استاد سرشناس هندی:ایران در عرصه علوم از بسیاری از کشورها پیشرفته تر است

به گزارش ایرنا، پروفسور ‘عرشی خان ‘ استاد مطالعات سیاسی دانشگاه اسلامی علیگر که اخیرا از ایران دیدار داشته، با انتشار مقاله ای در روزنامه انقلاب هند ، خاطر نشان ساخت: چند وقت پیش فرصتی فراهم شد تا به ایران سفر کنم . در ایران با تجربیات زیادی رو به رو شدم که به نظر می رسد بیان آن برای مردم لازم و ضروری باشد.

وی در بخشی از مقاله خود درخصوص دستاوردهای جمهوری اسلامی نوشته است :ایران در عرصه برخی علوم از بسیاری از کشورها پیشرفته تر است ؛ به طور مثال، در نانو تکنولوژی در رتبه های بالا و در دارو سازی و بیوتکنولوژی شاهد پیشرفت های بی نظیری بوده است.

این استاد سرشناس هندی تصریح کرد : احساس کردم که این کشور فقط فروشنده نفت و گاز نیست، بلکه افراد زیادی در این کشور هستند که به آموزش ، پژوهش، علوم، فناوری و اندیشه اهمیت زیادی می دهند.

به همین دلیل است که استاندارد هتل ها، فروشگاهها، جاده ها، مراکز آموزشی، خانه ها و مساجد در ایران کمتر از غرب نیست.

پروفسور عرشی خان ادامه داد : اگر روسیه را با ایران مقایسه کنیم، مشخص خواهد شد که میزان ارسال گاز به روستاها در ایران بیشتر از آن کشور است وبیشتر روستاهای این کشور از تسهیلات برق استفاده می کنند.

عرشی خان خاطر نشان ساخت : آمریکا و اسرائیل و متحدان آنها می دانند که ایران تسلیحات هسته ای در اختیار ندارد و خواهان تولید تسلیحات هسته ای نیز نیست. موضوع این است که این کشورها نمی خواهند یک کشور و دولت اسلامی از نظر آموزشی و علمی موفق و پیشرفته باشد.

بنابراین علت واقعی مخالفت آمریکا با تهران، ارزش ها و اصول اسلامی است که اساس نظام سیاسی و دموکراتیک ایران را تشکیل داده است. حاکمان سایر کشورهای اسلامی مردم خود را با این ارزش ها و اصول فریب می دهند و بیشتر مشغول کسب حمایت کشورهای غربی هستند و به مردم خود توجه نمی کنند.

وی پیشنهاد کرد که کشورهای ضعیف از هر دین و اندیشه ای اتحادیه ای تشکیل دهند تا انسان دوستی، تشویق و اقدامات قدرت های استکباری مهار شود . این استاد هندی ادامه داد : اهداف سیاسی و اقتصادی ایران نباید با عینک فرقه ای نگریسته شود و کشورهای غربی مسئولیت دارند که با تهران همکاری و در تلاش برای رفع مشکلات مردم مشارکت کنند. درواقع هدف از تلاش های سیاسی ایران صرفاً تحکیم نظام کشور و خدمت به مردم است.

وی باتشریح سفر خود به ایران نوشت : ما در روز ۳۰ اردیبهشت در کنفرانس رسانه های جهانی در ایران شرکت کردیم . در روز اول کنفرانس، موضوع علوم انسانی مورد بحث قرار گرفت و دیدگاه های هوشمندانه روحانیون این کشور در این زمینه تجربه جدیدی برای من بود.

وی گفت : این روحانیون نه تنها به زبان انگلیسی حرف می زدند، بلکه در باره نظریه های مدرن اجتماعی و سیاسی نیز صحبت می کردند.

لذا فکر می کنم سطح دانش این افراد به اندازه ای بود که می توان آن را آکسفورد اسلامی خواند و روحانیون ایران با بررسی دقیق دیدگاه های اجتماعی و سیاسی اندیشمندان جدید غربی، به این نتیجه رسیدند که اندیشه های جهان غرب برای مردم مناطق دیگر جهان مفید نیست و آنان بر ضرورت آموزش علوم انسانی از دیدگاه اسلامی تاکید داشتند.

پروفسور عرشی خان نوشت : در روز دوم، آیت الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، در سخنرانی خود پس از حمد پروردگار، تصریح کرد که ذهنیت، اساس و پایه های اندیشه غرب را نمی توان یک شبه تغییر داد و برای این منظور لازم است که از همه امکانات خود استفاده کنیم.

وی اظهار داشت اسلام برای فهم انسان، اندیشه خوبی ارائه کرده است که باید آن را بررسی کنیم . غرب، به دنیا و انسان صرفاً از دیدگاه مادی نگریسته و به همین دلیل است که نمی توان تشنگی علم در غرب را رفع کرد و باید دیدگاه های اسلامی نیز در علوم انسانی گنجانده شود.

این استاد مطالعات علوم سیاسی دانشگاه علیگر نوشت : صادق لاریجانی، اظهارات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله (امام) خمینی (ره) را یادآوری کرد که فرموده بود ما از سیاست غرب به اندازه فرهنگ غرب احساس خطر نمی کنیم.

عرشی خان نوشت : ‘منیر فاشح ‘مسیحی که از فلسطین آمده بود، در سخنرانی خود ضمن انتقاد از دیدگاه های غرب گفت غربی ها ما را فریب داده اند، بنابراین لازم است که اندیشه های علوم انسانی آنها مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت غرب دو گروه کشورهای عقب مانده و متمدن را به وجود آورده است . وی همچنین از نحوه آموزش در مدارس اسلامی تمجید کرد و گفت آموزش نباید از زندگی جدا باشد.

نویسنده در ادامه مقاله نوشت در این سفر احساس کردم که همه شهرهای ایران بر اساس طرحی ویژه احداث شده اند، به همین دلیل است که در کل کشور هیچ جا کلبه ای وجود ندارد.

من در تهران و قم هیچ یاس یا ترسی بر چهره مردم مشاهده نکردم و در عوض، اشتیاق آنها به علم بسیار آشکار بود.

من احساس کردم که در شهر تهران تقریباً هیچ گدایی وجود ندارد و فقط یک گدا دیدم که از نظر جسمانی بسیار ضعیف بود . نظام نظافت شهر نیز بسیار خوب بود.

عرشی خان ادامه داد: در تهران از منزل کوچکی که حضرت امام خمینی (ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ده سال در آن زندگی کرده بود، دیدن کردم . بزرگمردی که پیشنهاد زندگی در کاخ شاه را رد کرد.

عرشی خان در پایان خاطر نشان ساخت: مردمان ایران بسیار مقاومند، زیرا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با تحریم ها رو به رو بوده اند و به رغم مشکلات، به پیشرفت هایی دست یافته اند . دولتمردان ایران همانند پادشاهان و حاکمان زندگی نمی کنند و به ساده زیستی اعتقاد دارند.

آساق ** ۵۸۹** ۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۵۷۸۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.