استاد منوچهر وصال، پدر آنالیز ریاضی ایران درگذشت

دانش > دانش– ممتازنیوز:
منوچهر وصال، پدر آنالیز ریاضی ایران و چهره ماندگار ریاضی، شب گذشته درگذشت.

به گزارش ایسنا، دکتر منوچهر وصال در بهمن سال ۱۲۹۱ در تهران متولد شد. دوره دبستان را در شیراز و تحصیلات دبیرستانی را در دارالمعلمین و دبیرستان‌های شرف و رازی تهران به اتمام رساند.

وی سپس یک سال در دانشسرای عالی در رشته فیزیک تحصیل کرد و پس از آن با آخرین دوره‌ای که جهت ادامه تحصیل به اروپا اعزام شدند به فرانسه رفت.

در پاریس پس از یک سال شرکت در کلاس کنکور از تحصیل مهندسی منصرف و وارد دوره لیسانس ریاضی شد. وصال پس از آن، رهسپار سوئیس شد و دکتری ریاضی خود را با راهنمایی استاد «درام» در ژنو اخذ کرد.

استاد در سال ۱۳۲۰ به ایران بازگشت و در دانشکده علوم دانشگاه تهران در رشته ریاضی استخدام شد و همچنین برای یک سال درس ریاضیات دوره ششم دبیرستان را در دانشسرای مقدماتی تدریس کرد و در سال بعد، آموزش ریاضیات به دانشجویان فیزیک را عهده دار شد.

دکتر وصال پس از آن به تدریس آنالیز حقیقی ریاضی پرداخت و تا زمان بازنشستگی تدریس آن را به‌همراه ریاضیات عمومی ادامه داد.

استاد وصال در سال ۱۳۱۴ به دعوت دانشگاه شیراز جهت تدریس عازم دانشگاه شیراز شد و پس از دوسال خدمت به ریاست دانشکده مهندسی منصوب شد و اداره موفقیت‌آمیز این دانشکده جدید التأسیس، باعث انتخاب دکتر به سمت معاونت آموزشی دانشگاه شیراز شد.

دکتر وصال تا زمان بازنشستگی در سال ۱۳۵۶ تدریس در دانشگاه شیراز را ادامه داد و بعد از آن هم تا انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها به آموزش اشتغال داشت.

استاد وصال در اسفند ماه ۱۳۶۰ در مرکز نشر دانشگاهی به‌عنوان سرپرست گروه ریاضی، مسئولیت خطیر ویرایش و نظارت بر انتشار کتب و نشریات ریاضی و آمار مرکز را عهده‌دار شد.

انجمن ریاضی ایران که استاد وصال نیز از پایه گذاران آن است به پاس تجلیل از خدمات ارزشمنده دکتر وصال که بیش از ۳۰ سال تدریس مستمر آنالیز ریاضی، جایزه‌ای را به نام ایشان تعیین کرده و همه سال در کنفرانس ریاضی ایران به مؤلف بهترین مقاله ارائه شده در زمینه آنالیز ریاضی اهدا می‌شود.

مراسم تشییع پیکر آن مرحوم ساعت ۹:۳۰ صبح روز چهارشنبه از مقابل مسجد دانشگاه تهران برگزار می‌‌شود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.