اسامی مواد مخدر هنوز تصویب نشده است

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : معاون قضایی دادستان کل کشور با بیان اینکه بعد از گذشت ۳ سال از تصویب قانون مبارزه با مواد مخدر هنوز اسامی این مواد به تصویب نرسیده است گفت: قاضی برای صدور حکم در مورد مواد تازه به مشکل برمی‌خورد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ در ادامه برنامه مناظره اعتیاد تعدادی از حضار سؤالات خود را از مسئولان مطرح کردند که در این میان یکی از خبرنگاران پرسید نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها در بحث مبارزه با اعتیاد چگونه است و اینکه سازمان ملل اعلام کرده است که باید مجازات اعدام برای مواد مخدر بازنگری شود واکنش ایران چه خواهد بود؟

طاها طاهری، قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ گفت: وظیفه ستاد برنامه‌ریزی و تخصیص بودجه است. وزیر کشور به صراحت اعلام کرد که بودجه دستگاه‌های مختلف را در این زمینه نمی‌دهم تا زمانی که آنها گزارش عملکرد خود را در زمینه مبارزه با اعتیاد عرضه کنند.

وی در مورد مجازات اعدام و بازنگری آن گفت: ما کاری به حرف دیگران نداریم و امنیت ملی جوانان و ناموس خود را به خاطر حرف آنها به خطر نمی‌اندازیم. معتقدیم که قانون اعدام باید اجرا شود و در عین حال باید بازدارنده باشد.

در بخش دیگری از این مناظره خبرنگار دیگری خطاب به طاهری گفت: شما در گزارشی اعلام کردید که انگیزه‌های گرایش‌ به مواد مخدر تغییر پیدا کرده این تغییرات تا چه حد در سیاست‌گذاری شما مؤثر است.

طاهری در پاسخ گفت: اگر منظور شما تغییر سبک زندگی باشد به طوری که دختران گراس را به عنوان نقل و نبات استفاده کنند ممکن است درست باشد اما اینکه بگوییم اعتیاد تغییر در ارزش‌ها ایجاد می‌کند خیر.

وی ادامه داد: بسیاری از اشخاصی که معتاد شدند اشخاص مذهبی بوده‌اند و بعد از اعتیاد نیز بی‌دین نشده‌اند و این درست نیست که ما بگوییم معتادان بی‌دین می باشند.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: تحقیر معتاد، انکار و اجبار مصرف را به دنبال دارد و ما باید نگاهمان را نسبت به اعتیاد عوض کنیم.

در ادامه یکی دیگر از حضار پرسید: وظایف سه قوه در امر مبارزه با مواد مخدر مشخص شده است اما آنچه ما ملاحظه می‌کنیم این است که قوانین ما جامع و مانع نبوده چرا این مشکل وجود دارد.

حسین ذبحی، نماینده قوه قضاییه در این مناظره نیز پاسخ به این فرد گفت: لایحه پیشگیری از وقوع جرم مدت طولانی است که در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت به سر می‌برد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات اساسی ما این است که بعد از گذشت سه سال هنوز اسامی مواد مخدر به تصویب نرسیده و قاضی هنگام صدور حکم نمی‌داند که با قاچاق مواد مخدر تازه و پیش‌سازها چه کنند.

وی تأکید کرد: هر سه قوه باید پای کار بیایند و تمام قدرت خود را برای مبارزه با مواد مخدر به کار ببندند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.