استاد وزیر اقتصاد:شوک تورمی داریم ولی افزایش دستمزدها ضرورتی ندارد

در حالی که نرخ تورم در پایان سال گذشته ۲۱٫۵ درصد بود و در پایان فروردین ماه این رقم به ۲۱٫۸درصد رسید اما میزان افزایش حقوق کارمندان ۱۵ درصد اعلام شده که پایین‌تر از نرخ تورم است.

در این‌باره در حالی که برخی کارشناسان نرخ تورم واقعی را بسیار بالاتر از این میزان اعلام می‌کنند و معتقدند میزان افزایش حقوق باید بیشتر از این میزان باشد رییس شورای رقابت معتقد است افزایش دستمزد متناسب با نرخ تورم در دوران شوک تورمی ضرورت ندارد.

جمشید پژویان  در پاسخ به این سوال که آیا افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان با توجه به نرخ تورم کافی خواهد بود؟ اظهار کرد: در شرایط عادی و زمانی که اقتصاد پایدار است نرخ افزایش دستمزد باید با تورم اصلاح شود، اما در دوران شوک تورمی چنین اقدامی ضرورت ندارد.

وی ادامه داد: تورم عمده‌ای که طی شش ماه اخیر تجربه کرده‌ایم ناشی از مسائل غیر اقصادی مؤثر بر نرخ دلار بوده و با توجه به این‌که دلار نقش عمده‌ای را به عنوان یک نهاده در اقتصاد ما ایفا می‌کند، نرخ تورم افزایش خواهد یافت.

پژویان گفت: کاهش نرخ دلار تاثیر بسیاری بر قیمت‌ها خواهد داشت به طوری که قیمت‌ها تعدیل می‌شود و مصرف کننده و تولیدکننده متوجه می‌شوند که توجه ویژه ای بر افزایش قیمت نیست. آن شرایط عادی خواهد بود و آن نرخ تورم واقعی خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به این‌که نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند نمی‌تواند اشتباه باشد، تصریح کرد: اما با توجه به این‌که نرخ تورم بر اساس میانگینی از قیمتها استخراج می‌شود ممکن است نرخ اعلام شده برای یک خانوار از ۱۵ میلیون خانوار هم درست نباشد زیرا در سبد کالایی مورد استفاده برای محاسبه تورم، وزن کالاها برای افراد مختلف متفاوت است اما به طور کلی نرخ تورم با کمی پایین و بالا برای همه تقریبا یکسان است.

*خبرآنلاین می افزاید:جمشید پژویان، استاد شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد بوده است.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.