استاد محمود فرهمند و ۴ دهه زندگی با ریتم‌

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

به بهانه سالروز تولد یکی از بهترین نوازندگان و سازندگان تنبک؛

امروز هجدهم مهرماه، سالروز تولد استاد محمود فرهمند، نوازنده سرشناس و یکی از بهترین سازندگان تنبک در ایران است.

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین؛ محمود فرهمند متولد ۱۳۳۵ در تهران است و از ۱۲سالگی پس از علاقه‌مند شدن به نقاشی و موسیقی، به خصوص ریتم، در سال ۱۳۴۷ به کمک شادروان کامران داروغه به محضر زنده‌یاد امیرناصر افتتاح راه یافت و مدت یک سال دروس اولیه تنبک را نزد ایشان فراگرفت و از همان زمان به تدریس و نوازندگی در گروه‌های مختلف موسیقی پرداخت.

در سال ۱۳۵۲ با ارکستر ژوزنس موزیکال همکاری نمود و از سال ۱۳۵۳ با مرکز حفظ و اشاعه موسیقی صدا و سیما به همکاری پرداخت. فرهمند علاوه بر چندین سال همکاری با ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی صدا در سه دوره جشن هنر شیراز نیز حضور داشته و چند اجرا در دانشکده هنرهای زیبا و کارگاه نمایش با حسین علیزاده و مرحوم پرویز مشکاتیان شرکت داشتند.

او همچنین با گروه‌های موسیقی متعددی همکاری کرده که از جمله آنها می‌توان به گروه‌های عارف، مولانا، درویش، صبا،، همایون، ارغنون و گروه استاد فرامز پایور اشاره کرد و نیز در کنسرت‌ها و فستیوال‌های داخلی و خارجی شرکت نموده‌اند.

استاد محمود فرهمند با نوازندگان بزرگ کشورمان همکاری‌های بسیاری داشته که همکاری با استاد علی اکبرخان شهنازی، استاد جلیل شهناز، شادروان پرویز یاحقی، مرحوم استاد اصغر بهاری، استاد فرامرز پایور و مرحوم استاد پرویز مشکاتیان و… از جمله برجسته‌ترین آنها است.

از دیگر فعالیت‌های این نوازنده و سازنده ساز می‌توان به همکاری با ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی صدا و سیما و همچنین شرکت در افتتاحیه ارکستر ملی در تالار وحدت به رهبری استاد فرهاد فخرالدینی و آواز قدرتمند استاد شجریان به مدت سه شب در سال ۱۳۷۷ نام برد.

این استاد موسیقی این روزها علاوه بر همکاری با هنرمندان مختلف، همانند چند دهه قبل مشغول آموزش تنبک‌نوازی به علاقه‌مندان این هنر بوده و تاکنون شاگردان ورزیده‌ای نیز تعلیم داده که اکثر آنها هم اکنون مشغول به کار می باشند.

از استاد فرهمند کارهای بسیاری در قالب تکنوازی و گروه نوازی بصورت سی دی و کاست موجود می باشد.
از استاد فرهمند آثار بسیاری در قالب تکنوازی و گروه‌نوازی به صورت سی‌دی و کاست منتشر و به بازار موسیقی عرضه شده است. تکنوازی با نی آهنگسازی بهزاد فرهودی، پرک (تکنوازی سنتور و تنبک) و نوای بربط (تکنوازی عود و تنبک) از شناخته‌شده ترین آثار استاد فرهمند می باشند.

استاد محمود فرهمند در سه دوره متوالی عضویت هیئت مدیره کانون ساز سازان خانه موسیقی را هم بر عهده داشته است.

پایان پیام/۴۶/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.