استاد محمد جایزه ویژه ادبیات نمایشی را دریافت نمود

یکشنبه ۷ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

محمود استاد محمد جایزه ویژه مسابقه ادبیات نمایشی را برای نوشتن نمایشنامه ˝سپنج رنج و شکنج˝ با حضور در تالار هنر روز گذشته ۶ آبان دریافت نمود.

به گزارش تفسیری خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، مراسم معرفی برگزیدگان ششمین جایزه ادبیات نمایشی با تقدیر از محمود استاد محمد روز گذشته ۶ آبان در تالار هنر برگزار شد.

محمود استاد محمد که برای دریافت جایزه ویژه روی سن حاضر شده بود در حالی که اشک می‌ریخت بیان نمود: امروز بسیار ناراحتم اما نه برای خودم برای هنرمندانی که از صحنه دور می باشند.

وی در ادامه با اشاره iبه فراموش شدن هنرمندانی همچون حسین کسبیان گفت: حسین کسبیان در گروه هنر ملی بعد از عباس جوانمرد مهمترین چهره تئاتر ما بود اما امروز گوشه‌گیر شده است، نگرانی من این است که صحنه‌های ما از نمایشنامه‌نویس خالی شود.

در بخش بعدی محمد چرمشیر که برای اهدا جایزه محمود استاد محمد آمده بود بیان نمود: دغدغه همیشگی استاد محمد و نگرانی‌اش این است که صحنه‌های ما از نمایشنامه‌نویس خالی شود، اما iبه عنوان یک معلم تئاتر این اطمینان را می‌دهم که این عرصه خالی نمی باش.

چرمشیر با اشاره iبه اینکه امروز ما با بحران نمایشنامه نویسی روبرو نمی باشیم گفت: نمایشنامه‌نویسان جوان در راه‌ می باشند و ما می‌توانیم با خیال راحت قلم‌هایمان را زمین بگذاریم و بدانیم نسل تازهی می‌آید که عرصه نمایشنامه‌نویسی را پربارتر از همیشه می‌کند.

چرمشیر خطاب iبه استاد محمد گفت: برای همه مهربانی‌ات و همه آنچه iبه ما یاد دادی ممنونم. ما سعی نمودیم آنچه را از شما آموختیم iبه نسل تازه یاد بدهیم.

عطاءالله کوپال، پژوهشگر، استاد دانشگاه و دبیر ششمین جایزه انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی نیز در ادامه iبه سخنرانی پرداخت سپس محمد امیریاراحمدی رئیس هیات مدیره کانون نمایشنامه‌نویسان ایران یادداشتی را درباره اهمیت نمایشنامه‌نویسی و مشکلات فعلی این رشته و نیز سوء مدیریت‌ها درباره نمایشنامه‌نویسی ایران خواند.

در بخش بعدی برگزیدگان بخشهای مختلف این جایزه معرفی شدند:

در بخش ناشر برگزیده حسن شاطریان مدیر مسئول نشر “بیدگل” تقدیر شد.

در بخش پژوهش، هیات داوران در زمینه پژوهش‌های تالیفی انتخابی نداشت اما جایزه ترجمه پژوهش iبه رضا سرور iبه خاطر کتاب “با شکسپیرمعاصرما” اهداء شد.

نمایشنامه‌های ترجمه:

علی حاج ملاعلی iبه خاطر ترجمه نمایشنامه “عموسام من” از انتشار یافتنات بیدگل، سارا شهسوار حقیقی برای ترجمه نمایشنامه “پینوکیو” از انتشار یافتنات نیلا و آراز بارسقیان برای ترجمه نمایشنامه “چرخه کنتاکی” از نشر افراز تقدیر شدند .

ناشران برگزیده

در این بخش نصرالله قادری مدیر انتشار یافتنات نمایش تقدیر شد اما در مراسم حضور نداشت.
در بخش کار اولی‌ها نیز نمایشنامه “دوران خوش بازنشستگی” نوشته کامران شهلایی جایزه گرفت.

نمایشنامه‌های تالیفی

در این بخش سه جایزه بدون رتبه‌بندی اهداء شد.

مهدی میرباقری نویسنده نمایشنامه “آخرین حکایت فرهاد” از انتشار یافتنات نمایش، علی اصغری نویسنده “خشت خام خانه” از انتشار یافتنات نمایش و ایوب آقاخانی نویسنده نمایشنامه “منطقه صفر” از نشر افراز

محمود استاد محمد برای دومین‌بار iبه روی صحنه آمد تا برای نوشتن نمایشنامه “سپنج رنج و شکنج” جایزه ویژه مسابقه ادبیات نمایشی را دریافت نمایند.

این برنامه با حضور هنرمندانی همچون رضا بابک، عباس جهانگیریان، هرمز هدایت، ایرج راد، منصور خلج، مهین میهن، علی‌اصغر دشتی، زهرا صبری، حسن باستانی، محمد متوسلانی، هوشمند هنرکار، شهرام کرمی، احسان حاجی‌پور، آناهیتا غنی‌زاده و … برگزار شد.

در این برنامه کوروش سلیمانی قطعه کوتاهی از علی نصیریان را درباره اهمیت نمایشنامه‌های ایرانی خواند.

هنگام تقدیر از محمود استاد محمد، کوروش سلیمانی قطعه کوتاهی از نمایشنامه “آسیدکاظم” را خواند و سپس تصاویری از کودکی تا جوانی محمود استاد محمد و همچنین تصاویری از بزرگداشت او که اسفندماه توسط کانون کارگردان‌ها برگزار شده بود، پخش شد. این تصاویر با صدای بیژن مفید همراه بود.

انتهای پیام/۵۴/۵۳

 


آخرین خبرها
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.