استاتین‌ها از لخته شدن خون جلوگیری نمی‌کنند

۱ مهر – ۰۴:۱۴:۴۶ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

تازه‌ترین تحقیقات نشان داد؛

بزرگنمایی:  

  تأثیرات داروهای استاتینی در جلوگیری از لخته شدن خون در صورت وجود بسیار کم است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، به نقل از نشریه plos، تجزیه و تحلیل زیادی توسط محققان بین‌المللی نشان داد که به نظر نمی‌رسد استاتین‌ها و داروهای کاهنده کلسترول بتوانند از ایجاد لخته شدن خون (ترومبو آمبولی وریدی) در بزرگسالان جلوگیری کنند.
براساس این گزارش یک گروه بین‌المللی به رهبری کاظم رحیمی از دانشگاه آکسفورد در انگلستان، با انجام یک متا آنالیز از ۲۹ کارآزمایی‌های کنترل شده تصادفی چاپ شده و چاپ نشده شامل تأثیر استاتین‌ها روی بیش از ۱۰۰۰۰۰ شرکت کننده و بیش از ۱۰۰۰ وقایع نشان دادند که استاتین‌ها تأثیر بسزایی در پیشگیری از لخته شدن خون ندارند.
براساس این گزارش در تجزبه و تحلیل مشترک، محققان دریافتند که ترومبوز وریدی در ۵۰۹ نفر از افرادی که استاتین‌ها را مصرف کردند در مقایسه با یک درصد از افرادی که آن را مصرف نکردند، رخ داده است و این نشان می‌دهد که تأثیر استاتین در صورت وجود، بسیار کوچک است و نهایتاً هیچ مزایای مهمی از مصرف دوزهای بالا و پایین آن بر روی جلوگیری از لخته شدن خون در افرادی که آن را مصرف می‌کنند حاصل نمی‌شود.
از طرفی نتایج دیگر این مطالعه می‌افزاید که با این حال کاهش بالینی ارزشمند در وقایع ترومبو آمبولیک وریدی در برخی از بیمارها و یا انواع بیماری‌ها را نمی‌توان رد کرد.
به گفته برخی از محققان غیر درگیر در این مطالعه، قوی‌ترین تجزیه و تحلیل‌ها درخصوص ارتباط بین استاتین‌ها و ترومبوز وریدی نشان می‌دهد که در صورت مؤثر بودن داروهای استاتینی بر کاهش ترومبوز وریدی اثرات آن بسیار ناچیز بوده و هرگونه اثری محدود به داروی روز و استاتین است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۹۲۲۱۶۱۴۴۶۸۱۹


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.