استاد دانشگاه علامه که رمالی می‌کرد!/ عکس

۱۷اردیبهشت،

«سید یحیی یثربی» رییس سابق دانشگاه کردستان در نوجوانی مجبور می‌شود برای گذران زندگی و فرار از طعم تلخ فقر، به دعا‌نویسی و طالع‌بینی روی می‌آورد، اما اندکی بعد راه خود را پیدا می‌کند و به تحصیل علوم دینی روی می‌آورد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران  به نقل از فارس، «سید یحیی یثربی» استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و رییس سابق دانشگاه کردستان است. پژوهش‌های او بیشتر در زمینه فلسفه اسلامی و عرفان است و از او به عنوان اندیشمندی پرکار یاد می‌کنند.

وی کتاب‌های بسیاری در حوزه عرفان و فلسفه نگاشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به «عرفان عملی در اسلام»، «عرفان نظری»، «فلسفه عرفان»، «ترجمه الهیات نجات ابن سینا»، «حکمت اشراق سهروردی» اشاره کرد.

یثربی، تنها فرزند خانواده نسبتاً فقیرش بوده است و می‌گوید پدرش را در کودکی از دست داده و سال‌های سال با حمایت پدربزرگ و صدقات سادات زندگی کرده است، از دعا‌نویسی و طالع‌بینی به فعالیت حوزوی و دانشگاهی گرایش پیدا کرده و بیان می‌دارد که محل سکونتش را نیز در حدود شصت سالگی با زمین اهدایی وزارت علوم ساخته است.

یثربی سال‌ها پیش فعالیت در زمینه عرفان را کنار گذاشته و به تعبیر خودش با عرفان و عرفا کاری ندارد و زمانی که نوشته‌های قبل‌اش را می‌بیند، متوجه می‌شود که چه اندازه با قبل تفاوت کرده است.

این استاد شناخته‌شده در عرصه فلسفه، نگران بعضی آشفتگی‌ها در حوزه علوم انسانی کشور است. او معتقد است که فضای نقد در جامعه باید باز باشد تا جلوی بسیاری از آسیب‌ها گرفته شود.

وی می‌گوید: متاسفانه بسیاری از تنگ‌نظری‌ها در سطوح مدیران میانی و زیردست سبب شده تا از چاپ کتاب‌هایم ممانعت کنم، بیم دارم که بگویند فلانی منکر اسلامی‌سازی علوم است!

وی که علاقه‌مند مطالعه و تحقیق است این روزها حتی نیم ساعت تدریس یا مشاوره قبول نمی‌کند تا بیشتر به کارهای پژوهشی بپردازد. یثربی می گوید: در اتاقم می‌نشینم و با رایانه و سی‌دی و کتابخانه‌ام مشغولم، دستیار هم دارم که بعضی از کارهایم را انجام می‌دهد، دستمزدش را هم از حقوق بازنشستگی خودم می‌دهم.

سال‌ها پیش به موسیقی سنتی علاقه‌مند بوده اما اکنون دیگر به موسیقی گرایشی ندارد. چند سال پیش بینایی یک چشم خود را از دست داده و چشم دیگرش هم به زودی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد. می‌گوید: شاید بینایی‌ام را به صورت کامل از دست بدهم، به هر حال با این چشم‌ها امکان تماشای فیلم و تلویزیون برایم بسیار سخت است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.