کشور خارج شوند.

یک خبرنگار ایتالیایی، گفت : سال گذشته با اجرای تدابیر ریاضت اقتصادی شاهد تعطیلی ده ها روزنامه و بیکاری صدها نفر از همکارانم بودم.

وی گفت: بیشتر خبرنگاران جوان تحصیلات عالی را گذارنده و مسلط به چند زبانی خارجی هستند اما شرایط اقتصادی ایتالیا امکان کار در عرصه مطبوعاتی را از انها گرفته و تنها راه پیش روی انها، مهاجرت از کشور است .

این خبرنگار افزود: شرایط برای مهاجرت به خارج برای خبرنگاران کمی مشکل است، اما هم پیشنهادهای کاری و هم دستمزدها در کشوری مثل انگلیس قابل مقایسه با ایتالیا نیست.

اما انجمن ملی جوانان ایتالیا در گزارش خود به برخی موانع در تردد ازاد متخصصان در اروپا مانند برسمیت شناختن مدارک دانشگاهی اشاره کرده است.

در میان متخصصان ایتالیایی که تصمیم به مهاجرت دائمی به خارج گرفته اند، پزشکان و ارشیتکت ها بیش از سایرین از تسهیلات در تردد ازاد برخوردارند، درحالی که معلمان و خبرنگاران با مشکلات بیشتری مواجه هستند.

در زمان حاضر حدود دو میلیون متخصص در نظام حرفه ای ایتالیا ثبت نام کرده اند که ۹.۴ درصد از این تعداد زیر ۳۰ سال سن دارند.

در این میان سه چهارم پزشکان بالای ۴۵ سال سن دارند، در حالی که خبرنگاران و وکلا جوان تر بوده و بیش از ۶۰ درصد کمتر از ۴۵ سال دارند.

‘ماریو مونتی ‘ نخست وزیر ایتالیا هفته گذشته در ‘اجلاس ملی جوانان’ گفت که مقابله با بیکاری اولویت برنامه ریزی های دولت فنی بوده و براساس این رویکرد، هشت میلیارد یورو از بودجه ساختاری در انتظار اختصاص اشتغال قشر جوان است.

مونتی در این اجلاس عنوان کرد که اختصاص ۲۹ درصد از بودجه سال ۲۰۰۷ -۲۰۲۴ اتحادیه اروپا، که البته هنوز باید برنامه ریزی شود، ۴۶۰ هزار جوان در اروپا را بهره مند می کند که از این تعداد ۱۲۸ هزار جوان در ایتالیا زندگی می کنند.

براساس گزارش موسسه ملی آمار ایتالیا(ایستات)، نرخ بیکاری جوانان پس از به اجرا گذاشته شدن تدابیر ریاضتی دولت مونتی برای مبارزه با بحران بدهی ها این کشور، بطور روز افزون در حال افزایش است و تاکنون بیش از یک میلیون جوان شاغل در رده سنی تا ۳۴ سال، شغل خود را از دست داده اند.

موسسه ملی امار ایتالیا ایستات اعلام کرد که شمار جوانان شاغل ایتالیایی در سال ۲۰۱۱ میلادی یک میلیون و ۵۴ هزار نفر نسبت به سال ۲۰۰۸ کاهش یافته است. شمار شاغلین جوان در ایتالیا از هفت میلیون و یکصد هزار نفر در سال ۲۰۰۸ میلادی به شش میلیون و ۵۶ هزار نفر -معادل ۱۵ درصد- در سال ۲۰۱۱ کاهش یافت.

این سیر نزولی بطور تدریجی و به دنبال بحران مالی و اقتصادی بوقوع پیوسته و تنها در مدت یک سال- از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱-‌ بیش از ۲۳۳ هزار جوان شاغل، کار خود را از دست دادند.

این موسسه افزود که شاخص بیکاری در ماه فوریه گذشته در ایتالیا با دو دهم درصد افزایش نسبت به ماه ژانویه و ۱.۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، به ۹.۳ درصد رسیده است که خود بالاترین از ژانویه سال ۲۰۰۴ محسوب می شود.

شمار بیکاران در ایتالیا در ماه گذشته میلادی معادل دو میلیون و ۳۵۴ هزار نفر از سوی موسسه ایستات اعلام شد که خود بالاترین شاخص از سال ۲۰۰۴ بشمار می رود.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.