از پوستر جشنواره‌های فجر نمایشگاه برپا شود

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

طراح پوستر جشنواره موسیقی فجر:

کیانوش غریب‌پور پیشنهاد کرد پوستر تمام جشنواره‌های فجر در تمام سال‌های قبل، در یک نمایشگاه به تماشا گذاشته شود و مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

به گزارش ممتاز و به نقل از روابط عمومی بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، پوستر این دوره از جشنواره فجر توسط کیانوش غریب‌پور طراحی شده و از رنگ‌ها و فرم‌های شاد و بی‌آرایه برخوردار است.

غریب‌پورکه سال‌هاست برای برنامه‌های حوزه موسیقی مانند کنسرت‌ها پوستر طراحی می‌کند و آثار گرافیکی بسیاری برای جلد آلبوم‌های موسیقی خلق کرده، دربارهٔ طراحی این پوستر گفت: طراحی پوستر برای موسیقی کار دشواری است چرا که موسیقی مقوله‌ای انتزاعی است و از معدودعناصر بصری مرتبط با آن می‌توان به ساز و نت‌ها اشاره کرد که بارها و بارها در طراحی پوسترهای موسیقی استفاده شده‌اند. بنابراین نوآوری در این زمینه کار دشواری است.

وی تاکید کرد: به جز انتزاعی بودن موسیقی، در طراحی این پوستر باید مخاطبان جشنواره و خواست سفارش‌دهنده رسمی را مد نظر قرار می‌دادم. این پوستر برای مهمترین جشنواره موسیقی کشور طراحی شده و مخاطبش همه مردم می باشند بنابراین نمی‌توانستم یک اثر آوانگارد و صرفا خطاب به هنرمندان طراحی کنم.

این گرافیست دربارهٔ استفاده از نماد ساز در این پوستر توضیح داد: من همیشه تلاش کرده‌ام تا حد ممکن از نماد ساز در پوستر جشنواره استفاده نکنم اما از آنجا که باید مراقب بودم به تکرار نرسم و اثری متفاوت با دیگر آثارم خلق کنم، مدتی است از عنصر ساز هم در طراحی‌هایم استفاده می‌کنم. به هر حال استفاده از این عنصر بصری هم شیوه‌ای از طراحی است که استفاده از آن را بد ندیدم.

غریب‌پور که طراحی پوستر جشنواره موسیقی دوره قبل را نیز برعهده داشته دربارهٔ تفاوت فضای این دو پوستر اظهار کرد: امسال برخلاف سال قبل طرحی ارائه کرده‌ام که کمی متاثر از نقاشی سبک کوبیسم است و خلوص رنگ‌ها و فرم‌ها از ویژگی بارز آن محسوب می‌شود. در این سبک فرم از زواید، تزئینات و آرایه​ها رها می‌شود و رنگ نیز از اشباع و خفگی نجات پیدا می‌کند.

یکی از ویژگی‌های پوستر جشنواره بیست و نهم موسیقی فجر تنوع رنگ‌های آن است. غریب‌پور در این باره گفت: سعی کرده‌ام از رنگ‌هایی استفاده کنم که معمولا در بیشتر کارهایم دیده می‌شود اما تجمع این همه رنگ در این پوستر به دو سبب صورت گرفت اولی اینکه احساس کردم مخاطب جشنواره طی سال‌های قبل آنقدر در معرض پوسترهای مختلف قرار گرفته که حالا از دیدن این همه رنگ و این فرم و ساختار تعجب نکند و دوم اینکه برای فرمی که در نظر گرفته بودم صرفا این شیوه پاسخگو بود. من یک هفته روی رنگ‌ها کار کردم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که رنگ‌های فعلی با فرم پوستر در تناسب می باشند و باید همین ساختار را حفظ کنم.

وی در پایان پیشنهاد داد در یک نمایشگاه پوسترهای مربوط به دوره‌های مختلف جشنواره‌های فیلم، تئاتر، موسیقی و شعر فجر مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. به اعتقاد این گرافیست بررسی این آثار می‌تواند هم برای هنرمندان الهام‌بخش باشد و هم برای دانش‌جویان رشته‌ گرافیک آموزنده.

بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۲۴ بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.

علاقمندان می توانند خبرها این دوره از جشنواره موسیقی را در پایگاه اینترنتی جشنواره موسیقی فجر به آدرس www.fajrmusicfestival.com ملاحظه کنند.

پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.