از کارم لذت می‌برم/ گفت و گو با کارگردانی که تلویزیون را دوست دارد

بهناز شیربانی: این روزها سری دوم مجموعه «یک لحظه دیر‌تر» به کارگردانی راما قویدل در روزهای فرد روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود. سری اول این مجموعه اپیزودیک با ترکیبی از کارگردانانی چون ایرج کریمی، رضا بهشتی، سعید ابراهیمی‌فر، امید بنکدار، کیوان علی‌محمدی، حمید بهمنی و فیاض موسوی ساخته شد و این بار راما قویدل به تنهایی مسئولیت ساخت این مجموعه را به عهده گرفته است.

راما قویدل که تاکنون کارگردانی آثار تلویزیونی چون مجموعه‌های «گمشده»، «شاید برای شما اتفاق بیفتد» و… را در کارنامه کاری‌اش دارد. او در مجموعه «یک لحظه دیر‌تر»  با ترکیب متفاوتی از بازیگران سینما،تئاتر و تلویزیون کوشیده مخاطبان زیادی را با خود همراه کند.
راما قویدل در پاسخ به این سوال که چطورکارگردانی سری دوم مجموعه «یک لحظه دیر‌تر» را پذیرفته است؟ گفت: «ساخت سری اول مجموعه «یک لحظه دیر‌تر» هم به من پیشنهاد شد اما به دلیل تداخل زمانی با ساخت مجموعه «گمشده» نتوانستم این کار را انجام دهم و طبعاً به دلیل علاقه‌ای که نسبت به ساخت این مجموعه داشتم کارگردانی سری دوم آن را با کمال میل پذیرفتم و در متونِ متفاوت، موقیعت‌های چالش برانگیزی را تجربه کردم که برای خودم جذاب بود.»

کارگردان مجموعه «گمشده» در ادامه افزود: «ساخت مجموعه «یک لحظه دیر‌تر» به لحاظ کارگردانی تجربه‌ای با ارزش است؛ چرا که معتقدم هر کارگردان در زندگی هنری‌اش مسیری را طی می‌کند و مدام در حال تجربه کسب کردن است و من هم از این قائده مستثنی نیستم. در مورد ساخت «یک لحظه دیر‌تر» احساس کردم در آثار قبلی‌ام وجه تکنیکی کار به وجه احساسی غالب است و توجه من به بخش دکوپاژ و مسائل تکنیکی باعث می‌شد که کمی از وجه حسیِ کار غافل شوم؛ پس تصمیم گرفتم از نگاه تکنوکراتیک به کار پرهیز کنم و در «یک لحظه دیر‌تر» علاوه بر وجه تکنیکی سعی کردم، کارم را با احساسِ بیشتری ممزوج کنم و بیشتر به درون آدم‌ها بنگرم.»

قویدل در پاسخ به این سوال که با توجه به اپیزودیک بودن مجموعه باطیف گسترده‌ای از بازیگران همراه بوده و نحوه انتخاب آن‌ها به چه صورت انجام گرفته است؟ گفت:  «معمولا انتخاب بازیگران فیلم‌های من توسط همسرم مهسا کرامتی انجام می‌شود، معمولا همیشه از انتخاب‌هایش راضی هستم، همیشه بهترین گزینه‌ها را پیشنهاد می‌دهد و خوشحالم که در این مجموعه هم با طیف گسترده‌ای از بازیگران همراه بودم که همگی در نقش‌هایشان بسیار خوب ظاهر شدند.»

او در ادامه درباره ساخت مجموعه مناسبتی خود با نام «رویای گنجشک‌ها» که یکی از آن به عنوان یکی از گزینه‌های پخش برای ایام ماه مبارک رمضان نام برده شده بود، گفت: «در حال حاضر روزی حدوداً شانزده ساعت در یک شهرستان مشغول تصویر برداری هستیم تا کار به موقع به پخش برسد. در کل ساخت سریال مناسبتی کمی مشکل‌تر از بقیهٔ کارهاست. البته من پیش از این تجربه ساخت سریال مناسبتی «شب می‌گذرد» برای ایام دهه فجر را داشتم و با مشکلات و فرصت کمِ ساختِ سریال برای مناسبت‌ها آشنا هستم. به هر حال هرکاری سختی‌های خاص خودش را دارد. اما من از کارم لذت می‌برم، اما در ‌‌نهایت این مخاطبان هستند که باید کار را بپسندد و از نتیجه کار راضی باشند.»

 

لیلی رشیدی و فرهادجم در نمایی از«یک لحظه دیرتر»

قویدل افزود: «همیشه این گلایه برای زمان محدودِ ساخت سریال‌های مناسبتی وجود داشته است و این موضوع اجتناب ناپذیر است؛ اما من می‌کوشم فرصت محدود به لحاظ کیفی به کارم لطمه نزند و همیشه کیفیت را اولویت کارم قرار می‌دهم.»
 

قویدل در پاسخ به این سوال که مجموعه «یک لحظه دیر‌تر» به نوعی واکاوی مسائل اجتماعی است، چرا به این سمت رفتید؟ گفت: «طبعاً هر چه متن بیشتر به عمق و درون بنگرد و مفاهیم عمیق‌تری را مدِ نظر قرار دهد، جذاب‌تر است و موقعیت چالش‌برانگیزتری برای من و البته همهٔ گروه فراهم می‌سازد. این موضوع به کرّات در مجموعهٔ یک لحظه دیر‌تر وجود داشت.»

او با اشاره به شرایط کار در تلویزیون افزود: «همواره با اعتقاد و ایمانِ کامل گفته‌ام علی-رغم اینکه من از دلِ سینما به تلویزیون آمده‌ام، تلویزیون خاستگاهِ کارگردانیِ من است و تنها فیلم سینمایی‌ای که ساخته‌ام، محصولِ شبکهٔ سحر سیماست. به نظرم تلویزیون همواره پذیرای تجربه‌های جدید و درخشانی بوده‌است و بسیارند کارگردانانی که شروع کارشان از تلویزیون بوده است و البته متاسفانه فراموش کرده‌اند. در تلویزیون کارهای با کیفیت عالی‌ای وجود دارد و وجود خواهد داشت. البته مراعات‌های موضوعی و محتوایی و ظاهری کمی شرایطِ کار‌ها را پیچیده میکند، اما هرگز فکر نمی‌کنم این مراعات‌ها باعث ‌شود که نتوانی در تلویزیون کار خوب بسازی. حتا اگر به سینما بروم و دوباره فیلم سینمایی بسازم، همواره مشتاق بازگشت به تلویزیون خواهم بود.»

۵۷۲۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.