اسامی بعضی اعضای تیم نظارت و سیاست‌گذاری مذاکرات هسته‌ای

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه سران قوا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه از جمله اعضای تیم سیاست‌گذار و ناظر بر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای می باشند، گفت: این تیم تازه سیاست‌ها را مشخص می‌کند.

محمداسماعیل کوثری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در بیان جزئیاتی از تیم سیاست‌گذار و ناظر بر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای، گفت: زمانی که توافقنامه ژنو انتشار یافت و نسخه‌ای از آن هم به دست مسئولان رسید، متن انگلیسی و فارسی این توافقنامه بررسی شد.

وی با بیان اینکه موافقتنامه ژنو به نفع جمهوری اسلامی ایران نبود، تصریح کرد: ما چند مورد توافقنامه را قبول نداریم؛ به طور مثال در بحث غنی‌سازی ما عضو آژانس هستیم و چون عضو آژانسیم در چارچوب ان‌پی‌تی مباحث هسته‌ای صلح‌آمیزمان را به پیش می‌بریم لذا صلح‌آمیز بودن غنی‌سازی منعی ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: غنی‌سازی طبق ان‌پی‌تی حق ماست و به همین سبب ما غنی‌سازی ۵/۳ تا ۵ درصد را دنبال می‌کنیم که البته این موضوع در متن توافقنامه نیامده است؛ بحث تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد هم داوطلبانه است یعنی هر زمان که بخواهیم می‌توانیم مجددا آن را از سر بگیریم.

کوثری با اشاره به تعداد سانتریفیوژها هم گفت: مجلس هفتم به دولت ابلاغ کرده است که ۲۰ هزار مگاوات برق باید از این طریق تولید شود، این ۲۰ هزار مگاوات در قبل از انقلاب نیز دنبال می‌شد که هم آمریکا و هم اروپا از این راه وارد شده و قرارداد بستند که پس از انقلاب مباحث نیمه‌کاره رها شد.

وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم حق غنی‌سازی یک حق قانونی است که خود غربی‌ها آن را نوشته‌اند.

کوثری با بیان اینکه در بررسی‌های توافقنامه به این نتیجه رسیدیم که موضوعات ذکر شده باید بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت، اظهار داشت: به همین سبب اشخاصی که مبحث هسته‌ای را دنبال می‌کردند با اضافه شدن یکی، دو نفر به عنوان سیاست‌گذار و تصمیم‌گیرنده در این راستا حرکت می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای همان تیم فعلی است و تغییری نخواهد کرد، گفت: این تیم تازه سیاست‌ها را مشخص می‌کند و تیم مذاکره‌کننده در چارچوب‌های تعیین شده مذاکرات را ادامه می‌دهد.

وی اضافه کرد: اکنون تیم مذاکره‌کننده دقیقا در چارچوب مصوبات این تیم تصمیم‌گیرنده و سیاست‌گذار مذاکرات را دنبال می‌کند.

کوثری در پاسخ به این سوال که اگر در مذاکرات طرف غربی مسئله تازهی را مطرح کرد تیم مذاکره‌کننده با تشکیل این تیم تصمیم‌گیرنده و سیاستگذار باید چگونه مذاکرات را دنبال کند، گفت: تیم مذاکره‌کننده در چنین شرایطی طی مکاتبه‌ای با تهران موارد را چک خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه سران قوا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ازجمله اعضای این تیم می باشند، گفت: البته یکی دو نفر دیگر به این تیم اضافه شدند.

به گزارش فارس، پیش‌تر ابراهیم آقامحمدی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ،‌ دربارهٔ علل تشکیل تیم ناظر بر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای با حضور مسئولان ارشد کشور گفته بود «این تیم بعد از توافقات ژنو برای بررسی عملکرد و نظارت بر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شکل گرفت.»

وی با اشاره به اینکه این تیم ناظر به خواسته مسئولان ارشد نظام تشکیل شده ‌است، اظهار داشت «تیم یاد شده ارتباطی با مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی ندارد.»


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.